• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Audi kamrem

F

F.d. 3581

Guest
Men du, Kölis..

Jag var ägare till en Audi 100 -86:a som nog var den första i den modellen som var helt galvaniserad, och som jag nästan aldrig tvättade.
När jag gav bort den till min son 1998 så fanns det fortfarande ingen rost, och som jag minns så var de enda åtgärder under min tid som ägare var att byta tändstift, oljetrycksgivare, och tempgivare.

Inte tusan var det något problem med kamremmen på den pärlan.

Jag körde 28.000 mil med den bilen, det var den lilla motorn - den fyrcylindriga på 1.8 liter om jag inte minns fel.

Vill motortillverkarna ordna så att kamdrivningen fungerar motorlivet ut så går det säkert att ordna.
Jag är så elak så jag tror att verkstäderna behöver lite profit - det ordnas med undermåliga kamdrivningar.

Hälsningar
Dag
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Audi kamrem

Ja, jag rullade 28.000 med den och sonen som tog över körde nog en 2.000 innan han sålde den för sextusen spänn.

Dock levde moroten rövare på slutet med mycket ventilskrammel. Och lacken var så matt så en omlackering skulle nog höjt toppfarten avsevärt.
Audins avgassystem var fortfarande original - till skillnad mot multiverktygets Opel Vectra -92 som befriade sig från bakre ljuddämparen i trakten av Örebro efter bara fyratusen mil. En riktig rosthög.


DS
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Audi kamrem

Hej kära bil ägare.(Både personbil och husbil).
Jag är en lycklig ägare till en sådan Audi . Köpte den som ny (129 000 fattigare)
men utan stora bekymmer än idag. Efter ett år gick batteri kaput.efter diverse fram och tillbaka dispyter med verkstaden fick en ny som levde hela
12 år.Original avgas system bytes till en rostfi ( den håller än),byte bege
främre fjädrar och en vajer till kopplingen .Det var allt som som allt som jag var tvungen att reparera.En lamp byte :det är en glädje som man kan fixa på några få minuter.Den är ganska fin i lacken (Silver metalic) och spinner som en ung katt.Son pärla säljer man inte i första tåget .
Läste i senaste Bilägare om en ägare till en Volvo XC 70 för 400 000 som var med sin skapelse 111 gånger på verkstad.
Snacka om dagens kvalitets bilar.
Mvh
En lyckig ägare till en Audi 100 86-an och en 508 D 78-an Pillo´s.
Perrovski
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Audi kamrem

Perrovski, var glad åt din AUDI 100 -86.

Det var den absolut bästa bil jag haft.
Otroligt snål i förbrukningen oxå. Snitt 0.6 för den stora bilen. Ingen dragster precis men en riktig landsvägskryssare.

Just det, nu kom jag på att min kopplingsvajer oxå gick av.
Körde några dagar utan koppling inne i Göteborg, mm - men det funkade OK

Man lär sig snabbt att hålla rätt varvtal..

DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Audi kamrem

Jag hade också en Audi 100 1.8 årgång 1988 B med hybridförgasare.
Minns alldeles tydligt när jag efter 10.000 mil, ca 1995, frågade på Mekonomen om dom hade en kamrem så stirrade dom bara på mej. Dom letade och letade i pärmar och handböcker men kunde inte hitta någon sådan i deras sortiment. Jag fick beskedet att kamremmen inte skulle bytas på en Audi.
Fick så småningom tag i en original som jag själv bytte.
1997 bytte jag bort den mot en betydligt nyare Audi 100 vilket jag snart fick ångra då den nyare hade problem med bl.a bromsarna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Audi kamrem

Fördelen med den 1,8 litersmotorn är ju att om kamremmen går av så slipper man rensa rent på både ventiler och ventilstyrningar så visst kan man våga att köra och köra tills Om något händer då .

Många av dagens bilar har ju inte den "fördelen" utan det blir ventilsallad och stora dyra reparationer till följd .

Hade det varit en Audi V8 så hade bytet kostat ca 15000.- om du hade lämnat in den medans ett byte på en 1,8 gör relativt enkelt om man har verktyget som man lossar bulten till remskivan på vevaxeln .

från en "Audiot" med över 9000 inlägg på NordicAudi.com - Skandinaviens största Audicommunity
 
Toppen