• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Attityd

F

F.d. 55293

Guest
Jag funderar mycket på attityden hos vissa av oss husbilsägare. Har suttit och läst om tömningar av gråvattentankar och även svarat. Oavsett vilket ämne det gäller så tycker jag att man ska rätta sig efter regler som finns på campingar. I naturen gäller sunt förnuft. Vi har ett land som är rent och vackert det ska vi alla bidraga till att bevara. Jag hoppas att det inte är en storebrors attityd från husbilsägarna gentemot husvagnsägarna, campingregler, som gör oss mindre populära?
Lena

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Attityd

Kom nyss hem från en resa i Tyskland/Österike/Italien och visserligen så finns det ställplatser lite överallt med tömmning och påfyllning för en billig pennig , det som är lite tråkigt är att då man efter en dags färd kommer till den ena ställplatsen efter den andra och märker att dom som fått plats breder ut sig så mycket dom kan istället för att flera skall få plats .

Tömning av vatten och toa får man ju planera så det blir gjort på rätt ställe och det har varit fantastiskt at ha denna extra casetten till toaletten som jag köpte på ebay.de då är det bara byta bajholken när den är full och i med den tomma .

pannor

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Ett stort problem är att kommunerna inte förstår att vi husbilsåkare behöver ställplatser med den service som är så vanlig utomlands.
Go Kväll heller gp morron
En stilla undran.Vad är det för service vi husbilsåkare behöver mer änn vanligt folk med husvagn?Har inte saknat varken ställplats,men det är bra att det finns,heller ännan bekvämlighet.Har allt i mitt skal,duch,dass och bar.Töming av avfal i alla des form går bra att få gjort på bensin stationer om man frågar snällt
Ha en fortsatt trevlig sensommar i bobilarna

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

När man sitter och läser på sidan, så är det många med oss som tycker att det är härligt att kunna stanna i naturen.
Har läst om husbilsfolk som leget ute i flera veckor.
Men vi har ett bekymmer, hur löser Ni det med tömmning av toa och gråvatten, om man vill undvika campingplatser?

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Kerstin och Lasse.

Om ni läser den pågående tråden "Gråvattentömning på fel ställe" så borde ni få svar på denna fråga.

mvh
Staffan

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
har funderat på rubriken (attityder) för denna tråd och som inledningsvis handlar om våra egna attityder då det gäller främst gråvattentömning. I en tidigare tråd diskuterades våra attityder till båtfolket och deras problematik med att tömma både latrin och gråvatten.
Vi kanske också borde diskutera allmänhetens attityder till "husbilsfolket" och om hur vi vill att attityden till oss husbilsåkare ska kunna förbättras och vara i framtiden.
Frågan är om vi långsiktigt kan påverka allmänhetens attityd till husbilsåkare så att det byggs fler ställplatser i närheten till städerna, ordnas med tömningsmöjligheter i riklig omfattning och minimerar antalet förbudsskyltar för husbilar.
Det vore ju inte särskilt bra om vi till följd av nerskräpning och tömningar, som kan härledas till husbilar, fick en situation då husbilar upplevs som ett irritationsmoment och tvingar fram förbud av olika slag.
V-backen :)

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Är det någon som har personliga kontakter i Tyskland eller något av de andra länder där ställplatser är väl utbyggda? Min fundering är om det skulle gå att få veta om det kan vara så att synen på husbilar förändras när det finns en bra tillgång till ställplatser, eller är det även där så att övernattning på ställplats, istället för att ta in på camping, ses som en sorts snyltning?
Det är ju känt att tyskarna har en syn på "resandefolk" (eller vad man nu kallar dem) med sina stora husvagnar som radikalt skiljer sig från den gängse svenska och som gör att husvagnar inte är välkomna på ställplatser.
Undrar om det kan det finnas någon likhet i tänkande mellan dessa företeelser. Eller kan det vara de svenska kommunernas arrendeavtal med campingvärdar som ger kommunalt motstånd mot att ordna ställplatser av Tysk modell.

Funderingar från EssoJ

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Jag har många/mycket kontakter i Tyskland samt Österrike. Har barn och släkt i tyskland samt många vänner där och i Österrike.

Men vad vi inte förstår är att många husbilsåkare ställer krav.

Kommuner här har problem med pengar. Sjukvården är inte värt namnet vård.

Äldrevård är inte heller vård utan bara en förvaring av våra gamla som har förstjänat bättre.

Hur det är ställt med skola vet ju också alla....

Och då kommer vi, bara för att vi har köpt husbil så skall kommunen stå till tjänst med allt mojligt.

Hur många husbilar finns i Sverige? Jag tror säkert att det finns fler sjuka, fler gamla och fler barn här i landet eller?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Fast om kommunerna satsar lite pengar på ställplatser, så har dom förmodligen pengarna tillbaka flerfalt i form av intäkter till bl.a. lokala näringsidkare (som förhoppningsvis skattar för sina inkomster), och skatteintäckterna går ju bl.a. till skola, vård o.s.v.
Och då kanske fler svenska husbilister väljer att semstra i Sverige!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Offesielle stellplasser behøver ikke å koste noe i det hele tatt, det finnes parkeringsplasser mange steder hvor det som trengs er et skilt. Om det samtidig kommer opp en automat for parkeringsavgift ved døgnparkering så blir det hele et direkte overskudd for kommunen. Klarer de å lage en kum hvor det er mulig å tømme grå og svartvann så vil de fort trekke fler husbiler til stedet.

En avløpskum kan enkelt bygges om for tømming ved at lokket byttes til et med en grov rist og et deksel som lett kan tas vekk før tømming.

Hvis plassen har fast dekke så kan noe oppmerking fort gjøre plassen mer effektiv, selv om det ikke er nødvendig.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Knut när vi var i Norge för en månad sedan, letade vi mycket efter ställplatser i Norge men det vi hittade där var förbjudsskyltar.....

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Tror inte att det lilla som husbilsåkare bidrar med i en stad/kommun inte är speciellt märkbart.
Merparten sitter vid sina grillar och äter, något enstaka restaurangbesök blir det säkert, men att påstå att det skulle bidra så till den milda grad att näringsidkarna skulle gå man ur huse och påverka de styrande.... icke sa picke

F

F.d. 11293

Guest

Jag har många/mycket kontakter i Tyskland samt Österrike. Har barn och släkt i tyskland samt många vänner där och i Österrike.

Men vad vi inte förstår är att många husbilsåkare ställer krav.

Kommuner här har problem med pengar. Sjukvården är inte värt namnet vård.

Äldrevård är inte heller vård utan bara en förvaring av våra gamla som har förstjänat bättre.

Hur det är ställt med skola vet ju också alla....

Och då kommer vi, bara för att vi har köpt husbil så skall kommunen stå till tjänst med allt mojligt.

Hur många husbilar finns i Sverige? Jag tror säkert att det finns fler sjuka, fler gamla och fler barn här i landet eller?

Jag håller med, jag tror att det är få komuner som är beredda att anlägga ställplatser, i dessa tider, nog för att det kommer in inkomster av det, men det handlar också av drifts kostnader.
Jag tror att det är bättre ide att förhandla med köpmannaföreningar eller större varuhuskedjor, det finns det redan gott om parkeringar som står tomma natte tid, och där är det "bara" att ändra skyltningen på ett antal p platser.
Det som dom flesta husbilägare köper är ju bränsle till bilen och kroppen
:)

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Sveriges Campingar är i många fall kommunägda eller har varit. I Tyskland är det oftast privata initiativ till Stellplatze, kan också vara motsvarande köpmannaförening eller die gemeinde som står för ställplatserna.
En del av klubbens framtida arbeta bör vara att påverka SKL Sveriges kommuner och landsting för att tillskapa fler ställplatser och tömningsstationer i Sverige. Det behövs också mer information om vad husbilsåkandet innebär - livsstilen husbilsliv.

Husbilsklubben.se är idag en av Sveriges största förening för husbilsägare - vilket ger möjlighet att påverka.

B

Boxer

Guest

Sverige är ju ett stort och glesbefolkat land. det finns massor med bra ställen att stå på konsten är bara att hitta dom. Där är våra ställplatslistor utmärkta. Hemma i Kil har jag sett att det ofta står husbilar vid den kommunala badplatsen. I städer är det givetvis värre men dom finns. Problemet är att på såna platser finns ju ingen service ström, vatten eller toa. Fast det löser vi ju om vi hittar bunkringsställen. Det finns en sak som vi lägger mycket pengar på och det är diesel. Om vi visste att det fanns tömningsmöjligheter vid macken skulle mycket av problemet vara löst. Att få en mackkedja att satsa på husbilsservice skulle ge dom en massa kunder. Utrustningen finns ju redan på de flesta ställen den skulle bara bli lite mer lättillgänglig och vi visste i förväg att möjligheten fanns där. Givetvis fick det gärna kosta några kronor. Det kanske är lättare att få privata företag att tjäna pengar än kommunerna att ta på sej utgifter.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54222

Guest

Det som har slagit mig nu när vi varit ute och åkt är att alla idrottsanläggningar med parkeringar ofta är tomma.

Varför kan inte idrottsföreningarna ha en liten ställplats på dessa stora parkeringar för övernattningar??

Det pratas mycket om hur dåligt med pengar det finns till klubbarna, detta kunnde generera en liten inkomst i form av 50:- per dygn.

Det finns säkert några ungdomar inom klubbarna som skulle kunna cykla ner på kvällen och ta upp kollekten av dessa som ställt sig där.

Driftiga klubbar skulle kunna tjäna en hacka genom att sätt upp en skylt med övernattning.

Omklädningsrummen med duschar och toalett står ju outnyttjade i flera dagar mellan matcher och träningar.

Är det match och parkeringarna behövs är det bara att sätta upp en skylt med "Match imorgon inga övernattning tillåts ikväll".

Vi har så fina faciliteter i våra husbilar så vi kan säkert åka någonannanstans och tömma våra tankar om det inte funkar på idrottsplatserna.

Jag är endast ute att kunna få en nattparkering när man är trött och ska fortsätta dagen efter.

Det finns idrottsplatser i varenda liten by med en parkering, varför inte använda dessa för husbilar och husvagnar som behöver en övernattning????

Tack för ordet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hvis en ser på mindre steder i Tyskland, så er det ofte ved idretsplasser og svømmehaller at en finner stellplatset. Noen steder kommer det en vakt rundt om kvelden og krever inn lite penger, andre steder er det en parkeringsautomat for overnattinger. At noen steder glemmer å sende rundt vakten i lavsesong er en annen sak. I løpet av 6 uker i sommer var vi 2 ganger 2 netter på campingplasser, det var den enkleste måten å finne en vaskemaskin! Vi betalte normalt 5 til 15 Euro natten for stellplatsen, noen steder var det helt nede på 3 Euro.

Toppen