• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att ta rätt beslut i tid

F

F.d. 2621

Guest
Den nya tiden är här; man är pensionär, ungarna är utflugna, man har skaffat hundar och man har skaffat husbil. Man får vara litet egoistisk och mer och mer göra som man själv vill.

Vi avvecklade det mysiga sommarstället i skärgården, som gradvis blivit till ett slags pensionat för barn, barnbarn och andra. I och för sig trevligt men också jobbigt. Båtlivet avvecklades därefter, delvis av likartade skäl, men också för att det passade så illa ihop med vårt nyvalda liv med hundar i centrum. Sen köpte vi husbilen, som passade desto bättre för alla hundaktiviteter runt om i de nordiska länderna. Den gav oss helt nya möjligheter att själva välja när och hur länge vi ville hälsa på andra och att semestra. Sannerligen en ny tid som vi gick in i.

Men, det finns ju ytterligare kloka beslut att ta. Vi bor kvar i den stora villan med välansad trädgård och gräsmattor i den dyra tätorten, med närheten till skolor, affärer och kommunikationer mm, som vi inte längre behöver så nära inpå. Och det är för långt bort till skogar och andra strövområden, där vi dagligen vill ta våra promenader med hundarna. Barn och barnbarn är spridda över landet och utomlands och skapar egna rutiner för semestrar och högtider. Som det också ska vara.

En klok man på Tjörn sa till mig en gång "en ska ha liten stöva och stor lagård", och det är den idealbilden jag sen en tid drömmer om. Ett lagom litet och lättskött hus på landet, med låga driftskostnader och en lagom stor ladugård / garage, där allt får plats. Husbilen, personbilar, snöslunga, kärror, cyklar mm mm och en verkstad där man kunde sköta om alltihop. Husbilen får utgöra bekvämt logi för besökare.

Vi tillhör inte dem som vill övervintra några månader i södra Europa och vi är inte heller intresserade av att ha husbilen som enda bostad, hur stor denna än är. Nej, liten stöva och stor lagård är nog modellen framöver för oss. Visst är ni flera som har liknande tankegångar!? Är det nå´n som har en bra stöva till salu på rätt plats? Eller - man kanske skulle gå ihop med några likasinnade och bygga nytt?? Att drömma och fantisera är gratis.

Flat Mates

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025
Sv: Att ta rätt beslut i tid

Sköna tankar att filosofera kring vad beträffar livet och det kommande livet med husbil.
Som bekant har vi alla olika tankar och behov beträffande husbil.
En del vill ha det si och en del vill ha det så… Men det som förenar oss är just husbil.
Sedan kan man definiera husbil i olika klasser med allt vad det innebär.
En del vill ha en stor bil, en del liten, en del alkov en del enkelaxel en del… osv.
Vi för vår del har prioriterat att ha ett husbilsliv idag från april till oktober för att sedan återgå till stadens alla utbud med allt vad det innebär med socialt umgänge med alla våra vänner.
Vi är så kallade stadsråttor som gillar staden puls med allt vad det innebär med restauranger, bio, evenemang mm.
Beträffande tankarna när vi ska gå i pension om 3-4 år så har vi våra tankar om att bila ner till sydligare nejder när vintern börjar för att återvända till våren, om det sedan passar oss eller inte, det får den tiden utvisa men husbil blir det i vilket fall som helst men att bara bo i HB´n är inte att tänka på idag.
Barnbarnen är med oss de få dagarna på året som vi är på camping.
Hur som haver… det är så skönt med husbil, visst kan man vara egoistisk och njuta av sitt liv samt att ha en dröm om det som komma skall.
Just nu står pärlan förvarad inomhus, vi väntar bara på april…

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Nej, liten stöva och stor lagård är nog modellen framöver för oss. Visst är ni flera som har liknande tankegångar!?

Flat Mates
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, jag har länge haft en fundering om annat boende, men till skillnad från eran fundering så innehåller min ingen liten stuga, bara en lada/ladugård att bygga om med en mindre tvåvånings bostad i ena gaveln med stor altan på våning två som täcker ingången m.m. och snickerbo, verkstad och stort garage till alla större leksaker i resten av byggnaden. Ritningen finns redan klar i mitt huvud men, men, men.......... :)

JANKRO..

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vi slog till för drygt ett år sedan. Köpte en gård på landet med lite mark, strandtomt och fiskerätt drygt 1½ mil från Östersund (där vi har barnbarnen). Inte så litet hus men ändå billigt i drift sedan vi isolerat mer, bytt till treglasfönster och borrat 230 m för bergvärme.

Men oväntade komplikationer kan uppstå; vi trivs så bra hemma på på gården att husbilen mest blir stående. Ett par kortare fiske- och fågelskådarresor har det ändå blivit. Och efter dryga 30 år är vi båda rätt så mätta på husbilsliv.

aake

Gården med bryggstuga och f.d. fähus:¨
¨
Kopia av IMG_2636.jpg

Kopia av IMG_2637.jpg

Kopia av IMG_2639.jpg

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

En klok man på Tjörn sa till mig en gång "en ska ha liten stöva och stor lagård", och det är den idealbilden jag sen en tid drömmer om. Ett lagom litet och lättskött hus på landet, med låga driftskostnader och en lagom stor ladugård / garage, där allt får plats. Husbilen, personbilar, snöslunga, kärror, cyklar mm mm och en verkstad där man kunde sköta om alltihop. Husbilen får utgöra bekvämt logi för besökare.

Flat Mates

En kollega köpte just det i somras. Äng runt hus/lada som gränsar till skog, sjön Ljustern alldeles i närheten, ett par kilometer till centrala Säter, 15 min till Dala Airport, 2 tim till Arlanda. ca 1.5 miljon.

Fast det blir till att flytta norr över då ;)

Peter :)

M

Mindin

Guest

Med oss är det lite tvärtom... Nya med husbil och "gamla med gård".
Men är också inne på det där med olika behov i olika tider i livet.
Är båda uppväxta på gård med skog och lantbruk. Övertog min (frun´s) föräldragård -80 där våra barn växt upp.
Nu är alla utflugna och två av tre har även bildat familj:) bor i närområdet.
Vi har båda numera arbeten utanför gården, inga djur sen många år. För mycket jobb/passning. Det räcker med skogen och allt runt den.Semestrar var det aldrig tal om. Vi älskar landet, avskildheten och det naturnära. Har vi hyrt stuga på sommaren har vi även där letat lugnet och avskildheten..
Umgås mycket och gärna med vänner, barn och barnbarn och har även kvar en pappa i livet som behöver vår hjälp. Så aldrig några längre resor.

Så närmar sig halvsekelsdagen och funderingen kom upp hur jag/vi skulle fira.. stor fest, liten fest, resa, både och?! ja, ni vet.. En fredagskväll i bubbelbadet föddes tanken;
Vad vill vi helst, vad vill vi med vårt liv fortsättningsvis?! Drömmen om en stuga vid havet.. Jo, tack vilket jobb när man redan har en STOR gård både pengamässigt och rent praktiskt. Vi kan inte bara ge oss iväg i veckor/månader.
Och en gård man ägt i generationer är inget man säljer, den förvaltar man..

Så dök plötsligt tanken upp om en husbil, vi som gillar "det egna hemmet", alltid borta bra men hemma bäst.. Vad händer om man vänder på det lite och tar med "det egna hemmet bort"....
För vår del i nuläget; Mer kortare tripper, (funkar med barn hemma som standby) dit vi känner för, när vi kan och har lust. Hitta våra egna små smultronställen, på tumanhand eller med barn och barnbarn. Hälsa på vänner men ändå känna man har sitt "egna".
Något alla kan ha glädje av även barnen med respektive.

Nu står "flyktbilen" i egna ladan och bara väntar på våren. Ska bli så spännande se vad detta kan ge!! Förutom en "jäkligt bra" födelsedagspresent :wink:

F

F.d. 7531

Guest

Vi sålde villan i Stockholm som var på120kvm,samt möbler o husgeråd. Och flyttade till en lägenhet i Norrland på 52kvm,med husbilen på hyrd parkering utanför huset. Nu är det startklart året runt, för naturupplevelser.

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Nästan mina tankar, i min fantasi blir det ett litet hus, helst utan gräsmattor och rabatter, och stort husbils-garage (carport) där man kan greja som man vill, så vi är fler med likartade drömmar. Vi vill inte heller bo permanent i husbilen. Bor bra som vi gör nu men jag är ingen större vän av gräsklippning och andra liknande plikter, och hittade man då ett alternativ som t.o.m kunde locka frun så vore det bra.

F

F.d. 16087

Guest

AAKE
Vilken idyll tänk att vakna tidigt en morgon till fågelkvitter, dricka kaffet lasta fiskeredskapen i båten. För att bara njuta.
Kanske som Fred Åkerström sjunger "jag ger dig min morgon, jag ger dig min dag."
MVH. Gunnar S

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2026

Nästan mina tankar, i min fantasi blir det ett litet hus, helst utan gräsmattor och rabatter, och stort husbils-garage (carport) där man kan greja som man vill, så vi är fler med likartade drömmar. Vi vill inte heller bo permanent i husbilen. Bor bra som vi gör nu men jag är ingen större vän av gräsklippning och andra liknande plikter, och hittade man då ett alternativ som t.o.m kunde locka frun så vore det bra.

Ungefär samma tankar som vi har
Ingmarie & Bernt

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hm....
Jag är så glad för min mamma:), varför då kan man undra...

Jo för hon bryr sig om sig själv, förr tänkte jag, varför finns jag och mina barn inte så mycket i hennes liv.

Idag tänker jag, det är så härligt att veta att hon gör det hon vill med sitt liv, de bor i Sverige på sommaren, och Spanien på vintern.

Detta kan låta konstigt kan jag tro men man har ju faktiskt bara ett liv, jag och Emma pratar mycket om livet, jag är så glad att få "resa" med henne i mitt liv.:)

Idag tänker vi att vi skulle vilja finna en "hustomte" till våra två hus, "hustomten" ska då få ett riktigt billigt boende och i gengäld klippa gräs och se till så allt är som det ska, när vi är hemma hjälps vi åt så klart! På det viset skulle vi kunna ha friheten att bara vrida om nyckeln på husbilen och bara åka dit vi vill.

Så när är då rätt tid att ta rätt beslut i tid som tråden heter?

För vår del är låga utgifter och inga lån prioritet ett, vi känner att vi skulle vilja bli "pensionärer" NU, kan man det??

Ja vi tror det, kanske inte riktigt fullt ut men varför inte till stor del?

Härlig tråd föresten, skönt att skriva av sig lite ibland!

Kram på er alla och glöm inte att leva som NI tror och känner att NI vill, det tror jag är viktigt!

F

F.d. 52943

Guest

Vi (läs jag) hade avsikten att vår flytt till Skåne/Blekinge, i samband med att hustrun oxå gav upp ekorrhjulet och tog ut pension, skulle resultera i inköp av ett litet gatuhus i Sölvesborg med "asfalterad tomt". Då skullle vi kunna stänga huset och dra ut med husbilen närhelst vi kände för det.

Vi hamnade i ett bonnahus från 1911 med Stor trädgård, en massa fruktträd, blommor, gräsmattor mm att ta hand om. Det är inte alltid det blir som man planerat.....
:twitcy::twitcy::twitcy:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Den nya tiden är här; man är pensionär, ungarna är utflugna. Man får vara litet egoistisk och mer och mer göra som man själv vill.
Eller - man kanske skulle gå ihop med några likasinnade och bygga nytt?? Att drömma och fantisera är gratis.
/ Flat Mates
Flat Mates beskrivning stämmer ganska bra även för oss, vi har under åren hittills under åren flyttat omkring en hel del i Sverige och skämt bort oss med anpassade boenden och förutsättningar för familjens intressen;
# vi har avverkat 6 villor och en fantastisk timrad jaktstuga ensligt belägen vid skogssjö.
# vi har 4 fantastiska men utflugna barn med barnbarn och egna liv som bor inom 4 mils radie.
# vi har avverkat intressen i form av MC, lastbilar, p-bilar, husvagnar, motor- och segelbåtar.
På den tiden sa vi ”aldrig närmre Stockholm än 10 mil”, trots det blev det Nynäshamn ett antal år, efter det flyttade vi till Göteborgstrakten/Bästkusten och nu säjer vi ”aldrig längre bort än 10 mil från Göteborg” – förutsättningarna ändras … man blir äldre och vill närmre kontinenten!

För 7 år sedan ”med bara oss 2 kvar hemma” fann vi vårt hus för stort (400m2, med VR på 100m2), för många inbrott i vår Jaktstuga (3 st på ett halvår), husvagns- och båtliv som vi inte hann med. All vår tid verkade gå åt bara för att ”stötta väggar och underhålla allt och alla”.

Vi gick då in i nuvarande ”utvecklings-/pensionärsfas och köpte vår första husbil (Hobby 750-03), bytte till ett nytt litet men centralt beläget hus (127m2) på samma ort. Huset ligger på naturmark, omgivet av ljung, enar, ekskog, berg och saknar gräsmattor och större rabatter. Vi prioriterar nu att ”bara vara och om göra, så bara det vi vill och på våra villkor (nästan) = det är livskvalitet som vi vill ha den fn”!

Nu funderar vi över vår nästa fas i livet, den sista före hemmet, möjligen skulle den kunna kombineras tillsammans med likasinnade. Ex i form av ett gemensamt ägt slott/större byggnad/etc för enskilda andelsboenden för respektive deltagare; ex med gemensam skötsel … byggnad/maskinhall för enskilda boendes bilar och husbilar ….. etc går att fila vidare på!

Kanske kan en ”slik” utveckling också dra ut på tiden inför/eller rentav kombineras med ”hemmet”, inkl gemensamma/individuella lösningar/förutsättningar vad avser boende, service såväl personlig som prylmässig, gemenskap med likasinnade, mm?

Ett första steg har vi tagit del tagit inför kommande livsfas med att införskaffa en 3 dm kortare och hanterligare husbil utan boggi (Bürstner i726G-10). Fortsatta steg är dock fortfarande skrivna i stjärnorna – men ”tankar, mer eller mindre realistiska poppar upp hela tiden”?!

F

F.d. 2621

Guest

Så jätteskönt att läsa alla dessa kommentarer!

Naturligtvis är jag inte förvånad att andra tänker i liknande banor. Det är ju så lätt att inse, att man med mer fritid, som pensioneringen innebär, och med husbilen som det möjligas verktyg för ett helt nytt liv. De uppvuxna barnen och släktingar och vänner som man inte kunnat besöka som man borde ha gjort. Nu är allt det där möjligt på ett nytt sätt.

Fantasin kan lätt skena iväg, och låt den göra det! Visst ska vi ha ställplatser i massor både här och där, men man kan ju också tänka sig andra, enkla platser över landet, där medlemmar har ordnat det för sig på ett nytt sätt med husbilen och bekvämligheten i centrum, där man också har möjligheten att ta emot andra likasinnade.

Flat Mates

F

F.d. 12358

Guest

Det här är en husbilsklubbens mest intressanta trådar, det är ju precis de funderingar som jag är säker på att så många av oss går och grunnar på. Vad händer efter pensionen?

Under de fåtal månader jag varit med här, så har jag förstått hur spännande livet kan vara om man har en husbil. Att kunna lämna vår kalla nord och bo i Spanien under vintermånaderna blir nu helt genomförbart. Jappe har blivit min idol, liksom alla andra (ingen nämnd och ingen glömd) som bloggar om livet som exilpensionärer utomlands.

Kasta loss 100% kommer vi inte att kunna göra, eftersom vi har en släktgård med skog att förvalta. Men vårt radhus kommer att säljas om ett år, och då blir det en lite finare husbil än den vi har nu. Och det året jag blir pensionär har jag lovat mig själv att genomföra min svärsfars dröm: att långsamt följa våren norrut genom Europa.

Sen får vi se... men kul ska det bli!

F

F.d. 53012

Guest

Intelligent enligt min mening.

Ö

örjan o irene

Guest

Norrland???? Som motsvarar ca 56% av Sveriges yta!! Med sin sydligaste gräns vid Dalälven. Var i "Norrland"??

Toppen