• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Att tänka på ?

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
229
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Efter 15 år och 12000 mil i vår Dethleffs 6501 funderar vi på att byta till något yngre.
Vi har besökt husbilsföretag under sommaren både på plats och på nätet.
På önskelistan har vi utgått storleksmässigt från vår nuvarande bil.
Vi har tittat på flera märken men letandet hamnade till slut på LMC 712-modeller. (Det kan ju ändra sig imorgon)

Så till min rubrik:
Vad är att se upp med på LMC 712-modellerna. T.ex. Fuktinträngning? Automatisk växellåda? Motor?
Finns det någon av LMC-utbudet i årsmodellerna 2015-2018 som visat på svagheter i kvaliteten?


mvh

Käthe o Per
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
När det gäller själva chassiet med motor kan man få reda på mer om man tittar på de bilarna som även finns med andra påbyggnader. När det gäller bodelen sitter de flesta komponenter i andra husbilar, det som återstår är själva bygget av bodelen som är speciellt för just den bilen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
När det gäller själva chassiet med motor kan man få reda på mer om man tittar på de bilarna som även finns med andra påbyggnader. När det gäller bodelen sitter de flesta komponenter i andra husbilar, det som återstår är själva bygget av bodelen som är speciellt för just den bilen.
TS säger ju att de har (minst) 15 husbilsår, och (minst) 12.000 husbilsmil bakom sig, så jag tror att detta är självklarheter för Käthe och Per.

Pålle
 

Stefanjo

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2024
Lmc är ju helt träfria och har glasfibergolv/plast? Det som är intressant är planlösningen. Det är ju personligt vad man har för behov. Är te,x garaget stort så blir sängen hög och det kan bli lågt i tak. Tv placering tycker jag är viktigt. Arbetsyta i köket. Finns det plats för kaffebryggare. Jag vill ha riktig dörr till toa för då får man plats med mer krokar. En skjutdörr till toa ger stor oanvändbar väggyta .lycka till
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så här svarade jag på motsvarande fråga 2010:

Är LMC ett bra val

Hej Sune!

Jag gillar LMC. Har i många år haft både LMC-husbilar och husvagnar. Bra kvalitet. Bra snickerier. Många bra detaljlösningar. Bra garantier. Lätta att serva och skruva med. Alla modeller kan fås vinterdugliga med bl a Aldevärme. De senare Artic-modellerna är kompletta vinterbilar. Sen kom jag tidigt i kontakt med en förbaskat bra LMC-handlare i sydvästra Skåne, som jag har behållit sedan dess! :) "

Strax efter jag skrev detta kompletterade LMC med LLT, "Long Life Technology" med bl a plastreglar och 12 års täthetsgaranti, vilket då är standard i de årsmodeller du eftersöker. Så jag anser att LMC är riktigt bra bilar, med goda förutsättningar att bli ett bra begagnat köp. Sedan är det givetvis hur det enskilda fordonet servats och vårdats som avgör.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
229
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Så här svarade jag på motsvarande fråga 2010:

Är LMC ett bra val

Hej Sune!

Jag gillar LMC. Har i många år haft både LMC-husbilar och husvagnar. Bra kvalitet. Bra snickerier. Många bra detaljlösningar. Bra garantier. Lätta att serva och skruva med. Alla modeller kan fås vinterdugliga med bl a Aldevärme. De senare Artic-modellerna är kompletta vinterbilar. Sen kom jag tidigt i kontakt med en förbaskat bra LMC-handlare i sydvästra Skåne, som jag har behållit sedan dess! :) "

Strax efter jag skrev detta kompletterade LMC med LLT, "Long Life Technology" med bl a plastreglar och 12 års täthetsgaranti, vilket då är standard i de årsmodeller du eftersöker. Så jag anser att LMC är riktigt bra bilar, med goda förutsättningar att bli ett bra begagnat köp. Sedan är det givetvis hur det enskilda fordonet servats och vårdats som avgör.
Detta vårt svar gäller alla som svarat.
Tack.

mvh Käthe o Per
 
Toppen