• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att tänka på vid provkörning

M

Mekanikern

Guest
Hej!
Detta hade jag ingen aning om alls.

Hörde om en som provkörde en bil hos en handlare och han var skuld till en krock.
Självrisken var då på närmare 10,000 när man provkör hos en handlare.
Den var så dyr för dom har något som kallas flytande försäkring.
Detta pratar dom inte om när man är intresserad av en bil och dom vill såklart sälja.
Så nu ska jag alltid fråga innan provkörning vad självrisken är om något händer.

// Mekanikern

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Att tänka på vid provkörning

Det här är inga nyheter. Handlaren är dock skyldig att upplysa om gällande regler. Provkörde en Harley för ca tio år sedan och redan då var självrisken 8000 kr för ett fordon som kostade ca 200 tkr. Att självrisken nu är 10 tkr är väl inte så konstigt. När man provkör ett fordon bör man väl själv vara intresserad av tex. självrisk vid ev. skada. Man sätter sig väl inte bara och kör iväg utan att veta.Märkligt beteende isåfall. Alla försäkringar har en självrisk och storleken på den varierar. Tänk om husbilen ifråga varit oförsäkrad - vad hade det kostat då. Det åligger föraren att ta reda på sådant innan han kör ut i trafiken med fordonet. Det kunde även varit körföbud osv.osv Här får han nog skylla sig själv till viss del faktiskt

Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Dessa försäkringar är kopplade till de gröna registreringsskyltarnae. Eftersom samma registreringsskylt kan användas på olika fordon med mycket olika pris är försäkringen isen mycket dyr och därav också självrisken. Mindre firmor brukar ha få Grönskyltar för de medför så stora kostnader för dom.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Lätt att glömma bort.

Samma sak om man lånar en bil av en bekant. Sällan frågar man om bilen är hel eller halvförsäkrad. Det kan få tråkiga konsekvenser.

Vi lånade ut vår andrabil för några år sedan och personen som lånade den skulle bara iväg på ett kort ärende men lyckades ändå köra in i en ishög med höger framhjul så hela framvagnen blev sned och bilen helt okörbar.

Det kändes jäkligt tråkigt att behöva rycka av personen 12.000:- som var mellanskillnaden mellan bilens värde och de 4.000 vi lyckades sälja vraket för.
Nu är vår bekante som tur är rätt vaken så det blev ingen diskussion om vem som bär ansvaret och måste betala.

I nånannanismens Sverige är det nog annars vanligt att många tror och tycker att någon annan är ansvarig och tar smällen eller skulle ha sett till att man alltid är automatiskt skyddad. Gratis givetvis.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Att låna ut sin bil kan betyda stora risker.

Läste om ett fall där den som lånade bilen körde av vägen och bilen blev skrot, han som körde var rattfull och då betalar försäkringsbolaget inte ut något. Den som lånat bilen hade inga tillgångar och inget arbete, vilket orsakade bilägaren en förlust på ca 200 000 kr.

/Håkan

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

När vi letade husbil så var vi till °oOo° KVALITET HUSBILAR - Välkommen °oOo°
i Oxelösund.
Dom säljer importerade husbilar oregistrerade!
Vi ville provköra och väga en Hymer som vi var intresserade av
När vi kom dit så fick vi provköra 500m på gatan utanför!
Åka å väga var inget alternativ.
Någon grönskylt hade de ej, den var i Tyskland sa de, som om den skulle gälla där(?)
Undrar vad som hänt ifall vi hamnat i en olycka i oregistrerat fordon.
Företaget påstod att deras köpare köpte deras husbilar utan provkörning, det lät väldigt konstigt i mina öron, jag skulle aldrig köpa en husbil utan provkörning och vägning.
Det blev så klart ingen affär med detta företag.

Toppen