• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att sprida bilder på offentlig konst på nätet är upphovsrättsbrott

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Att sprida bilder på offentlig konst på nätet är upphovsrättsbrott

Enligt ett av justitieråden (HD-domare) gäller domen enbart det aktuella fallet wikimedia med en databas där bilderna ligger tillgängliga för allmänheten. Han ville inte uttala sig om ev. paralleller med sociala medier som facebook eller instagram (intervju i nyhetsprogram i tv idag).
Det är nog lite tidigt att döma ut all publicering av egna bilder där något offentligt konstverk finns med motivet.

S

Sören-6830

Guest

Kanske det, BUS är, eller i alla fall var, en ganska militant organisation på den tiden jag ägde ett auktionsföretag.
De flesta auktionsföretag låg då i fejd med dem, nu har det nog lugnat ner sig på den fronten.
Gränsen för ersättning till de konstnärer BUS kräver ersättning för är 70 år efter konstnärens död, så äldre konstnärer än så är det nog i alla fall ingen fara att avbilda på vårt forum.

F

F.d. 4220

Guest

Domen verkar helt vansinnig. Olagligt att visa bilden på webben i detta sammanhang, men helt OK att massproducera samma bild som vykort.

Kan det vara HDs sätt att uppmana riksdagen till att uppdatera lagen måntro?
De i HD brukar ju ha koll på saker.

Toppen