• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att sälja bil till Tyskland. Erfarenhet önskas...

F

F.d. 50036

Guest
Hej alla HBK:are

Jag har försökt hjälpa en kompis att sälja en Mercedes-Benz 170 S, 1950 på Mobile.de. Vi får bara konstiga/knäppa svar. de flesta med uppenbart lurendrejeri med checkar och där bilen omedelbart skall hämtas, oftast svar från kaptener inom armen med pengar på underliga konton mm.

Är det någon som har erfarenhet? Eller förslag på bättre försäljningssajt. Vi räknar med bättre betalt ute i Europa.

Vill du se bilen finns den också på You Tube:

http://www.youtube.com/watch?v=0h7g8y1ocZs

Mvh Torbjörn

F

F.d. 8987

Guest
Sv: Att sälja bil till Tyskland. Erfarenhet önskas...

Kolla med transportstyrelsen också, vad som gäller för export.
Blir inte registreringen till den nya ägaren rätt gjord, kan man få stå för avgifter, skatter och t.o.m. böter.

Export av fordon - Transportstyrelsen

Torbjörn

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Att sälja bil till Tyskland. Erfarenhet önskas...

Jag har sålt ett par entusiastfordon till Tyskland och för mig så var det inga problem!
Nu var det ett par år sedan, men det kanske funkar på samma sätt även nu!
Först och främst så MÅSTE DU se till att den svenska regskylten kommer in till VV. Annars kan det bli jättestrul i framtiden!
Sedan skall bilen via reg. pappren anmälas att den har gått på export!
När jag sålde så gjorde jag klart redan på telefon till köparen att det var kontanter i svensk valuta som gällde!

Sedan gjorde jag så innan affären att jag tog kontakt med Vägverket eller transportstyrelsen som det visst heter nu. Jag fick jättefin hjälp där med tips och råd för att allt skulle funka klockrent!

Anders

Toppen