• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att Mala senap

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Hur gör ni när ni mal senap, ex. v. till torsken?
I mortel eller kanonkula?
Själv har jag alltid använt Kanonkulan - fram till idag.

Tittar bort vid kaffemaskinen. DÄR står den!
KAFFEKVARNEN. Fungerade perfekt. 10 sekunder så var det klart.:D
OBH Nordica 2393

15286.jpg
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Att Mala senap

Hur gör ni när ni mal senap, ex. v. till torsken?
I mortel eller kanonkula?
Själv har jag alltid använt Kanonkulan - fram till idag.

Tittar bort vid kaffemaskinen. DÄR står den!
KAFFEKVARNEN. Fungerade perfekt. 10 sekunder så var det klart.:D
OBH Nordica 2393

15286.jpg

Tack för bra tips, har en likadan så det måste testas...
 

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Att Mala senap

Vi maler senap med kula. Bra tips, men vi har svårt att se oss gå ifrån en gammal tradition. En tradition jag (Micke) tagit över från min farmor och farfar. Lerfatet är 150 år och kulan är från spårvagnstiden i Helsingborg.

Det låter som ett bra alternativ, den dagen vi inte orkar längre.

Hälsningar Helene och Micke
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Att Mala senap

Att göra det från grunden som man alltid gjort, är en tillfredställelse i sig. Hade jag haft en sådan maskin som bilden visar, hade jag säkert testat.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Att Mala senap

Här hemma maler vi senap som man gjort sen urminnes tider, med kula. I vårt fall med en stor kanonkula som Far tagit ut laddningen ur. Processen genomförs i en gammal järngryta.

En bieffekt blir att man får tårkanalerna och näsan genomsköljda.

De bruna senapskornen krossas, tillsammans med vatten, detta gör att man får en riktigt stark senap som man sedan kan använda till sås till lutfisken eller till en riktigt god skånsk bordssenap. I det senare fallet blandar man senapen med socker, ättika, salt och vitpeppar.

Så gör vi. Fy & Bi
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Att Mala senap

Sedan barnsben kommer jag ihåg hur mor o farföräldrar med flera satt och malde senap till lutfiskenen med kula och hur tårarna rann.
Hur mor var ängslig för att lutfisken skulle koka bort eller att det skulle bli galet vid blötläggningen, Annadagen tror jag att det var.
Tiderna förändras på både gott och ont men nu köps lutfisken kanske samma dag som den skall tillredas, och NU kommer malning utav senap in.

Sedan ansvaret blev lagt på mig så rationaliserades malning utav dessa senapskorn. Eftersom mycket senap skulle malas så fick jag en ide'.
Fram med hushållsassistenten och till denna finns det en mixer. I med ett par påsar frön och lite vatten, därefter skötte maskinen resten och det blev helt otroligt bra.
När gästerna kom och vi skulle äta denna delikata anrättning så blev det som vanligt på med extra senap för det skulle bli rätt smak.
Det fanns en "tävling"om vem som tog mest extra senap.
Mycket intressant och se minerna när det var dags att äta, senapen var ju verkligen mald ordentligt och mycket starkt.

Numer får jag mala senap till festen på juldagen också eftersom det blev mycket lyckat.
Ja, jag blev förlåten utav gästerna för jag inte förvarnat dem, och än idag kan jag se minen om hur starkt det blev.
Per
 
Toppen