• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att korta radlängden

F

F.d. 2549

Guest
Vi har tidigare haft uppe ämnet kring läsbarheten på denna site. Helt klart är det en nackdel när raderna blir långa och speciellt när en viss farbror Claes skriver sina ordrika berättelser. Nu har jag kommit på ett enkelt sätt att korta av raderna.

Markera texten (Ctrl A), klicka därefter 5 ggr på "Öka indrag". Resultatet har ni här.

Jag tog mig friheten att kopiera min gamla "Lus" för att resultatet skulle bli mera märkbart.

Ha det gott önskar farbror Claes.

Lusen

För en tid sedan drabbades ett pensionärspars 30-åriga hus av en mindre vattenskada. En otäthet i yttertaket gjorde att regnvatten droppade från taket i köket och bjöd en del av kökets krukväxter på automatisk bevattning. Efter att yttertaket blivit lagat, återgick bevattningsrutinerna av krukväxterna till den gängse traditionen och minnet av läckaget suddades efter hand ut hos de boende.

Så plötsligt en dag fick frun i huset syn på en liten vattensamling på kökets arbetsbänk. Mängden vatten var obetydlig – i storleksordning som ett mindre spill vid oförsiktig vattning av krukväxter. Frun torkade genast bort vattnet, men hon upptäckte efter en halvtimmes tid att det åter fanns en liten pöl på exakt samma ställe som förut. De obehagliga tankarna kring den gamla vattenläckan grep tag i henne och hon fick sin läsande man att byta ut läsglasögonen mot hans ordinarie, för att han skulle kunna göra en noggrann okulärbesiktning av innertaket. Uppe på köksstegen lät han meddela ner till sin hustru att ingen fukt stod att finna på den del av taket som skulle kunna vara det potentiella utsläppsstället för vattensamlingen.

Eftersom det tidigare läckaget tog sin början under takarmaturen och denna befann sig rakt ovanför det nu aktuella vattenstänket, blev resultatet att mannen – för att lugna sin bekymrade hustru – såg sig tvingad att skruva ner armaturen, endast för att konstatera att det därunder var absolut fuktfritt. Den som har erfarenhet av hur en orolig hustru kan sprida sin ängslan till sin omgivning, så att all annan verksamhet avstannar och upplevs som betydelselös, förstår att mannen i denna berättelse knappast kunde trotsa hustruns vädjan om att han skulle fortsätta sin okulära inspektion även på vindens kryputrymme.

Strax sågs mannen krypa in genom en liten lucka i husgaveln, iklädd arbetskläder och dessutom försedd med munskydd – som försvar mot det oundvikliga stoftet från vindens mineralullsmattor. När han sakta kröp fram i det mycket trånga utrymmet, gjorde sig hans periodiska ryggskott påmint och han började väga riskerna kring de problem som skulle kunna uppstå, om han nu skulle få en kraftig låsning av ryggen, mot de problem som skulle uppkomma om han inte helt och fullt kunde infria hustruns önskemål. Om det var underkastelse inför hustrun, eller glädjen att kunna återställa lugnet inom henne, som drev honom framåt i ett för ryggen olyckligt rörelsemönster, ägnar vi här inga djupa funderingar. Vi konstaterar endast att han fortsatte framåt mot det utsatta målet med hjälp av de förhatliga militära förflyttningsmetoderna – ålning medelst slingring och hasning. När han till slut låg utsträckt under isoleringsmattorna och undersökte utrymmet ovanför köksarmaturen, konstaterade han att verkligheten överensstämde med den logiska sannolikheten – det fanns inte tillstymmelse till någon fukt. Nu gällde det för honom att ta sig ner från vindsutrymmet utan att bli drabbad av akut ryggskott och därefter beskriva för hustrun hur torrt och fint det var på vinden, utan att hans minspel eller tonfall skulle kunde tolkas som ett: ”Va vad det jag sa?”

Den första svårigheten klarade han av med hjälp av lugn och följsam krypteknik och den andra tack vare stor rutin och en äkta skådespelaretalang. Nu återstod att lösa upp hustruns oro inför det okända. Det kunde endast ske genom att han löste frågan kring vattendropparnas ursprung. Han satte sig ned och iakttog den lilla vattensamlingen. Om källan inte fanns i taket så måste den krukväxt som fanns ganska nära droppen vara hemligheten. Dock, växtens blad hade inte en fuktighetsgrad som kunde orsaka nämnda droppe och dessutom var droppen tio centimeter utanför en tänkt vertikal linje från växtens yttersta blad. Enligt hustrun borde källan vara ganska högt upp eftersom de mycket små minidroppar som fanns runt huvuddroppen tydde på att det var nedslagskraften i droppen som hade orsakat detta stänk.

Mycket gamla källskrifter hade lärt mannen att ”kvinnlig logik” var ett uttryck som uppfattades på diametralt olika sätt – beroende på tolkarens könstillhörighet. Däremot var ”kvinnlig intuition” ett mäktigt vapen, där sällan något oliktänkande rådde och som borde få en drabbad rådig man att genast ”ställa in sig i ledet”. Vår rådige man förhörde sig inte om vilket av dessa båda tänkesätt som föregick det nyss uttalade kvinnliga antagandet. Han gjorde istället vad man kunde förvänta sig – han torkade upp vattenstänket, flyttade den misstänkta krukväxten ett par decimeter, tog på sig läsglasögonen och bad att få återkomma om en halvtimmes tid.

När tiden var inne – eller ute – tog mannen åter plats framför krukväxten för att studera läget på och kring objektet ifråga. Han nickade omedvetet när han noterade att någon ny vattensamling inte fanns på plats på ursprungsstället, men däremot invid den nyss flyttade krukväxten fanns en liten vätskemängd på samma avstånd från växten som tidigare. Mannen stödde huvudet i handflatorna och såg fundersam ut, som om det nu skulle kunna tillföra någon kunskap. Helt klart var det dock huvudets och blickens fixering på droppen som var det stora steget mot problemets lösning. De av hustrun omtalade minidropparna fanns kring huvuddroppen precis som förut, men den nya observationen som mannen gjorde, var att det ständigt tillkom nya minidroppar. Han placerade handen ovanför vattenstänket och kände en kittling när nya droppar träffade håren på handens ovansida. Han förde handen sakta uppåt och kunde därmed få fram startpunkten för vattenflödet. Just där, på en av växtens skälkar satt en halvt genomskinlig, grön/brun, fyra millimeter lång lus i ensamt majestät.

Mannen lät åter huvudet få vila mot handflatorna, när han funderade på om det var möjligt för en liten lus att på en halvtimmes tid kunna producera dubbelt så mycket vätska som den hade kroppsstorlek till. Hans manliga logik och okunskap i ämnet gav ett otvetydigt svar: Nej. Han ropade på hustrun och undrade om det var med hennes godkännande som en lus uppehöll sig på en av hennes växter. Hustrun svarade inte, men gav dock ett svar genom att omedelbart förflytta lusen till en annan värld.

När det visade sig att vattenstänket upphörde i och med lusens försvinnande, började mannen fundera i banor kring den eventuella skillnaden mellan kvinnans och mannens logik. Eftersom tankegångarna inte var speciellt upplyftande återvände hans funderingar till lusen och hur det var möjligt att ett så litet djur kunde sprida sådana mängder av vätska.

De växtintresserade personer som mannen senare diskuterade problemet med kunde inte ge någon nöjaktig förklaring, och när inte heller traktens blomsterhandlare kunde tillfredsställa hans kunskapstörst, då återstod endast Hvilans Naturbruksgymnasium i Åkarp. Där fanns bevisligen kunskaper i ämnet, men om viljan fanns att ta sig an en novis, det skulle nu prövas. Strax var vår man uppkopplad med en såväl vänlig som kunnig representant för Hvilan. Denne såg inga märkligheter i lusens beteende. En lus som har sugit in sig i en frisk ny växtdel syns inte ha något annat intresse än att fortsätta att suga i sig växtsaft och som en naturlig del av det, därefter ”låta sina exkrementer” i sin omgivning. Hvilans talesman använde sig av ett annorlunda språkbruk när han beskrev lusens tillvägagångssätt att avhända sig sin sockerhaltiga lösning, men det som är gångbart och naturligt i ett samtal man mot man kan stundtals vara stötande läsning för den med annat betraktelsesätt.

Det enda som sågs som anmärkningsvärt var att lusen hade kunnat få iväg sina droppar, det som i dagligt tal kallas honungsdagg, så pass långt ifrån sin avskjutningsramp. Lusen hade tydligen kommit i en gynnsam kroppsställning som möjliggjorde ett sådant avskjut. Normalt är att honungsdaggen väter ner växterna och bildar grogrund för sotdaggsvampar – om nu inte myrorna, som är mycket begivna på honungsdagg och är aktiva försvarare av bladluskolonier, är på plats och förser sig av detta livets goda.

Så satte sig mannen åter i sin stol med läsglasögonen vilande på näsans yttersta spets. Innan han tog sig an boken, uppehöll sig hans tankar ett ögonblick på de nya kunskaper han fått del av och han gav även en kort tanke åt vad en lus och en kvinna gemensamt kan åstadkomma med en stackars hövlig och smått kuvad man.

Claes Fallhammar

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027
Sv: Att korta radlängden

Bra farbror Claes!

Lika bra berättelse som de du producerat tidigare - betyg MVG

Tycker också att berättelsen blir lättläst efter att du gjort ett ökat textindrag

Hälsn Anita o Dan
:yes: :yes:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Min uppfattning är att inlägget istället blir onödigt långt och läsligheten därav försämras.

Dessutom när man inte har full bredd på webbläsaren blir raderna väldigt mycket kortare.

Vill man ha kortare rader i inlägget kan man istället trycka "enter" (vagnretur) när man kommer så långt man tycker att raden skall vara.

Kanske ännu bättre är att de som vill ha kortare rader själva minskar bredden på sin webbläsaren som då automatiskt kortar av raderna.

F

F.d. 2549

Guest

Gunnar.

Jag håller med dig att det blir för långa stycken - detta här kortar jag endast 4 ggr.

Nu är det som så att jag är jätteglad varje gång jag får igång datorn, mycket mer kan jag inte om datorer. Så hur gör man för att minska bredden som du sa?

Orkar du förklara så orkar jag läsa.

Tack för era olika uppfattningar kring mina rader.

Farbror Claes.

PS/ Resultatet blev inte bra. Det blir nog till att följa Gunnars råd. Jag "lyssnar"./DS

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Eftersom man själv kan ändra texten till det som passar en själv bäst så förstår jag inte riktigt varför man ska göra indrag. Jag är inte så bra på att förklara men jag sätter muspekaren på den i mitten av dom tre längst upp till höger och sedan sätter jag pekaren på sidan längst ut och drar den till önskad storlek.... nä jag ger upp. Testa och kör, det är inte farligt. Ingen explosion kommer att inträffa det är jag däremot säker på!
:wink: :rolleyes:
Eva

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är som Eva förklarade; längst upp till höger i webbläsaren är det 3 rutor, den högra med ett kryss(X) likamed stänga webbläsaren, rutan till vänster om med två mindre rutor skall du trycka på för att förminska webbläsaren. Vid tryck på den vänstra så drar du ner webbläsaren till underkanten (Aktivitetsfältet).

OK?

F

F.d. 2549

Guest

Hur jag än trycker så blir inte raderna kortare.
Jag får prata med något barnbarn imorgon. Den älste är 5 år.
Tänk alla utom jag förstår och kan. Så är det ibland.
Nu skall jag dricka lite te och tänka på annat än datorer.
fC.

F

F.d. 3581

Guest

Låt inläggsförfattarna layouta sina inlägg efter eget manér...
Giller man inte materialets utformning så behöver man inte läsa inlägget....
ds

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Fritt val, är ordet. Men man kanske vill läsa något och tycker det är jobbigt och då inte vet att man själv kan ändra radlängd osv. Testa vad jag har skrivit och ta det lungt och fint så fungerar det. Att ha bråttom på internet är att ta en omväg. Kom ihåg att du är ute på nätet och där kan allt inträffa. Du kan bli nerkopplad mitt i det inlägg du håller på att skriva osv.

F

F.d. 3581

Guest

Med för många pekpinnar risker man att personer som har intressanta och goda inlägg,
tvekar att skriva dessa eftersom man känner osäkerhet och inte vågar leverera pga att
min layout kanske inte tilltalar expertisen.....läs IT-nissarna

Med vänliga hälsningar

Dag S
ps
Själv IT-nisse sedan 1971, men som anser att innehållet är väsentligast.
ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2549

Guest

Nu är det klart med förståendet. Raderna blir kortare när jag trycker på hel/halvskärm. Men när jag gör det under rubriken "korta radlängden" då kommer ett tidigare inlägg på skärmen, vilket inte inträffar under andra rubriker. Detta som en förklaring till att jag inte fattade tidigare.
Tack än en gång för att ni ville och vill hjälpa den behövande.
God natt från 6 graders värme - ute.
Farbror Claes.

Toppen