• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att komma fram till beslut...

F

F.d. 955

Guest
Hej gott husbilsfolk!

Här kommer en uppdatering från min gröngölingshorisont, en del av er har ju varit snälla och besvarat mina frågor tidigare, och undrar kanhända lite vad som hände med husbilsköpet...

Jag är ungefär en månad gammal här på Husbillsklubben, och har betydligt längre tid än så funderat på husbil, men aldrig kommit till skott. Jag hade under ett antal år en VW Multivan, det är väl det närmaste husbil jag kommit.

För att bli klokare i nuläget om vilken husbil som kan passa mig har jag frågat och fått en del snälla och fina svar på denna sida. TACK! :msn_kiss:

Längtar fortfarande efter att packa en hållbar, vinterduglig, praktisk, snygg, smidig, vettig bil med kamerautrustning, hund och kanske någon gång en god vän, för att sedan ge mig iväg och uppleva nya platser, sommar som vinter, i norra Sverige såväl som i Sydeuropa.

Eftersom jag inte har husbilsfolk i min bekantskapskrets så har jag förlitat mig på egen känsla när jag gått runt på försäljningsställen av husbilar, på de svar jag har fått här på Husbilsklubben och på det jag läst när jag surfat runt på försäljningssidor på nätet.
Och gissa vad! Jag känner mig totalt främmande i de fina husbilarnas "formsspråk"! Jag har svårt att se mig själv fungera kreativt i min hobby (fotografering) i dessa minisommarstugor som många tycks vara...
Varför? Har ingen aning. Det är en känsla.

Varför vitrinskåp (det har jag fullt av i mitt hem), varför infällda dimljus i taket (det har jag hemma) och varför 4-lågorsspisar på så (trots allt) små utrymmen? Och sist av allt ( nu kommer jag att bli hatad av många, tror jag :msn_sad: ) : Varför är hutlöst dyra husbilar så...F U L A ??? Som rullande, enorma kyskåp på små svarta LEGOleksakshjul... :confused: Jag förstår det inte.

För de pengar som nyare husbilar kostar borde konsumenten KRÄVA åtminstone en snygg utsida. Åtminstone!

Jag har efter en månads intensivt letande efter "min" husbil kommit fram till att det är nog den husbilen jag direkt ratade från början, den många kallar "plåtis" som är min bil...
Jag vill inte synas mer än andra när jag åker, jag har ett specialintresse som gör att jag inte har tid eller lust att stanna länge på samma ställe, jag vill kunna komma fram i trång stadsmiljö likväl som på fjället på ett säkert och behagligt sätt... och eftersom min Mercedes kombi personbil är för liten för att leva rullande liv fullt ut mer än 18 timmar... så tror jag att det blir en "plåtis". Bara jag hittar rätt. Plånboken måste säga sitt med :msn_wink:

Hata mig inte för det här med att jag uttrycker min åsikt om att vita, fyrkantiga husbilar är fula, är du snäll. ( Åsiktsfrihet, du vet! :spinny: ) Jag är en snäll person och denna känga är nog mest menad för fabrikanterna, egentligen. Det MÅSTE gå att designa husbilar roligare, elegantare och "häftigare" till det priset som man ändå måste punga ut med. Jag har svårt att tro annat.

Nu har jag försökt samla ihop namn på "plåtisar" genom att följa andras inlägg samt se på nätet för övrigt. Här är de jag hittat:

Knaus Boxstar 550
Mercedes Benz Marco Polo
Pössl 2 Win
Pössl Roadcamp
Scandi Mobil
La Strada Avanti
Globecar Roadscout

Har dessutom hittat trådar med SMC (?), men de verkar inte finnas längre, eller så har de bytt namn. Jag hittar dem inte.

Finns det fler bra "campingbilar" , "plåtisar" ? Tveka inte att svara här!

Vänliga hälsningar
Berit Elisa-Beth

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24442

Guest
Sv: Att komma fram till beslut...

Bra tänkt, det är du som skall ha husbilen för dina behov. Lycka till o kör så det ryker!

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Tyvärr bygger inte SMC i Göteborg några nya bilar längre, annars är det en perfekt vinterbil. Det är nog begagnat som gäller i så fall.

Scandimobil i Falköping vet jag inte heller om dom finns kvar.

Apropos SMC ska det nog komma en artikel i nästa Husvagn & Camping om ägaren Björn Simson.

/Gunnar

F

F.d. 29775

Guest

Tyvärr bygger inte SMC i Göteborg några nya bilar längre, annars är det en perfekt vinterbil. Det är nog begagnat som gäller i så fall.

Scandimobil i Falköping vet jag inte heller om dom finns kvar.

Apropos SMC ska det nog komma en artikel i nästa Husvagn & Camping om ägaren Björn Simson.

/Gunnar

Hej,

Tror nog at många av oss innerst inne hade önskat en plåtis med tanke på yttermått, plåtkonstruktionen, parkering etc, men det invändiga platsbehovet har gjort det nödvendigt at anskaffa 'legoklodserne':D

F

F.d. 53197

Guest

Hej!
Om du vill titta på olik modeller osv så finns det massor på den tyska köp- och sälj-sidan www.mobile.de Även om du inte har tänkt köpa bilen i Tyskland kan du använda deras sökfunktioner för att ringa in vilka bilmodeller som passar dig.

Tryck på bilden av en husbil, och välj sedan "kastenwagen". Därefter kan du kryssa i vilka årsmodeller du är intresserad av, prisklass, om du vill ha toa, osv.

Lycka till!
/Jessika

F

F.d. 17667

Guest

Om "plåtisen" Karmann Davis 620 EB kan du läsa om på min nedanstående blogg

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vi bytte till plåtis och fick plats med allt från tidigare husbilar. Bara trängre i "korridoren".

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag har följt ditt husbilssökande under en tid och just undrat när du ska komma fram till att plåtisen trots allt är det optimala valet för 1 till 2 personer som reser. Nu är du där.. kul :) . Det tyska Kastewagenforum är en guldgruva för plåtisintresserade. Om man registrerar sig där får man tillgång till medlemmarnas album som ofta innehåller ideer kring fiffiga lösningar och kompletterande utrustning mm.

F

F.d. 955

Guest

Hej Dankarson!

Jag ler när jag läser din kommentar...:wub:

Troligen är det väl så att i "min fas" (startfasen) så behöver man egentligen ventilera den inre dialogen innan man "slår till". Det kan man ju här på ett ypperligt sätt! Ibland får man värdefull feedback som leder tankarna åt ett håll. Efter ett tag! :yes:

För "vanliga" människor med "vanliga" plånböcker är ju ett bilköp, vad det vara månde, ett STORT ingrepp i vardagsekonomin. Då måste det mesta kännas rätt: funktionalitet och estetik.

Just nu önskar jag bara att jag kunde prata och förstå tyska flytande. Inser att plåtisar (och andra bilar) är betydligt billigare i Tyskland...:msn_sad:

Hej så länge!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes medlemmer som kan hjelpe deg med selve handlingen i Tyskland.
Om du finner en bil som står hos en återforseljare så klarer du deg og lenge med engelska.

Selve lesningen av info kan du få hjelp til med google translate, enklest er dette om du benytter chrome som weblesare - du får da en hjelpetekst som spør om du vil ha siden oversatt og en knapp som velger mellom orginal og oversatt utgave.

Noen fagord blir oversatt litt merkelig, men skriv ned den tyske utgaven og still fråge her på klubben - du får sikkert gode forklaringer på det meste.

F

F.d. 30146

Guest

Hej Berit Elisa-Beth!

jag kan inte annat än att hålla med dig om husbilars utseende, eller jag kanske skulle säga "rätt fula" utseende.
Jag har dock accepterat utsidans form, man kan ju så att säga inte göra så mycket åt det, men man undrar ju hur husbilstillverkare tänker när det kommer till val av inredningsdetaljer.

Varför är "alla" trädetaljer i "brunträ" t.ex, även nya husbilar levereras med "brunträdetaljer" ala 70-tal.

Inte särskilt estetiskt tilltalande, och betänker man hur mycket pengar en ny husbil kostar, ja då blir det ännu svårare att förstå varför man designat husbilarna med brunträ och annat osnyggt.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Jag valde att köpa vår husbil tack vare den vackra bruna träinredningen. Människor har som tur är (för husbilsfabrikanterna) olika uppfattning om vad som är vackert och vad som är fult.:):):)

F

F.d. 53284

Guest

Berit Elisa-Beth
Håller med dig en hel del. Själv köpte jag en stor traditionell husbil i höstas som rätt snabbt byttes mot en Pössl Roadcruiser automat 3,0 lit med vinterpaket. Ta gärna även den under övervägande. Den sticker inte ut och hittills är jag mycket nöjd.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Berit Elisa-Beth,
om du ser ett lämpligt objekt på tex Mobile.de men det känns otäckt att fara ner till tyskland med stinn plånbok, gör som jag gjorde! Jag pratade med Anders B http://www.husbilen.com/ Han fixade allt åt mid. Pratade o prutade med tyskarna. Åkte ner med ett gäng kompisar och tog hem ett antal husbilar som han sen fixade med alla papper och svenskregistrerade. Så efter en månad köpte jag enkel biljett till Mellerud på SJ och hämtade bilen!
Det var bra villkor från början, vi gjorde upp ett pris innan och jag betalade en handpenning som jag skulle fått tillbaka om bilen inte stämde med vad annonsen sade och han skulle ringa mig när han var på plats och kollade bilen. Det gjorde han dock aldrig! Jag förstod att han tyckte det var ett klipp, så ville jag inte ha den så hade han tagit den själv! Det var klart värt det lilla pålägg som Anders hade!
// Göte J

F

F.d. 955

Guest

Absolut, Goldfinger! Vi har olika smak, och det är ju tur för vilken TRIST värld annars! :yes:

Tyvärr är variationen av utseenden på husbilar inte speciellt stor, enligt min fjuttiga erfarenhet.
De är oftast vita. Oftast mycket fyrkantiga. Oftast svarta hjul undertill... :)

Inredningen tycker jag hittills har varit sig ganska lik också, men jag har sett trevliga länkar till personliga sidor på nätet, där man kan se att nya ägare av begagnade husbilar sprutmålar om inredningen till nya, fina och personliga utseenden! De syr nya överdrag till sittgrupperna och byter gardiner eller vad det kallas.

Leve flerfaldigheten!

F

F.d. 955

Guest

Tack Göte J! Det var ett spännande förslag. Ska kolla vidare på denna länk...

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej Berit Elisa-Beth

Vi har också gått från "normalbred" till plåtis och ar inga svårigheter att leva med det någre smalare formatet. Blir en vana helt enkelt. Dessutom lastar plåtisen minst lika bra, både vikts- och utrymmesmässigt.

Min erferenhet är att beg plåtisar inte är så mycket billigare i Tyskland som "kylskåpsbilarna". Det börjar finnas vettiga beg alternativ. Såg denna, Kyros Prestige -07 | Jönköping på Blocket härom dagen - jag tror det är mycket plåtis för pengarna! Möjligen skulle jag låta vinterisolera den lite extra för bra vinterfunktion.

Men titta, titta och åter titta. Inte minst här på HBK finns många plåtisar i medlemmarnas "min husbil". Så också vår; Knaus BoxStar 600 Street med totalmått strax under 6 meter,

Lycka till!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej Berit Elisa-Beth!

jag kan inte annat än att hålla med dig om husbilars utseende, eller jag kanske skulle säga "rätt fula" utseende.
Jag har dock accepterat utsidans form, man kan ju så att säga inte göra så mycket åt det, men man undrar ju hur husbilstillverkare tänker när det kommer till val av inredningsdetaljer.

Varför är "alla" trädetaljer i "brunträ" t.ex, även nya husbilar levereras med "brunträdetaljer" ala 70-tal.

Inte särskilt estetiskt tilltalande, och betänker man hur mycket pengar en ny husbil kostar, ja då blir det ännu svårare att förstå varför man designat husbilarna med brunträ och annat osnyggt.

Det är väl tur att "Vägkung" i alla avseende vet så väl hur våra husbilar skall vara beskaffade och utrustade så att vi slipper välja själva?! Jag för min del skulle inte vilja ha en husbil i just nu modern "obduktionsrumsdesign" t.ex, alltså vitt, svart och rostfritt, men det är min egen åsikt. Smaken är ju olika! :wink:

Toppen