• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att köra högestyrt

F

F.d. 5322

Guest
I jobbet kör jag en högerstyrd bil.
Privat är en av våra bilar högerstyrd.
En i mina ögon lite märklig sak är att någon som är ovan vid att sitta "fel" sida och köra, oftast kör väldigt nära eller ibland, över mittlinjen.
Det borde ju faktiskt vara precis tvärtom, tycker jag.
Kan inte låta bli att fundera över detta faktum, efter att ha lärt upp några personer på min tidningsrunda. Visst är det lite skumt? Jag kan inte se någon logisk förklaring till det. :oops:
Någon som har någon teori?

Vill bara förtydliga mig genom att nämna att jag körde likadant i början.

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att köra högestyrt

Kan det ha något med politiken i landet att göra, tro! Det tror i alla fall jag! Nu får jag väl aake muntergök på mig, förståss!

Noname Abroad

Senast ändrad:
I

Ixeofors

Guest

Jag skulle tro att dom är rädda för vägkanten!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, blir det inte så att man placerar sig själv (kroppen), där den normalt brukar vara i förhållande till vita sträcken i körbanan, och bilen "bara fyller upp" åt sidorna så att säga

M.v.h. JANKRO.

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021

jag körde åxå tidningar innan och tyckte inte det var något större problem.
fast speciellt mycket omkörningar o dyl var det ju inte på den tiden av dygnet.

B

Boxer

Guest

Körde högerstyrd bil i England i somras och upptäckte att det var problem ibland var vänsterhjulen höll hus. Fast det värsta var att växla med vänster hand, särskilt om man blev lite stressad.
Köra på vänster sida var däremot inte några större problem.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det kan ju vara så att kroppen vill vara där den normalt är men det vänjer man ju sig vid , efter ha kört grabbens EVO5:a ett tag så blev det snurrig att köra audin för det är ju samma sak med spakcentralen så är ju blinkers och torkarna så andra sidan på höger resp vänsterstyrda .

Att man slog till i dörrsidan då man skulle växla hände väl också någon gång .

F

F.d. 5322

Guest

Ett "problem" som jag märkte i början, var att växellägena ligger på samma ställe, oavsett vilken sida man sitter om spaken.
Det medför ju att man gärna lägger i femman istället för ettan :oops:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Att köra högerstyrt

Jag körde en högerstyrd folkvagn i min ungdom och man vande sig ganska fort. 47 år senare är jag inte säker på att omställningen blir lika enkel, jag bytte nyligen från automat till manuell (pga miljöbil) och jag har inte vant mig än efter ett halvår.

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Sv: Att köra högerstyrt

Eftersom några av våra barn bor i Storbritannien så är vi ofta 'over there'. Vi har tidigare hyrt bil (nu såklart över med husbilen) och framför allt de första milen ("majlen") på småvägar så är min passagerarsida allt som oftast uppe i häckarna som finns överallt. Har ofta funderat varför men det måste bero på psykologiska orsaker - man håller så långt man kan åt vänster för ev möte. Eller vilken kan orsaken annars vara?
/Boo

F

F.d. 5322

Guest

Kunde bli tvärtom också om det var lite brått att hitta en växel. Men det lät lite illa :D

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det naturligaste sättet att framföra fordon på väg med mötande trafik strax intill är naturligtvis att föraren sitter till vänster i en vänsterstyrd bil enligt mitt förmenande! Vänstertrafik naturligtvis! Väldigt mycket vänster blev det.

Detta vet ju alla som har kört motorcykel, eller?

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest

!

Detta vet ju alla som har kört motorcykel, eller?

Jappe[/quote]

Japp!
Om man nu får travestera ett känt nick-name!
Roadglider

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag håller med dig Jappe, det är givetvis bäst att sitta till vänster i en vänsterstyrd bil. Om man sitter till höger blir det svårt att nå ratten och pedalerna. :twitcy:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jaja, serveras man några excellenta Bombay Saphire Blue med Schweppes och handplockad citron och Bautistas förakt för mätglas o.s.v. så kan det bli lite galet ibland!

Jappe

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Med den förklaringen är du förlåten Jappe.
Gin är en utmärkt sommardricka, för det är väl sommar där du är nu?
När jag så småningom kommer att övervintra söderut så ska jag prova ditt recept.
Ha dä! :)

PS. Här i Värmland skiner solen, iallafall just nu.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

WillyPe! Se här mästaren i arbete! Notera skeden han häller tonicen i! Indian tonic water, of course!

C2 Ginmakaren.jpg

Jappe

Toppen