• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att köra en HB med en Automatlåda ?

F

F.d. 2591

Guest
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Hej

Säkert likadant som att köra "Radiobilarna på Liseberg i nedförsbackar"

Stig.B.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Det är inga problem. Moderna automatlådor kan ju växlas ner manuellt för att erhålla motorbroms när man kör nedför, fungerar utmärkt. Undvik att köra med farthållare i branta nedförsbackar det blockerar ibland växlingarna har jag märkt.

/Bertil

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Funkar helt suveränt i backar branta, har kombinationen med Fiats 3 lit 180 motor med den 6 vxl robotlådan (= DSG).

Motorbromsen fungerar helt perfekt och dessutom kraftigt med automatisk nedväxling, man bör bara tänka på att den fart man går in med i nedförsbacken är den som motorn sedan söker bibehålla!

En manuell nedväxling med denna aut-låda ger i praktiken dålig motorbroms, man får i stället bromsa ner farten till den fart man vill bibehålla nedför backen så sköter automaten resten själv med max (möjlig) motorbroms för den lägre farten.

H

hianders

Guest

DSG!? Det är väl bara den gamla men robotiserad.

Hasse

C

cheetah1

Guest

DSG är en dubbelkopplingslåda. En vanlig robotiserad låda funkar rätt så annorlunda (som en vanlig manuell).

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

2012 års Fiat aut modeller har bla kraftigt förändrad "mjukvara", från början främst ämnad för nya 3 lit motorn (också mest mjukvara och minskn av inre friktioner) men har senare kommit för fler varianter.

Vad som förädrats utöver kraftigt förändrad mjukvara vet jag inte men i "drivlinevärlden" blir mjukvaran allt viktigare och tyngre i utvecklingsarbetet i förhållande till det mekaniska som numera mest går ut på att minska ner "inre friktionsförluster".

Drivlinan med Fiats nya 3 lit 180 motor med "DSG" är väsensskild att köra i jämförelse med tidigare motsvarande drivlinor (numera bra personbilskomfort) främst betr körning, ljud och växlingsegenskaper samt inte minst minskad bränsleförbrukning!

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Håller med övriga talare. Det jag har lite svårt för är man måste hålla ett öga på panelen för att se vilken växel man lägger i när man ska backa alt framåt. För övrigt är den mycket bra, använder farthållaren så ofta jag kan och förbrukningeb håller sig under litern, helt ok för mig.

F

F.d. 28371

Guest

Har den lådan som omtales som DSG, to koplinger? Hvis ikke så bør man ikke kalle det en DSG låda.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

ComfortMatic og Agile er begge robotvekslede Direct Shift Geared, men de har ikke dobbel kopling som på sportslige personbiler. En slik løsning med de dimensjonene som trengs i disse tyngre biler ville blitt svært tungt.

Når det gjelder bakkekjøring så er logikken i robotlådene den at når du bremser kraftig så velges det optimal utvekslig for å holde denne hastigheten. Manuell veksling nullstiller motorbremsen og frarådes.

J

Jarn

Guest

Nej, Fiaten har ingen DSG låda.
Det är en vanlig växellåda som växlas med hjälp av elektronik. Dvs sköter koppling och växelbyte.

Jag har själv en sådan på min husbil och den funkar riktigt bra. Kör man i Alperna kan man ställa om den för bättre dragkraft och bättre motorbroms.

Har däremot en DSG låda på min personbil och den är en helt annan upplevelse,
växlar otroligt snabbt, nästan man inte märker det.
Sån skulle jag gärna haft om det gått att få på husbilen....

F

F.d. 28371

Guest

Volvo FH 16 har det de kaller I-shift, altså ikke to koplinger som det er i en DSG låda, men en elektronisk styrd låda med en kopling.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Volvo FH 16 har det de kaller I-shift, altså ikke to koplinger som det er i en DSG låda, men en elektronisk styrd låda med en kopling.

Helt rätt, men som jag sa, den nya FH har DSG.
Det är I-shift 2, dubbelkoppling med D13 motor.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Tack alla för kunniga och snabba svar.
Han inte läsa tidigare ,var i Bayern och testade en RMB på en Vario MB 815
med Retarder broms system första gången i mitt liv.
Suverent !!!!!.

Mvh

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Tack alla för kunniga och snabba svar.
Han inte läsa tidigare ,var i Bayern och testade en RMB på en Vario MB 815
med Retarder broms system första gången i mitt liv.
Suverent !!!!!.
Mvh

Retarder används ju i vanliga fall på stora lastbilar.Ser man bromsljusen på
dom i långa utförsbackar,(typ Hallandsåsen) är det nog retardern dom använder.Enormt fint.

Ottar

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Kör en 2012 3,0l 180hk Fiat motor med Comfort-matic som har fungerat klockrent vid körning i bla Norge och Sverige på branta och slingriga vägar. Motorbromsar den för mycket växlar jag upp manuellt, bara att kicka på spaken tills det känns bara.

Har förvisso inte kört en manuell variant så jag kan inte jämföra, men hittils helnöjd med kombinationen.

Har också ESP med Hill holder som underlättar start i brant uppförsbacke + Traction Plus som överför momentet till framhjulet med ett högre väggrepp, kan kopplas in upp till 30km/tim.

Se upp i backarna!

Bosse

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej yalla yalla
Har likadan motor med automatlåda.
" ESP med Hill holder som underlättar start i brant uppförsbacke + Traction Plus" sätter man på dessa manuellt eller är det automatik?
Mvh
Ulf Wikar

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Hej Paffw!

Hill holdern fungerar automatiskt. Traction Plus får du trycka in en knapp för att den skall kopplas in/ur, används i max 30km/tim.
Gör att fram däcken inte gräver ner sig i tex en blöt gräsmatta...

Bosse

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej Paffw!

Hill holdern fungerar automatiskt. Traction Plus får du trycka in en knapp för att den skall kopplas in/ur, används i max 30km/tim.
Gör att fram däcken inte gräver ner sig i tex en blöt gräsmatta...

Bosse

Hej
Vilken knapp är det? En bild vore toppen
Ha de Paffw

Toppen