• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att köpa en E-bokplatta ?

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.

Funderar på att köpa en E-bokplatta, men vilken ? Vad ska man tänka på före köpet ? Tips är välkomna .
Var ska man köpa böcker för plattan ?

Tack

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Att köpa en E-bokplatta ?

Jag tyckte att detta test var givande.
Det stora läsplattetestet « Marcusbiblioteket

Sedan köpte jag en helt annan eBokläsare, men det är en annan sak. :)

Läser du mest på svenska eller engelska? Om du kan tänka dig att läsa på engelska så blir utbudet mångdubbelt större och Amazons Kindle kan vara ett alternativ. Om Svenska är att föredra så ligger Adlibris Letto bra till.

Upplösningen av texten kan vara viktig, dvs hur skarp den ter sig.
Inställningsmöjligheter, textstorlek, typsnitt mm.

Vill du ha inbyggd belysning, eller läser du oftast under en lampa?

Hur viktigt är det att kunna köpa/låna böcker direkt från läsaren? För mig var det oviktigt då jag i stort sett alltid har tillgång till dator.

Filformaten kan också vara viktigt. Kindle, som jag nämnde ovan, stödjer inte epub - som är ett av de vanligaste formaten. Nu är det lätt att konvertera mellan formaten med hjälp av Calibre, men slipper man ett steg är det ju bra.

Detta var de överväganden som jag gjorde och det stod i slutet mellan Letto, Sonys ereader och Kobo Glo. Och jag köpte Kobon för att den hade inbyggd belysning, inga knappar som tog upp plats och bäst upplösning. Men jag måste låna/köpa böcker via datorn.

//Stefan

Böcker handlar jag mest på Bokon.se, men de flesta webbokhandlare säljer eböcker.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag har en iriver story hd bibliotek som jag köpte hos Kjell & co för ca 1000 kr. Den kan koppla upp sig mot biblioteket om man har wifi hemma och låna böcker. Jag tycker den är den bästa, men smaken är olika.

Anita Anka

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022

Vi har Sonys Digital Book Reader, med möjlighet att koppla upp sig till Wi-fi
både hemma och utomlands för nedladdning.
Ett utmärkt sätt är att låna e-böcker är på ditt eget bibliotek i Sverige.
Sparar vikt och pengar. Innan vi hade läsplattan så var det många champinjonlådor med pocketböcker!
Gå in under ditt bibliotek och knappa in , låna e-bok och kolla.
Hälsningar Anita

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For meg som leser mest engelske e-bøker ble Amazon Kindle et naturlig valg.
Bruker mest en av de første Kindle DX med innebygget 3G, men den som imponerer mest er Kindle paperwhite med innebygget lys (justerbart). Har også hatt en Kindle Keyboard, men den klarte vi å knekke skjermen på.

E-ink fungerer helt suverent ute i solen, det er som en vanlig trykkt bok.
Keyboard hadde et omslag med innebygget leselampe - fungerte også men Paperwhite sitt svake lys i selve skjermen er mye bedre når en vil ligge å lese uten lampe.

Batteritiden i alle våre Kindle regnes ikke i timer, men i uker. 4 til 8 uker på en ladning når en stenger av nettverk - litt over halve tiden om en har nettverk påslått i plata. Det er liten forskjell på 3G og WiFi for dette.

Har ennå ikke testet Kindle Fire, dette er en Android platta med bra spec og normal batteritid som regnes i timer.

F

F.d. 14324

Guest

Att köpa en E-bokplatta?
Ja,, vad ska man säga, jag blev inspirerad av den här tråden och min bättre hälft fyller år igen så jag åkte jag till stan för att shoppa.
Jag hittade en läsplatta hos siba och den heter Prestigio multireader 3464B.
Den ska klara av: Adobe DRM for PDF and ePub files
Tydligen ska det gå att lyssna på musik också. Vi får se hur man laddar den med böcker... kanske sånt man kollar upp innan köp men så blev det inte den här gången, vi får se om den blir bra. :)

mvh jocke

Cizzie69

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
14143
Medlemskap
2025

Jag använder en iPad som läsplatta. Då slipper jag att ha med datorn. Allt i ett. Ett problem som ibland uppstår är att fler vill ha ipaden samtidigt.

F

F.d. 53394

Guest

Älskar min Sony PRS-T2 läsplatta. Har ett fodral med inbyggd läslampa. Finns en PRS-T3 ute nu. Den är säkert inte sämmre. Har WiFi vilket är en fördel när man ska låna nya böcker. Läste på platta och i telon tidigare. Detta är bättre. Speciellt i solljus.

NovaCapella

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022

Jag har en Nexus 7 som jag tycker är alldeles lagom i storlek. Laddar direkt från bibliotek eller bokhandlar. Med appen Aldiko fungerar det jättebra.
Förstår inte riktigt vitsen med särskild läsplatta, allt i ett för mig.
PDF-filer läser jag oftast med Adobe reader-app.
///Lars-Ove

GöranoBitte

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6580
Medlemskap
2025

Jag har nu läst den första boken i min nya Sony PRS-T3. Jag är mycket nöjd med bildupplösningen och användarvänligheten. Ett stort plus är vikten. Ser fram emot att använda de i Spanien o Portugal.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er 2 store fordeler e-bokleserene har fremfor plate/telefon. Først er det e-ink som er lesbar i direkte sollys, og som er like vennlig mot øynene som en papirbok. Det andre er batteritiden som normalt oppgis i uker på e-bokleseren men i timer på en plate eller telefon.

Selv har jeg begge deler og det er helt klart at det er ebokleseren som blir med som sengelektyre, selv om jeg har en gammel Kindle DX som er i største laget med 10" skjerm. Har prøvd datterens mer normale Kindle og det er mer brukervennlig om en ikke trenger svært stor skrift.

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

Hej.
En fråga till er som har Sony prs- t3.
Går det att ladda ner böcker direkt till läsplattan eller måste man gå via datorn ?
Tack på förhand/ conny

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag har en Nexus 7 som jag tycker är alldeles lagom i storlek. Laddar direkt från bibliotek eller bokhandlar. Med appen Aldiko fungerar det jättebra.
Förstår inte riktigt vitsen med särskild läsplatta, allt i ett för mig.
PDF-filer läser jag oftast med Adobe reader-app.
///Lars-Ove

Sätt dig på stranden mitt i gassande sol och försökt att läsa några timmar.... ;):D
Vänder du upp en läsplatta så att solen lyser rakt på den blir det bara skarpare.

Som knut skrev så mäts batteritiden i veckor, normalt räcker mitt batteri 3-4 veckor men får jag läsa fritt (läs semester) så räcker det en knapp vecka (4-6 böcker).

Jag har också en Nexus 7 med Amazons Kindle app. Glömde min läsplatta en gång när vi åkte och fiskade, som tur var hade jag min Nav (Nexus 7) med, som backup fungerar den, men helst inomhus.

Peter :)

Senast ändrad:

Anita Anka

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022

Conny, Har du internetzon, bibliotek eller åtkomst till trådlöst internet så laddar du direkt ner i Sonys Läsplatta.
Lätt som en pl...
Anita

sroman

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024

Jag använder ipaden