• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att flytta markören i en text på mobilen

F

F.d. 4220

Guest
Ibland får man en aha-upplevelse när man hittar ett, för en själv, nytta sätt att arbeta.
Som jag har svurit över att min iPad vägrar att placera markören på rätt ställe i ett felstavat ord. Det har varit lättare att radera det och börja om...
Men nu har jag upptäckt att om man trycker på mellanslag i 1 sekund, så blir skrivbordet som en mousepad och man kan flytta runt markören i texten.
Jag förmodar att detta även fungerar på iPhone

Liknande metod finns även på android. I alla fall om man använder Googles Gboard.
Fast med skillnaden att man där swipa höger/vänster på mellanslag för att flytta markören på raden.
På Gboard finns dessutom funktionen att swipa vänster på backspace för att ta bort hela ordet man just skrivit (fast swipar man ordentligt kan man råka ta bort hela raden...)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag kör SwiftKey på Android, då får man tillbaka de hederliga gamla piltangenterna, upp, ner, vänster, höger. Om man vill (option i inställningarna). Används flitigt ;)
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Jag har haft min första Smart-fån sen 2020-01-01.
En beg. Huawei P20 PRO...
Med Android 9.1
På dennes Swift-Key tangentbord hittade jag nyss ytterligare en flyttmetod,
utöver de ovan beskrivna. (som inte funkar på min...)
Man pekar i texten, just där man vill att det ska hända.
Då skapas ett mörkblått droppformat och flyttbart handtag precis under textraden/ordet.
Och ovanför textraden/ordet visas det området förstorat i ett litet extra fönster
som dessutom uppdateras dynamiskt medan jag förflyttar handtaget.
Tack vare alla ovanstående tips, som jag förstås provade utan framgång,
så hittade jag denna metod i min "nya" första Smart-fån.
Kul om någon annan kan bekräfta att denna funktion finns på flera modeller.
För övrigt anser jag att stora manuella tangentbord är överlägsna :)
Hälsar en som alltid är sist ut med det nyaste... :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jo det är det "gamla" sättet, så funkar det på äldre iPhone/iOS också. Att hålla nere mellanslag kom i senaste uppdateringen.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sen kan man markera ett ord och trycka slå upp så kommer man till en sida med lite info om orden och kan söka upp mer via internet.
 

Bilagor

  • 4C257661-7341-4AEA-9DFD-4034E89EB898.png
    4C257661-7341-4AEA-9DFD-4034E89EB898.png
    524,6 KB · Visningar: 14
Toppen