• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att få hunden hem igen

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Vi ska nu till kontinenten och då ska Selma, vår hund följa med för första gången. EU-passet finns men vad är det som krävs för hemresan och vilken Veterinär i t.ex. norra Tyskland kan rekommenderas? Tacksam för förslag.

F

F.d. 53047

Guest
Sv: Att få hunden hem igen

Du måste avmaska din hund inom 10 dagar före du kommer till svenska tullen.
Du har en bra ställplats i Heligehafen och därirån är det gångavstånd till veterinären.
Vägbeskrivning får du säkert av andra svenskar med samma syfte
Leif o Agneta

F

F.d. 7875

Guest

I Heiligenhafen finns en helt suverän veterinär där du kan avmaska din hund. Jag har tyvärr inte visitkortet kvar med hans namn (det gav jag till en annan husbilsklubbare) Men om du går till Apoteket så är det bara gatan ner så är du framme!

Börje

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1728
Medlemskap
2025

Angående avmaskningen så har jag för mej att det skall vara 2-10 dagar före ankomst till Sverige .Glöm inte avmaskningstabletten som du köper på Apoteket .

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Nu körde vi över broarna så denna veterinär finns 3 mil norr om Hamburg.

Birgit Kröner
Kamperweg 23A
Kaltenkirchen
04191-8444

C:a 800 meter till en fin ställplats som finns med i Boardatlas (gratis, dock utan bekvämligheter).

Vi köpte avmaskningstabletter på apoteket som heter Droncit. Det finns säkert olika styrka men de vi köpte var i 2 pack (1 tablett till 10 kg hund).

Avmaskningen "kan" göras upp till 10 dagar innan inresa, men det rekomenderas att göra det så sent som möjligt. Det betyder att du kan ge tabletterna hos veterinär i Danmark och sedan åka hem. Man bör plocka upp efter hunden i minst 3 dagar.

Förutom passet och tabletterna, ta med en falukorvsbit eller annat mums så blir det enklare.

Jag vet inte om min eller hundens "charm" var avgörande men det blev "no charge" vilket var en positivt.

Peter&Fuzzy.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen