• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att applicera överdrag??

B-A.C

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2025
Efter första säsongen med husbil ställde vi in den i ett hyrt utrymme.
Där jag jag dålig koll så jag har försökt läsa mig till hur ett överdrag används.
Bl.a. har jag sett att man inte ska lägga överdraget direkt på taket. Helst
på distanser så man får en luftspalt mellan bil och överdrag.
Men på bilder (reklam) ser jag inga distanser alls. Någon föreslog på nätet att
man lägger frigolit på taket som överdragen vilar på.
AC-aggregatet på taket lyfter förstås ett överdrag ett stycke men inte hela
längden.
Julas överdrag tycks vara populärt. Åsikter?
Hur mycket vind tål ett överdrag? Bor vid kusten.
Enris runt hjulen? Fantasi säger vissa, fungerar säger andra. ???
Värme på/av?

Vad gäller egentligen? Kunde vara praktiskt om bilen kan stå på tomten så jag
kan förlänga säsongen lite.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Att applicera överdrag??

Man behöver inga distanser mellan tak och överdrag om bilen står ute.
Minsta vindpust ser till att det blir luftspalt mellan överdrag och biltak med hjälp av ventiler i överdraget!

PS! Öglorna längst ned kan ta stryk i stormar, därför har jag två spännband runt bilen. Inne på sjätte säsongen i ett blåsigt Lahälla.

Senast ändrad:

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

behövs inga distanser, men se till att taket är torrt , luta gärna bilen. ifall det kommer in vatten ,har haft mitt jula i 3år,och det var begagnat då ja köpte det'
och det har klarat stormarna här i huddik,

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

behövs inga distanser, men se till att taket är torrt , luta gärna bilen. ifall det kommer in vatten ,har haft mitt jula i 3år,och det var begagnat då ja köpte det'
och det har klarat stormarna här i huddik,
Enris ska vara effektivt enl gammal sed,bra att lägga inne i bilen oxå ,plocka i i plastsäck o låt den vara öppen,,

F

F.d. 52908

Guest

Hej. Bra fråga och det är bara att hålla med Knarrevik. Andra säsongen för mej och det funkar perfekt, jag lutar också bilen genom att backa upp på klossar bak. Din AC är ju bra för då rinner vatten av. Har också en låda över antennen så behöver man inte ta bort den. Hoppas bara att våren kommer så man får ta bort kapellet.
/sören

F

F.d. 29989

Guest

Så här gör jag: Använder Jula överdrag. 1:a Jula-överdraget höll i 4 säsonger sen upplöstes insidan, en typ av "gummifolie" vilket gjorde att tyget släppte genom vatten. Nytt 2:a Jula överdrag (och billigare?) sen 2015. Jag kompletterar vintertid med Clas & Co enklaste presenning för att få helt vattentätt plus att snö & is glider lätt av. Jula-täckets tyg gör att vatten och snö fryser fast vilket blir riktigt stökigt om man vill ta täcket vintertid. Gjorde det en vinter vid en resa till fjällen. Täcket med frusen is och snö vägde säkert över 100 kg, sen stökigt att tina av att snön/isen i tvättstugan. Det är ju ett gäng m2 tyg att hantera. Jag har fäst presenningen med extra öljetter och vanliga stroppar från Clas. Det klarar all blåst vi har i mellan-Sverige. Jag har under Julatäcket ett gäng frigolitklotsar för att få en form av takstol vilket gör att inget vatten ligger kvar då stopparna sträcker upp pressen. Snö trycker ner press och täcket men glider hyffsat lätt av med en piassavakvast tack vare den hala pressen. Vidare har jag "vintervärme" inne i bilen med hjälp av en kupévärmare och temperaturvakt 2-4 plusgrader. Med vänlig hälsning Philip

Bilagor

• DSC_0001[1].JPG
    DSC_0001[1].JPG
    3,2 MB · Visningar: 15
  • DSC_0002[1].JPG
    DSC_0002[1].JPG
    3 MB · Visningar: 12
F

F.d. 29954

Guest

Som fd. båtägare vet man att täckningen skall vara "fjädrande" för att klara vindpustar. Jag hade alltid en vit halvgenomskinlig presendning kring 300gr/m2, rätt så bra då det inte blir mörkt där inne. En annan sak som jag anser är av största vikt är en presendning på marken under bilen, det är den som avgör klimatet i "hyddan"....

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kors vad ni krånglar till det!

Täck bilen med överdraget och skippa frigolit, jag kan garantera att det blir luftväxling mellan tak och överdrag vid minsta lilla vindpust.
Ventilerna längst upp på överdraget sörjer för den saken.

Att ställa bilen så att avrinning kan ske är naturligtvis en fördel.
Vid ymnigt snöfall kan man använda en mjuk borste med långt skaft och sopa av den mesta snön.
För säkerhets skull kan man använda spännband runt bilen för att spara öglorna längst ned vid en ev. storm.

På vårkanten bör man kontrollera luftfiltret som brukar vara ett kärt tillhåll för möss.

Enris och annat hokus-pokus har jag aldrig provat.

F

F.d. 53012

Guest

7 år inga distanser blåsten har inte än förstört överdraget, krångla inte till det mer än nödvändigt. Vintern 10 och 11 med mycket snö fick man ta bort snö som görs bäst med ett rep som skär av snön som sen trycks bort. Ren bil vid avställning med torrt tak börjar jag alltid med och ventilationen sköts av stora slitsar på sidorna. PS. 7 års erfarenhet kanske betyder något.

Toppen