• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att åka på Husbilsträff för första gången. Hjälp! Hur gör man?

F

F.d. 8656

Guest
Hej på er!

Har man aldrig varit på HBK-träff kan det ju finnas en massa frågor som man vill ha svar på. För att ni som aldrig har varit på träff förut ska känna er lite mer trygga, så kommer här lite nyttig information!
:)

Till er webbare, om ni tycker att texten nedan är bra, så får ni gärna lägga den i anslutning till "Träffar och evenemangstråden" där man även kan hitta "Klicka här för en beskrivning av Att ordna en husbilsträff". Denna information kanske kan heta "Klicka här för mer info om Att åka på Husbilsträff första gången". Information nedan är nog behjälplig för många och skulle vara bra om den var lätt att finna på sidan.

Att åka på Husbilsträff för första gången…

Alla är vi barn i början, och har man aldrig varit på träff så är det ju inte så lätt att veta var, när och hur…

När ska man komma? Hur gör man med maten? Sopor? El, finns det? Toa och vatten? När börjar man åka hem?

Lugn… Vi ska försöka svara på alla dessa frågor och några till.

När ska man komma?

Även då det ofta står en inkörningstid på alla träffar, är det mer regel än undantag, att det börjar droppa in folk mycket tidigare än det angivna klockslaget. Kommer du förtidigt får du vara beredd på att kanske bli tillfrågad att hjälpa till med något som behövs gällande arrangemanget. Blir du dock mycket sen på ankomstdagen kan det vara idé att ringa värdparet och meddela detta, då de kanske har planerat in någon aktivitet redan första kvällen.

Vad händer när jag anländer till träffen?

Det finns alltid någon som tar emot er vid ankomst. Är det inte träffarrangören, så är det en parkeringsvakt eller någon annan funktionär.
Troligtvis blir du avprickad och får någon typ av informationsblad eller en påse med infopapper i. Därefter blir du hänvisad var du ska parkera din husbil.

HBK-knappar

Har du en/har du fått en HBK-knapp med namn och HBKnr på är det alltid trevligt att sätta på sig den. Då vet alla andra vem du är och att du tillhör sällskapet. Vid större arrangemang som årsmötet tex., är det ”obligatoriskt” att sätta på sig namn- eller träffknappen.

Hur gör man med maten?

Ofta är det knytis på kvällarna som alla äter gemensamt, då tar man med sig sin picknickkorg med både mat och dricka. Normalt sett tar man även med tallrik, glas och bestick. De flesta brukar även ta med sig en liten duk, kanske en liten ljuslykta eller något annat fint de vill ställa på bordet. Frukost och lunch brukar alla äta som de vill, oftast vid husbilen.

Vad har man för kläder på sig?
Självklart har man på sig det man vill! Däremot brukar de flesta klä upp sig lite när man äter gemensamt. Självklart tar man på sig kläder efter väder, är det en grillkväll utomhus så kommer nog ingen uppklädd i finkläder. Vid aktiviteter så klär man sig efter de så klart.

Vart kastar man sopor?
Efter tex. ett knytis brukar det finnas sopkorgar för det du behöver slänga efter dig från middagen. Däremot brukar folk inte kunna slänga sopor från husbilen, olika från träff till träff. De större träffarna brukar hålla med sopcontainrar.

El, finns det?
Olika från träff till träff, brukar stå med i ”träff-annonsen” i så fall. Brukar även kosta lite extra utöver träffkostnaden, kanske betalar du t.o.m den på plats.

Toa och vatten?

Olika från träff till träff, även detta brukar stå med i ”träff-annonsen” om det finns tillgängligt eller ej.

Fria aktiviteter, vad betyder det?
Det är nu du kan göra precis vad du vill… Sitta och ta det lugnt vid din husbil, gå runt och prata med folk, titta på husbilar, ta en promenad med hunden. Fria aktiviteter talar helt enkelt för sig självt.

HBKs hemsida under träffhelgen

Det finns många duktiga fotografer och skribenter i Husbilsklubben. Många brukar ta kort och skriva i trådar om träffen just under helgen, detta brukar vara mycket roligt att se och läsa, både för träffdeltagarna och för de som inte kunnat delta med för den delen!

Är hundar välkomna?
Har inte varit med om en enda träff som det inte har varit med en hund på, så det är klart att de får vara med. De brukar däremot aldrig vara med under middagar och aktiviteter. Andra djur är givetvis också välkomna, det finns HBKare som både har katter, fåglar och marsvin med sig.

När börjar folk åka hem på söndagen?

Detta är helt individuellt. En del åker så fort de fått i sig frukosten, andra stannar flera timmar. Man åker när det passar en själv helt enkelt, om det inte finns en specifik tid som man måste lämna området på förståss. Detta meddelas i ”träff-annonsen” eller av arrangör på något vis.

Välkommen på HBK-Träff!

Finns det fler frågor och funderingar är ni hjärtligt välkomna med dessa så kan ju de som vet svaren, svara här i tråden!

Många glada hälsningar från Emma

Senast redigerad av en moderator:

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025
Sv: Att åka på Husbilsträff för första gången. Hjälp! Hur gör man?

Hallå!!!
Omtänksamt men lite överdrivet. Vi får väl utgå ifrån att det handlar om vuxna människor som klarar av att ta del av den information som arrangörerna ger.
Även om man inte varit på någon HBK-träff tidigare kommer man långt med sunt förnuft.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Eftersom trådstartaren själv har arrangerat träffar, så har vederbörande kanske en viss erfarenhet av att det finns folk som inte vet att vissa saker är självklara...
Och det är inte självklart att alla använder sunt förnuft.
Hellre att vara övertydlig än otydlig. Jag tycker inte att det är överdrivet!
Man tar till sig den informationen man har nytta av. Det jag redan vet är ju inte säkert att alla andra vet bara för att jag vet....
/Annette

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Annette! Du är en sann humanist och en stor djurvän. Vet ej om känslan för djur ingår i humanismen men jag inbillar mig att det gör det.

:):):):):) av fem möjliga

Jappe

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

På vår första träff var vi rätt "vilsna". Mycket som andra tog förgivet men inte vi............

Efter att själv ha ordnat ett par träffar vet jag hur viktigt det är att alla får
bra information när man kommer.
Viktigt i detta sammanhang är att dom som ordnar träffar tar reda på om det
finns gäster som aldrig varit på en träff tidigare. Dom tar man hand om lite
extra så dom känner sig delaktiga. Alla har inte lätt i början att ta kontakt.

Vad har ni för erfarenheter av Era första träffar?

Väl mött nya som gamla på träffar.

Hälsar Gunilla :) :)

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Att få en bekräftelse på det man redan "vet" eller tror, är också en nyttig kunskap som ofta underskattas.
Dom som läser Teknik-Emmas råd, vet nu att det inte är några överraskningar som väntar, det är precis som man redan "visste" eller trodde.

Våran första träff var helt underbar. Den kommer jag aldrig att glömma! Vi var i Simlångsdalen 2008. Alla tog så väl hand om oss, och det var väldigt viktigt. Annars hade vi nog lätt tillbringat mycket tid för oss själva.
Man är inte alltid så kaxig bland en massa okända som verkar känna varandra sedan tidigare. Lätt att man känner sig som femte hjulet under vagnen.

MVH
Karianne

F

F.d. 25011

Guest

Jag vet att vi som arbetade som funktionärer vid Husbilsdagarna på High Chaparral fick kritik för att vi inte stod ute på campingen utan bakom restaurang Vildhästen och därigenom inte kunde hjälpa nya medlemmar tillrätta.

Anledningen till att vi stod samlat var för att vi funktionärer enklare skulle kunna komma i kontakt med varandra med tanke på att det var mycket arbete. En fördel med att alla funktionärer står på samma ställe är att de som deltar i träffen på så sätt lättare kan få tag på någon funktionär för att få hjälp eller få svar på frågor.

Det är viktigt att alla gamla och erfarna medlemmar hjälps åt så att våra nya medlemmar känner sig välkomna för det är hemskt att, som det skrivs ovan, känna sig utanför och inte tillhöra gänget.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53061

Guest

Bra skrivet Emma var själv på våran första husbilsträff i kristinehamn satt för oss själva
i ett hörn det tog inte lång stund förrän det kom några ock sa åt oss att sätta oss hos dom
ock vi fick mycket bra kontakt ock mycket goda skratt den kvällen.Så vi syns på buggträffen. PS lasse scoter+ställ sitter på så får du se hur det sitter DS.
Markko.:mcride:

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Kanske inte hör till tråden men du är bäst Emma och jag hoppas få låna dig hela livet, jag älskar dig! ;)

En sak till, att få känna sig trygg i vilken situation som helst är en av de viktigaste ting i livet.

Mitt viktigaste ord är trygghet! :rolleyes:

Lev varje dag som om det vore den sista.

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Leif-17;

Ja som du skriver Leif, det finns en hel del att finslipa till nästa gång!

Inte att förglömma saklig INFORMATION på de rätta platserna !!!! Så alla kan få del av vad som gäller!

U & E

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Vad det gäller High Chaparralträffen kom vi själva på saker under pågående träff som vi kommer att ändra på till nästa år.
Vi ska ha en informationstavla på både incheckningen och på campingområdet så alla lätt kan ta del av informationen om träffen.
Vad gäller strulet på lördagen med de olika matplatserna var det en miss från High Chaparrals sida då de med 3 timmars varsel beslöt sig för att minska från 3 till 2 platser, med facit i hand slutade det bara med irritation från många personer.
Det var första gången och med så många bilar på plats blev det en del saker som inte fungerade, men det viktiga är att lära av misstagen för att kunna eliminera dom till nästa års träff.
Det är bra om ni som deltog och tyckte något inte var bra eller för all del om det var bra delar med er av era synpunkter så vi har en chans att rätta till det till nästa år.
Jag startade en tråd med namnet High Chaparralträffen ris eller ros där ni kan delge oss era erfarenheter av träffen.
:)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Visst är det bra med information men förhoppningsvis så har väl alla lite livserfarenhet av resor och träffar även privat så att åka på en HBKträff borde ju inte vara några problem.

Det är ju inte så att vi precis gått ut småskolan .

Kommer man till en camping så är det ju också att man för kanske kolla lite om var ex. soptömmning och alla bekvämligheter finns .

Det får ju heller inte bli för jobbigt att anordna en träff om man nu tror och tycker att det blir så mycket att ordna med .

( får jag alla emot mej nu ? )

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Det här att man bjuder in tycker jag är jättefint.
En del har känt varandra länge och andra känner ingen.
Blev själv väldigt glatt överraskad när Egil o Gunilla hälsade på i husbilen på
VÅR första träff.
Sånt värmer länge efteråt!
Marina

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Bengt-Åke Linder;

Ja du Bengt - Åke med mitt/vårt inlägg ang. träffar så tror jag inte att man över huvet taget kan ta sig dit om man inte besitter så mycket förstånd så man på plats kan hitta toaletter / hygienutrymmen och återvinningsstationen.

Men som du kanske förstår så kan det finnas annan information som är viktig för första gångs besökare till HBK`s träffar.

Mvh Ulf

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej alla pigga HBKare, har startat dagen med lite frukost och läser nu en stund på forumet.
Känns som tråden inte riktigt nådde fram till alla (som jag ser det)

Som vanligt är det ju upp till var och en vilken information man vill ta del av.

Den information Emma ville ge var nog mer riktad till alla som inte varit på träff och vill känna en trygghet i hur det kan fungera på en träff.

Till er som vet "allt" behövs ingen information och således behöver ni heller inte lägga energi på att läsa detta.

Jag kan tala om att på vår första träff hade vi varit hjälpta av att kunna läsa en tråd som liknar denna, ja kanske är vi inte så smarta men att många hade tex. en picknickkorg, duk och ljus var helt nytt för oss.

Nåja, det är en härlig morgon och jag tycker att vi skall försöka ge energi till varandra inte suga energi ur varandra, tänk så här... vad kan jag tillföra och vad ger detta inlägg, innan jag klickar på Skicka svar.

Ja det var lite från mig, nu bär det av mot besiktningen i Arboga med vår MC.

Ha det fint där ute! ;)

F

F.d. 55338

Guest

God förmiddag Eva o Ulf. Läste era synpunkter om High Chap. träffen o fick uppfattningen att ni saknade en del info. så då tycker jag ni ska ställa era ideer om hur det ska vara vid såna här träffar till förfogande för arrangörerna!! Då blir det väl som 500 hjärnor tänker, m.a.o. inget blir fel o alla är nöjda. ( ELLER?????) Hälsn. fr. oss som var NÖJDA med denna gigantiska träff genom Lizzy o Ove. :wub::yes:

Toppen