• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att äga husbil i Finland

O

Ola o Kerstin

Guest
Hej igen.

På en annan tråd frågar Mikael o Carina hur det är att äga husbil i Finland, kostnader, o. s. v. Eftersom det blir fråga om pengar nu så är det väl bäst att börja på en ny tråd. Pengar brukar alltid väcka intresse. Jag har räknat om alla summor från € till SEK.

Vi köpte en ny husbil hösten -06, Adria 660 SL på Fiat Ducato Maxi 2,8
Katalogpriset var då 517 000 kr. dit blev sedan installerat vinterpaket, comfortpaket, men man "måste" ha markis, TV.antenn, platt-TV, radio-CD och lite annat också. Leveranspriset blev 575 000 kr.
Katalogpriset för motsvarande bil i dag är 570 000 kr. sen får man plocka på alla paket och "måsten" för 50-100 000 kr.

Så till driftskostnaderna:
Årlig fordonsskatt 2288 kr
Obligat. trafikförsäkring 4580 kr
Bilförsäkring Kasko 3733 kr

Försäkringspremierna är naturligtvis beroende på vilken bonus man har, jag har 78% bonus på den obligatoriska trafikförsäkringen,t.ex.
Kasko innehåller:
-Vagnskade
-Älg
-Skadegörelse
-Brand
-Stöld
-Rättskydd
-Assistansförsäkring
Självrisk:vagnskade 4700 kr, övriga 1175 kr, assistans 0 kr

OBS. så här står det i det "finstilta" om assistansförsäkringen: "Försäkringen ersätter inte skada som förorsakats av att användbart reservhjul saknas"

Kollade priserna på däck hos lokal däckhandlare.
Michelin X 215/75 R16 C 1645 kr/st
Continental dubbdäck 1410 kr/st
Plåtfälg 16 tum 800 kr/st

Bränslepriser idag på lokal Shell-mack:
Diesel 11,94 kr/l
Bensin 95 E 13,63 kr/l

Hoppas någon hakar på här, även från Norge och Danmark, så får vi en jämnförelse över hela Norden.
Dom summor som jag nämner här gäller enbart min bil och mina försäkringar, variationerna kan ju vara hur stora som helst.

Hälsningar från ett grått Närpes.

Ola

Toppen