• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansförs

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Gäller detta på Svenska försäkringar?????????????????

OBS. så här står det i det "finstilta" om assistansförsäkringen: "Försäkringen ersätter inte skada som förorsakats av att användbart reservhjul saknas"

Vår nya bil är utan reservhjul.
HaDe Hasse

F

F.d. 14038

Guest
Sv: Assistansförs

Frågan är om försäkringen fungerar om man har reservdäck på fälg?
Klent att sälja så dyra bilar och inte klara av att skika med reservdäck.

J

Jarn

Guest

Jag har inte heller reservhjul och tänker inte skaffa det heller. Får ta risken.
Har haft det i samtliga mina husbilar tidigare sen 1990. Haft ett problem bara och det var ventilen (av gummi) som pyste sakta ut.

Här är ett svar om försäkring som jag gav i en annan tråd, samma försäkring, men några kronor dyrare för dem som behöver hjälp men är utan reservhjul.

Jag ser att Falck har en assistanförsäkring som riktar sig till Fiat ägare direkt.
Gäller också upp till 3,5 ton.

När jag läser det finstilta på denna försäkring, jämfört med deras Camper försäkring,
då är enda skillnaden jag kan se, att man kräver ett reservhjul för att fixa tomt däck.

Priset är också 540:- mot 596:- kanske värt att betala till för de som inte har reservhjul.

Euro Assist för Fiat

http://www.teckna-försäkring.nu/camper

Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Hej Rolandn
Vår nya bil har en vikt på 5000KG.Gäller inte ass.förs då?:wub:

F

F.d. 12736

Guest

jag har Falck, bilen väger 5ooo kg, fick myntligt löfte från säljaren att försäkringen gäller, och att Falck kommer att skriva om vikten på villkoren, däremot måste man ha reservhjul i bilen, läste egen villkor bilaga. Visst kan det vara svårt att fixa reservhjul mitt på natten? Kanske det är fråga om samma sak med denna försäkring som villa försäkring, har man inte då kommer skadan?

Senast redigerad av en moderator:

Country

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2025

Hur MÅNGA är det som igentligen har ett reservdäck med sig i husbilen???

VI har inget..och jag tror att dom flesta Husbilar inte har det...

eller har jag fel??:wideeyed:

country

L

Lärkan 321

Guest

Vi har Falk Camper Assist - försäkring. Vår husbil väger under 3500 kg.

I villkoren § 3.1 Punktering stå:
Med punktering menas att hjulet tappat luft oavsett orsak.
Vid punktering ingår byte av däck om sådant finns med i annat fall bärgars Campern till närmaste gummiverkstad enligt (3.5 Bärgning). Eventuella kostnader för inköp av ev nytt däck ersätts inte.

Jag uppfattar det som att detta sker kostnadsfritt ombärgningen inte blir längre än 50 km (enl § 3.5)

Vi har inget reservhjul och har inte tänkt att skaffa det heller ..... ska ta en ny funderare....

F

F.d. 14038

Guest

Jag har reservdäck, men det sitter så korkat till att jag förstår inte hur man kan placera det så dumt.
Det hänger under bilen där bak.
Man blir säkert rätt skiten om man blir tvungen att lossa det för att byta mot ett punkterat.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vi har också ett dumt placerat reservhjul och det får hänga med i fortsättningen. Vi har Ms assistentförs. och jag vet inte om den fungerar i alla länder vi brukar hamna i. Jag får läsa på villkoren.
Hälsn. Krister o. Ursula.

F

F.d. 3088

Guest

Jag skall plock bort mitt!! Fy att stå med rumpan ut mot trafiken med livet som insatts och försöka hissa upp bilen med en trilskande domkraft därefter försöka lossa muttrarna som är dragna med muttermaskin och suttit i ex. fyra år. Desutom i blåst o regn. med ryggskott som följd!Hur ofta får man punka?? Jag har aldrig haft någon ändå har jag tidigare varit yrkeschaufför.
Måste vara säkrare och smidigare med en bärgare med saftblandarna på det är värt den kostnaden tycker jag.

är det någon som har jämfört försäkringar? såg någonstans att man fick rabatt om man hade mera behörighet än b-kort.

Mvh/Gurra

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Jag skulle aldrig plocka bort ett reservhjul om det finns med som utrustning i husbilen. Alla punkteringar sker inte på hårt trafikerade vägar. Det är guld värt att kunna köra vidare utan att omedelbart behöva uppsöka en gummiverkstad. Ett alternativ om man inte har något reservhjul kan i vissa fall vara egna vulkgrejor och en kompressor.

Jag har tecknat SCR vägassistans. Där står bland annat följande: Försäkringen gäller vid stöld, trafikolycka eller annat driftstopp, som förhindrar fortsatt färd med bilen. Bärgning betalas till närmaste lämpliga verkstad. Försäkringen betalar reparation på platsen om detta är möjligt och inte blir dyrare än bärgningskostnaden. Jag ser försäkringen som en extra säkerhet och man köper sig fri för några hundralappar från självrisken…
SCR-försäkringen är gratis att prova i 6 månader.

Hälsningar
Knausen

F

F.d. 6238

Guest

De jag skulle sagt har redan Knausen skrivit. Tack!

Mvh Kurt.

Zodiac

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2025

Vi har ett reservhjul och det ligger därbak i lastluckan under cykelstället. Inget problem för att få ut reservhjulet.

F

F.d. 7585

Guest

Hej.

Reservhjul eller inte, vilken assistansfösäkring ska man välja om tänker sig en resa till Ungern?

Är alla försäkringar likvärdiga när man kommer utanför Sveriges gräns?

Har husbilen helförsäkrad i Folksam, är deras assistansförsäkring bra?

Toppen