• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Assistans hålla vad de lovar

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Min bil stannade i Frankrike jag hade tur , stod ej trafikfarligt nådde ficka på motortrafikled.

Ringde M assistans de svarade direkt , bärgningen kan gå på maskinskadan så då kopplar vi dig till Försäkringsbolaget , bortkopplad och får ringa och efter mer än 30 minuter så kommer jag fram på telefon.
De får adress och kordonater och efter ytterligare minst 1 timme kommer bärgare och lyfter bilen och kör till verkstad. Snabb koll , jag gissar bränslefilter det har de inte i lager. Får ej övernatta i bilen , den är inne i verkstaden , nytt samtal , nu blir det hotel och taxi. Verkstaden skall stänga , ut i regnet under 40 minuter och vänta på taxi. Detta förfarande tog i Lördags 4 timmar.

Nu måndag kontakt med försäkringsbolaget , de säger ni kan ju ta en taxi till verkstaden och trycka på!!!!
Vi kan inte vara dubbla handläggare av ärendet , jag har köpt deras tjänst , jag är i ett land som har ett språk jag ej förstår. Nu måste försäkringsbolaget leva upp till det som de utlovar.

Fortsättning följer.....

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Assistans hålla vad de lovar

Det skulle vara intressant att veta vilket försäkringsbolag ni har. Själv har vi länsförsäkringar som jag anlitade för 2 år sedan vid ett kopplingshaveri i Tyskland. Inom en timma stod bilen på verkstad & inom 5 timmar var vi på väg igen. Så som ni blir behandlade är inte acceptabelt. Hoppas det löser sig för er.

Lycka till

Bennie

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

LF vi med , men jag vill att de lever upp till vad de lovar. En måste förfoga över hela ärendet. Vi kan inte vara tre , LF , deras partner i Frankrike och jag själv.

Saker som detta får en att fundera över att byta bolag. M gjorde ju inte mycket de heller.

Jag skriver här för att informera hur det fungerar i verkligheten.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag har behövt assistans vid ett par tillfällen med vår förra husbil. Jag har If-försäkring och då även kostnadsfri Bosch-assistans. Det senaste hände i Tyskland och allt gick mycket smidigt och vara helt kostnadsfritt, det var kopplingen som havererade.

Man ringer upp SOS i Köpenhamn, lämnar sitt telefon nummer och lägger på. Inom en minut ringer SOS upp och frågar om felet och var man befinner sig samt ber att få återkomma. Efter några minuter ringer ADAC (tyska motsvarigheten till M) och meddelar att det kommer hjälp inom en timma. SOS ringer och kollar att hjälpen har kommit och nämner att de följer upp ärendet tills allt är klart. De bistår även med översättning om man inte behärskar landets språk.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

LF vi med , men jag vill att de lever upp till vad de lovar. En måste förfoga över hela ärendet. Vi kan inte vara tre , LF , deras partner i Frankrike och jag själv.

Saker som detta får en att fundera över att byta bolag. M gjorde ju inte mycket de heller.

Jag skriver här för att informera hur det fungerar i verkligheten.

Jag tycker att M borde vara ägaren till ärendet. Dom ska kontakta ditt försäkringsbolag om dom anser att dom är en del av ärendet.
Du har tagit en separat assistanförsäkring hos M, annars kunde du ju lika bra utnyttjat assistansförsäkringen som ingår hos LF.

Så tycker jag.;)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det tycker jag också och det var det som jag trodde jag betalade för!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Klockan 11 krävde jag beslut , utcheckningen från hotellet var ju 12 , hotellet förlängt. Nu började de surra om att om reperationer kostade under självrisken skulle jag betala själv till verkstaden. Jag trodde detta reglerades i efterhand.

Dåligt dåligt.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Motormännens så kallade assistansförsäkring är inget annat än en självrisk eliminering.

Jag har använt den en gång, när jag kom hem fick jag skicka in en skadeanmälan till M med uppgift om självrisken. En tid efter sattes beloppet in på mitt konto.

SOS skötte allt runt skadan och mitt försäkringsbolag betalade allt, minus självrisken.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

När vi bytte koppling i Mataro Barcelona Spanien 2014 fick vi betala självrisken till verkstaden.
Vi fick även skriva på en handling att vi stod för alla kostnader för reparationen innan bilen lämnades ut till oss, om man inte kommit överens med försäkringsbolaget.
Men Folksam fixade en överföring på 14 dagar på restbeloppet (då det var ett haveri), så den kostnaden slapp vi ligga ute med.
Men visst det är många bitar som skall falla på plats på samma gång som adrenalinet kokar.
Hoppas allt fixar sig till det bästa.
Hälsn. Krister

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Varit med om ett motorhaveri med husbil i södra Frankrike och total villervalla. Hela familjen satt en full dag på en grusplan i en liten by utan besked.
Bärgaren en synnerligen vänlig person som hjälpte oss till både hyrbil och ett rum att övernatta på. F-bolaget klarade inget av detta och gav inte heller något besked.

Gick så långt att lokalpolisen till slut kom och skulle avvisa oss från orten...

Efter 8 dagar, 11 olika personer att prata med, kom beskedet att de skulle bärga bilen till Sverige för det var för dyrt att åtgärda (motorbyte) på plats.
Kostade 9.000.-Euro där och kostade sedan 9.000.-Euro även i Kristianstad...

Man blir rätt övergiven i ett land där ingen (eller mycket få) snackar engelska men ett leende, viftande händer och en klapp på axeln gör underverk :)

Tror man skall vara beredd på att få ta omfattande ansvar på plats och även kostnader som uppstår. Får redas ut när man kommit hem igen.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det blir en natt till på hotel , LF tyckte jag kunde gå titta till bilen. Inte så lätt när man bor mitt bland motorvägar 1 mil bort. De säger hela tiden , men du är bilägaren. Jag säger det är ni som äger ärendet och tar beslut , det är vad jag har försäkring för.

Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest

Motormännens så kallade assistansförsäkring är inget annat än en självrisk eliminering.

Jag har använt den en gång, när jag kom hem fick jag skicka in en skadeanmälan till M med uppgift om självrisken. En tid efter sattes beloppet in på mitt konto.

SOS skötte allt runt skadan och mitt försäkringsbolag betalade allt, minus självrisken.

När jag läste vad Wberger råkat ut för ringde jag till M där även jag har assistansförsäkring.
Precis som du nämner, Gunnar, är "försäkringen" inget annat än en självriskeliminering.
Jag tycker M:s info om väghjälpen är dåligt formulerad i deras info. När man läser på deras hemsida finns väghjälpen ganska utförligt beskriven för händelser i Sverige.
Längre ned på sidan finns kortfattad info om väghjälp utomlands. Man får lätt uppfattningen att väghjälpen utomlands fungerar likadant som i Sverige.
Jag frågade M hur väghjälpen fungerar utomlands, fick svaret att man i första hand ska ringa lokal bärgningsfirma, i andra hand SOS.
Man undrar då hur M kan kalla detta för väghjälp, det är det ju inte alls, utan endast en försäkring mot kostnader.
I min enfald trodde jag att man vid ev haveri kunde ringa till M och att de bistod med att ordna hjälp med att få bogsering mm, ungefär som t ex Audis väghjälp fungerar, men det mesta måste man ordna med själv.
Tänker kolla vad det finns för alternativ till M, som ju också kräver medlemskap,hur fungerar t ex Folksams assistans?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

I min enfald trodde jag att man vid ev haveri kunde ringa till M och att de bistod med att ordna hjälp med att få bogsering mm, ungefär som t ex Audis väghjälp fungerar, men det mesta måste man ordna med själv.
Tänker kolla vad det finns för alternativ till M, som ju också kräver medlemskap,hur fungerar t ex Folksams assistans?

Jag har Folksams assistans och har fått nytta av den två gånger.

1. Avgasröret gick av i Point de Normandi i Frankrike.
2. Punktering i Benidorm

Båda gångerna ringde jag Folksam och fick svar direkt, som skickade en bärgare inom en timme. Ena gången grejade dom en hyrbil så vi kunde turista under tiden. Andra gången grejade dom en taxi till mamma som var passagerare i bilen och inte kunde vänta. Dom ringde mig ett par gånger båda gångerna under stillestånden och kollade att det gick bra. Frågade om dom skulle boka hotell.

Vid avgasröret satte dom dessutom in 100 € för mina omkostnader och besvär i samband med reparationen.

Jag har ingen självrisk på Folksams assistans och behöver inte M.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag har läst detta och är besviken , men försäkringsbolag går ju att byta.

Och de kan ju skaffa bra eller dålig reklam här på Sveriges största husbilsforum.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

När jag läste vad Wberger råkat ut för ringde jag till M där även jag har assistansförsäkring.
Precis som du nämner, Gunnar, är "försäkringen" inget annat än en självriskeliminering.
Jag tycker M:s info om väghjälpen är dåligt formulerad i deras info. När man läser på deras hemsida finns väghjälpen ganska utförligt beskriven för händelser i Sverige.
Längre ned på sidan finns kortfattad info om väghjälp utomlands. Man får lätt uppfattningen att väghjälpen utomlands fungerar likadant som i Sverige.
Jag frågade M hur väghjälpen fungerar utomlands, fick svaret att man i första hand ska ringa lokal bärgningsfirma, i andra hand SOS.
Man undrar då hur M kan kalla detta för väghjälp, det är det ju inte alls, utan endast en försäkring mot kostnader.

Man har ett glättigt sätt att ragga kunder och ett annat sätt att leverera det man säger sig utföra.

F

F.d. 55602

Guest

Just det, Sir McLain!
Instämmer till fullo!
Har fått hjälp av Folksam flera gånger här hemma men också utomlands. I Tyskland tog det en timma, men i Barceråna tog det tre, det var dock inte Folksams fel, snarare en sölig bärgares. Här hemma fick jag hjälp inom en timma två gånger samma dag, andra gången på grund av uppenbart slarv från min sida, men lika vänligt bemötande trots det från Folksam. Dessutom har man haft kontinuerlig kontakt med oss tills allt var fixat.
Säljer jag Folksamförsäkringar? Nä!
rutnanny

Toppen