• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ASR, ESP eller inget.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Ni som har haft husbil ett tag, vad har ni för erfarenhet om ASR / ESP (antispinn resp antisladd)

1) Hjälper ASR på t.ex hala gräsmattor eller bara "dödar" den motorn och man kör fast ändå?

2) Har ESP samma "antispinnfunktion" som ASR (förutom förstås antisalddfunktionen).

Vad har ni och vad skulle ni välja idag?

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: ASR, ESP eller inget.

Jag har ingen lång husbilserfarenhet, bara drygt fyra år och drygt 7000 mil. Men när vi bytte bil i höstas var ett av kraven definitivt ESP även om den förra hade ASR. Visst är det bra med antispinn men en modern bil bör idag vara utrustad med ESP enligt min mening.

Enligt trafikforskarna finns det de som menar att personbilsolyckorna upp till halveras tack vare ESP och vad sägar att inte samma skulle gälla husbilar? Jag menar att du skall kräva ESP - i varje fall om du köper nytt eller nästan nytt. Speciellt viktigt blir ju detta om du som vi och allt fler husbilsägare vill kunna använda bilen hela året om.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: ASR, ESP eller inget.

Jag har ingen lång husbilserfarenhet, bara drygt fyra år och drygt 7000 mil. Men när vi bytte bil i höstas var ett av kraven definitivt ESP även om den förra hade ASR. Visst är det bra med antispinn men en modern bil bör idag vara utrustad med ESP enligt min mening.

Enligt trafikforskarna finns det de som menar att personbilsolyckorna upp till halveras tack vare ESP och vad sägar att inte samma skulle gälla husbilar? Jag menar att du skall kräva ESP - i varje fall om du köper nytt eller nästan nytt. Speciellt viktigt blir ju detta om du som vi och allt fler husbilsägare vill kunna använda bilen hela året om.

Som jag har förstått det är det halkolyckorna med dödlig utgång som reduceras kraftigt. På torrt väglag lär det knappast ha någon betydelse alls, och en husbil körs väl knappast så hårt att sladdrisken är stor i regn heller?!
Slutsatsen borde bli att om du avser att köra mycket på vintern kan det vara ett bra hjälpmedel, men om du bara kör när det inte är halt har det liten betydelse. :confused:

Senast ändrad:
Toppen