• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Arbetslös

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Arbetslös

Jag blev arbetslös våren -10 efter 33 år på samma företag. Har sedan dess prövat några olika jobb: lastbilschaufför, dammsugarförsäljare och personlig assistent. Jobbar sedan november med att serva golf och parkmaskiner. Mycke gräsklippare blir det.....
Fick som väl var coatching som hjälpte mig att skriva ett CV. En sak jag aldrig gjort tidigare. När jag sökte jobb 1977 var det ju bara att springa in på diverse företag och fråga.....
Arbetsförmedlingen har en bra sida: Arbetsförmedlingen.se - Arbetsförmedlingen [NS4 version] där jag har letat jobb. Du behöver registrera dig på sidan för att kunna använda den fullt ut.
Är det nåt du undrar över, så skicka ett meddelande. Kanske kan jag hjälpa dig.
Calle

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Hej
Jag blev arbetslös i 2002, efter 23 år inom elektronik (HP) och fick precis som Calle coaching i att skriva CV och ansökan. Till jag hittade ett "riktigt" job, delade jag ut tidningar i Knivsta, behövde att jobba, inte roligt att sitta hemma hela dagen (fast det är det nu när jag har gått i pension :) )
Tidningsjobbet var ganska spännande, sista perioden åkte jag runt på landsbygden, 15mil varje natt, har aldrig set så mycket djur. Och, det var bra att ha med i sin ansökan, ett sätt att visa att man VILL jobba, även om det inte var ett heltidsjobb till en heltidslön.
Lycka till :msn_fingerscrossed:
Jes

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Grattis!? men ett par år för tidigt att ta pension,men som flera skriver, man får ta det som finns ,bra att vara ute i arbetslivet ändå ,gäller att skaffa ett kontaktnät,blev själv drabbad 1998 efter 20år på samma ställe +20år till i samma bransh,var kött o ch.arkansv, + stykare och dom behövdes inte efter år 2000.allt blev ju centralpackat därefter,men ströjobb som varuplockar ,försäljare + div. höll mig igång ett par år, Lycka till hälsningar Lasse

F

F.d. 55451

Guest

Hej alla :)
Tycker det är bra att tala om problemet och gå vidare utan att känna att det är en skam.
Nu har du en verklig möjlighet att välja nya alternativ - en fördel som kan ge mer mångsidighet när du går i pension.

Jag har varit i bygga- och möblerbranchen, hushållsapparater reparation (elektronik) också varit arbetslös, nu är jag pensionerad och njuter att välja mina sysselsättningar.
Den ekonomiska situationen är inte så illa än då.

Få ut det bästa av den tid du lever i nu - det gäller hela livet.
:):);)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest

Prata med Skänninge Godstransporter bra folk som kör fjärr men vet inte exakt hur dom har det men mycket fint företag.

F

F.d. 25270

Guest

Det verkar som jag helt plötsligt ska bli arbetslös.
Därför undrar jag bara om det finns någon som vet ledigt jobb.
Har jobbat som transportledare och lastbilschaufför i många år, men
är öppan för annat också.
Mvh Rolf

Undersök dina ekonomiska förutsättningar för pensionering redan nu i kombination med "förtida uttag av din allmäna ålderspension".

F

F.d. 30092

Guest

Jag gick också vid 61, vist kostar det men det är värt en del att ha egen tid.
Just nu är vi med husbilen i en by mellan Piteå o Arvidsjaur vi ska vara här 10 dagar. I går kväll var det drygt -28 men man överlever hoppas jag. Nu -8 och vi lever:) jag har inte ångrat mig en sekund.

H

hianders

Guest

När jag blev arbetslös (igen) 2009 efter att ha arbetat på SJs kundtjänst så kunde jag bara konstatera att den låga akassan jag fick efter den tiden inte var värt att kämpa på med jobbsökande och kanske hamna i Jobb- och utvecklingsgarantin. Jag började undersöka förtida pension (plus privat pensionssparande) och insåg att jag inte skulle förlora på detta. Så, jag kämpade på 2010 med AF och blev sen sjukskriven under hösten då jag fick problem med knä (och hypotyreose/sköldkörteln). Den 1/1 2011 (62,5 år) blev jag pensionär!! Vad man saknar är ju det sociala på ett arbete men inser också att det inte är många som vill ha en gammal avdankad administratör som fyllt 60!! Tråkig insikt men verklighet! Man får ju försöka fylla tiden med annat nu men jag har fortfarande svårt att hitta bra rutiner, det löser sig nog med tiden! Känner mig dock inte som en pensionär ännu, hur det nu ska kännas?!!

Önskar dig all Lycka till att hitta ett jobb Rolf 51!!

fru hianders/Inger

F

F.d. 52943

Guest

Gick också strax efter 61. Har haft 4 härliga år sedan dess. Nu efter fyllda 65 tar ITPKn snart slut (tas ut under 5 år). Får väl dra ner på nåt....:wideeyed:

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025

Kul att få så många positiva svar, är på gång att kolla pension, kan ju sälja huset och leva långa tider i husbilen...:spinny:

Berith&Janne

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2025

Hej Rolf
Om du hade tänkt att jobba några år till kommer ett sånt här besked som en chock, men ge inte upp, det finns alltid möjlighet för en person i våran ålder, ibland betyder erfarenhet mer än ålder.
Jag fick själv efter 39 år besked om uppsägning på gr. av arbetsbrist år 2009, jag blev handplockad av det nya företaget, tur för mig :yes:

Nu var det återigen dags, slutar i Mars -13, jag satte igång med eget uppsökande arbetssökande, går ju inte att sitta och vänta.

Jag fick helt plötsligt två val, Uddevalla el Borås, jag valde Borås, vi kom överens om en 4 dagars arbetsvecka a 10 tim, då blir min resväg förhoppningsvis något lättare, jag får själv välja vilken dag jag tar ledigt i veckan, flexibelt, ons, fre el. mån.

Ge inte upp, din erfarenhet är guld värd, försök bara att få dom att förstå det :yes:

OBS!!!!!! Ni som pratar för husbilsliv på heltid, svårt när man har hemmaboende studerande barn , våran tur kommer förhoppningsvis, under tiden kan man ju fortsätta jobba...

Hoppas på ett bra husbilsår !!!!

Mvh Janne

Senast ändrad:

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Har ett långt förflutet i taxivärlden (andra branscher också). Kanske kan ge något tipsom det inte löst sig. Hör av dig i så fall.

MVH

JC

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025

Fick idag ett erbjudande om nytt jobb som jag tackade ja till.
Lagerarbetare/godsmottagare.
Får dessutom börja på måndag enligt överenskommelse mellan nya och gamla arbetsgivarna.
Ska bli skönt dessutom att sluta med 24 meters ekipage.
Men snart är jag på vägarna igen, ska hämta husbilen nästa helg.:rolleyes:

Toppen