• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Apropå "Törs man köpa Ducato?"

S

Sören-6830

Guest
I senaste numret av Promobil berättar tre läsare om nyare, välskötta Fordmotorer som råkat ut för kraftiga skador som uppföljning på tidigare berättelser om samma sak.
En (8 000 mil)fick en reparation för € 10 000, en totalskada (3 100 mil) samt en större skada (4 200 mil).
Tror inte Ducato är ett dugg sämre.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Apropå "Törs man köpa Ducato?"

Den nya versionen av Ford Transit törs man kanske inte heller lita på, verkar undermotoriserad? Den presenterades i förra numret av Promobil Magazin.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Apropå "Törs man köpa Ducato?"

Ducatons motorer är nog inte problemet om inte vevhusventilationen fryser igen eller vatten rinner ned och fryser ihop kamremmen. 3l motorn är ju en Iveco och den håller säkert. Problemet är resten av drivlinan med svag koppling och växellåda på tunga byggen samt de mycket täta oljebyten som krävs om man har partikelfilter. Ford har tydligen en motorserie som är ett riktigt pronlem. Det är tydligen fråga om nyare motorer där kamkedja och sträckare ger upp efter få mil med totalras som följd. Det blir dyrt för ford att fixa.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Apropå "Törs man köpa Ducato?"

I senaste numret av Promobil berättar tre läsare om nyare, välskötta Fordmotorer som råkat ut för kraftiga skador som uppföljning på tidigare berättelser om samma sak.
En (8 000 mil)fick en reparation för € 10 000, en totalskada (3 100 mil) samt en större skada (4 200 mil).
Tror inte Ducato är ett dugg sämre.
Intressant Sören, om det vore i Sverige skulle motsvarande statistiska penetrering innebära att Fiat skulle ha minst 500-1.000 liknande fel som Ford för att kunna betraktas som lika dåligt (men så är det ju inte)! Fiat har ju som bekant ca 80% av HB-påbyggnadsmarknaden i Sverige medan Ford bara har en liten del av de resterande 20% (= som delas av Renault, VW, Mercedes, Peugot, Ford, mfl - inkl även Iveko som faktiskt också tillverkas av Fiat).

Mot bakgrund av Sörens inlägg kunde rubriken lika gärna korrigeras till "törs man köpa Ford (eller något annat märke)"? Eftersom övriga drivlinemärken utöver Fiat tillsammans bara delar på resterande 20%, så innebär det att vart och ett av dessa övriga märken jämfört med Fiat säljer i mycket små antal - dvs felen från ett fåtal HB hör man då inget av, kanske rentav för att de är lite udda(?) mindre intressanta för de flesta = inget okänt statistiskt problem!
 
Toppen