• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Apropå kylskåp/vinterdäck.

F

F.d. 4272

Guest
Efter att besökt Jokkmokk i vinter så fick jag klart för mig att i den delen av landet så är det dubb som gäller, vad tycker ni andra? Kanske är det så att Fiat är en så pass dålig bil, med framhjulsdrift att den kräver dubb. Hur tänker ni.
Kylskåpsluckorna/vinterluckorna, använder ni dom under +8? Jag fick nyligen frågan vad det var för lucka som satt på utsidan bilen, och efter att förklarat varför, så hade den frågande aldrig hört talas om dyl saker. Hur gör ni andra? Kanske är det Kabe som är en så dålig bil, att det fodras extra isolering för att hålla värmen vintertid. Hur tänker ni?

// Jonny.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.685
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Är det KABE som tillverkar ert kylskåp???????????
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Om man kan få vinterluckor till kylskåp, ja varför inte

// Jonny
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Det låter kanske konstigt men om det är kallt ute under + 10C°, så fungera kylskåpet sämre, därför finns dessa särskilda luckor för att täcka över ventilationsgallren.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Det spelar inte någon roll vem som gör husbilens chassie, framhjulsdrift på så pass tunga fordon gör dubbdäck önskvärda på vinterväglag.
Det är i alla fall min erfarenhet.
/Nisse
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Hej
Vinterluckorna ska att förhindra kalras har man sakt mig. Jag hade dom på hela vintern, vad jag förstår ska man inte köra på gasol med luckorna på.
Det var min första vinter med husbil en Burstner med fiat 4 ton var orolig hur skulle den klara snö och is köpte dubbfria vinterdäck skaffade snökedjor. Körde hela vintern utan att någon gång köra fast eller få andra bekymmer.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Hej
Vinterluckorna ska att förhindra kalras har man sakt mig. Jag hade dom på hela vintern, vad jag förstår ska man inte köra på gasol med luckorna på.

Jag har vinternluckorna på hela tiden under vintern oberoende om jag använder el eller gasol. Skall till nästa vinter förstärka isoleringen vid gallren för att förhindra kallras.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Hejsan
Första gången vi åkte norrut 5 December i fjol (med husbil) vi har inga luckor och det var - 10 grader hela skåpet under diskbänken var kall sen blåste det in kall luft så jag tog bort gallret la silver tejp över hela hålet lämmnade en liten öppning bredvid korstenen har haft igentejpat hela vintern, hade glömt det så det är fortfarande igen tejpat. Så tack för påminnelsen
Ha de Paffw 1977
PS har kört dubbat hela vintern Ds!
 
Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

På tal om dubbat eller inte så är det ju så att man på många håll här uppe i Norrland inte längre saltar vintervägarna. Det kan ju vara något att tänka på.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Ja, på tal om dubbat.
Så här på Sörmländska vägarna där det bara är salt och blask allt som oftast, så går ju dubben ihjäl på nolltid.
Så det är ett dilemma de ggr man åker Norröver på vintern.
Skulle faktiskt då behöva två uppsättningar vinterdäck.

Ni som har garage på era bilar, vad har ni för fordon med när ni åker norr över. Cykel, moped, scoter m.fl????
//Lotta
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Angående kylskåpet: Jag har aldrig upplevt något speciellt kallras, värmaren (gasol eller el) som driver kylskåpet verkar räcka för att hindra just detta fenomen i alla fall i vår bil.
Men det som jag varit med om är att när man är ute i riktig kyla (nedåt -20 grader), då orkar värmaren inte förånga kondensvattnet som rinner ner i en "kopp" på värmardelen. Resultatet blir en isklump som kyler ner och då minskar kylskåpets förmåga till kylning. Kallt ute = varmt kylskåp
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Problemet med manglende avdamping (avånging) starter allerede ved ca +10. Jeg har lagt om dryppslangen slik at vannet renner ut, slipper vannsølet og får muligens bedre effekt på skapet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Apropå kylskåp/vinterdäck.

Kylskåpen i husvagnar och husbilar är konstruerade så att skåpens termostat reglerar skåpets innertemperatur. Vid sträng vinterkyla blir det kylskåpskallt inne i skåpet med liten eller ingen energitilllförsel och termostaten slår ifrån, vilket får till följd att frysfacket inte fungerar som det är avsett (utan även detta får kylskåpstemperatur=ngn plusgrad).Genom att köra skåpet på gasol så höjer man temperaturen på skåpets utsida, vilket i viss grad hjälper mot detta problem. Detta räcker dock inte till när det blir riktigt kallt ute, då krävs också en rejäl minskning av ventilationsarean, med yttre luckor eller på annat sätt. Luckorna är alltså primärt inte till för att åtgärda kallras inne i bilen (där krävs åtgärder mot bristande tätning runt kylskåpet).
Så här har det varit med alla mina kylskåp under trettio år med husbil och i husvagn innan dess. Har inget med bilfabrikat att göra. Ventilationen kring kylskåpen är i ett modern campingfordon tilltagen för att optimera funktionen vid högsommarvärme och det skall vi glädjas åt, och vi får finna oss i att montera vinterluckor över ventilerna när det blir kallt.
aake
 
Toppen