• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Appropå priser!!

Jack & Eva

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2025
Behöver ibland metanol till en Efoy-laddare. Köper en tiolitersdunk i Tyskland (hemlandet för Efoy) för € 44:-. I Elche i Spanien för € 55:-, och i Kalmar i Sweden för € 76:-!!! Då kan man undra, vadan denna stora skillnad? Fick en förklaring av JR Larmcenter i Lindome, att tullavgifterna för "Farligt Gods" har höjts väsentligt. Är det någon som vet?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Appropå priser!!

Mig veterligen är det inte någon tullavgift för varor som förs in från Tyskland till Sverige.

Möjligtvis kan det vara fraktavgiften för farligt gods som har höjts.

Pålle

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

När jag fick min senaste metanoldunk till Efoy från en handlare i mellansverige hemsänt transporterades den inte som farligt gods.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Förvisso är metanol farligt gods, det vet jag då jag är väl utbildad i ADR. Men det jag ville visa på var att regelverket inte alltid efterföljs och mycket skickas i strid mot regelverket. En annan gång fick jag en försändelse som innehöll ett farligt gods som inte transporterades (åtminstone sista sträckan) enligt regelverket, men där transportören hade debiterat mig en extra avgift för farligt godstransport.

Toppen