• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Apple CarPlay - Vilken navigeringsapp gillar ni

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ni som använder Apple Carplay, vilken navigeringsapp föredrar ni?

Jag har testat Apple kartor, Google Maps och Waze som är gratisalternativen men tycker de är för begränsade.
Det finns ju inte mer än Sygic o Tomtom bland de "riktiga" navigeringsapparna som stödjer Carplay vad jag kan se.
Har testat Sygic men är inte riktigt vän med den och Tomtom har ju bara halvårsprenumeration.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag föredrar Waze som jag tycker har utmärkt funktionalitet för varningar och trafikläge. T ex stående bilar i vägrenen eller köer. Att man måste vara online är inget problem för mig. Det var lycka när den släpptes på CarPlay!
Det enda som skulle kunna vara begränsande (enligt min åsikt) är att man inte kan ange vikt och höjd på bilen. Men efter att rest runt i Europa några säsonger har jag bara fått vända och välja annan väg en gång.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
När jag testat Waze så routar den inte om ifall man inte följer den uträknade routen. Jag fick avbryta navigering och sedan starta om igen för att den skulle routa om. Detta vill man ju inte göra om man kör fel för då vill man ju ha snabb omroutning. Är det kanske någon inställning som jag inte hittat?
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hos mig routar den om resvägen - och väljer att jag ska vända längre fram. Ibland vill jag köra mitt val och då ger den sig så fort mitt val blir snabbast/bäst väg.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Kanske beror på att jag har en 6S som kanske inte är kraftfull nog. Var har du för iPhone?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
När jag testat Waze så routar den inte om ifall man inte följer den uträknade routen. Jag fick avbryta navigering och sedan starta om igen för att den skulle routa om. Detta vill man ju inte göra om man kör fel för då vill man ju ha snabb omroutning. Är det kanske någon inställning som jag inte hittat?
Kör du tillräckligt länge så den hittar en snabbare väg, så räknar den om. Men det kan ju ta några minuter innan det finns en snabbare väg....
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Synd bara att HBK:s platsfil är för stor att läsa in i Gmaps. I alla fall när jag försöker (tömningsplatser funkar fint). Men jag kanske gör fel?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det fick bli Sygic GPS Premium med carplay och den routar om direkt när man avviker från rutten på min gamla iPhone 6s. Sygic blev billigare än att köpa ny iPhone. Tyvärr fungerar inte importerade POI något vidare men man kan starta Sygic från Campercontact, Park4night och POI Viewer så det får duga så länge. Synd att inte Copilot stödjer Carplay.
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Iofs kör jag Android men använder Gmaps nästan uteslutande. Wazse funkar bra också.
Bara testa lite och se vad du fastnar för.
 
S

Sören-6830

Guest
Har tänkt börja använda Sygic nu när Navigon lägger av och har kollat lite på den. Kan inte, nybörjare som man är, hitta hur man växlar mellan on- och offline, hur gör man det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Synd bara att HBK:s platsfil är för stor att läsa in i Gmaps. I alla fall när jag försöker (tömningsplatser funkar fint). Men jag kanske gör fel?
Vi har for mange plasser, gmaps har en streng grense - husker ikke om det er 1000 eller 2000 plasser - og vi har over 5000. Men løsningen er like rundt hjørne, den nye webløsningen for våre husbilsplatser har kobling til gmaps :D
 
Toppen