• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Använder min husbil som jag vill.

D

Deleted member 11118

Guest
Jag har nu varit på resa i 4 v och har en kvar. Kommer aldrig åka denna tidpunkt mer till medelhavet. Fullt på alla stälplatser, kom 14.00 till en i Italien som tar 500 bilar FULLT, så var det längs hela kusten in i Frankrike och där var också fullt. Nu gjorde det inte så mycket för vi tog in på en camping, (en dyr sådan) bara en natt, tog ett dyrt bad i poolen. Nu gillar jag campingar bättre än ställplatser i Frankrike, sitter just nu för 5:e dagen i ett soligt Avignon (vår favorit camping) på en Ö i Rhone och ser påvepalatset från platsen. Betalar 15 euro natten med camping check. Varför sitta på en grusplan billigare där det bara ryker sand och är trorrt och varmt som en öken och ingen pool.

Jag använder min husbil att ta in på campingar för 15 euro, fast jag har allt med. Får bad i pool, dusch, toa, el ingår i priset, restaurang på plats, kan oftast handla bröd på plats.

I Tyskland på vägen hem blir det ställplatser på några kurorter så jag och frun kan gå och bada då vädret skall bli sämre.

Kan för övrigt berätta att här i Avignon är det många husbilar på campingen, alla vill inte bo på ställplats, det är väl detta som är friheten, att bo där vi själv vill.

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Använder min husbil som jag vill.

Det är just det som är vitsen med HB att man kan välja själv var man vill stå camping, ställplatser eller fricampa.

Vi har själv varit nere i europa med HB i 3 veckor. Vi har både varit på campingar och väldigt fina ställplatser. Det ena utersluter inte det andra.

Står nu i Heiligenhafen på ställplats på väg hem, imorgon ska vi handla innan vi kör hem.

Faran

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2025

Håller med dig, vad heter campingen i Avignon som ni står på? Är det cykelavstånd till påvepalatset?.

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Självklart så står du pá en camping om du vill och tyclker att det passar står själv pá campingar ibland och det ska ingen annan bry sig.om det är mitt val som passar för det tillfället men det är lika många eller fler fricampingar eller ställplatser som man hamnar på och det gäller samma där mitt val och inge behöver bry.sig jag ibestämmer jag tar beslutet .
Fattar inte det där med dammiga grusplaner mår det gäller ställplatser bara jag.har sett och stannat pá för det mesta gräsplatser eller asfalt och dessutom ofta väldigt centralt och.det gillar gillar vi :twitcy:
Ha det / Micke

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Men...det är väl aldrig några problem med att stå på camping...eller? Det är väl bara att checka in och bo där och sen betala? Det är väl aldrig någon som ifrågasätter vad man gör i sin husvagn eller husbil inne på en campingplats?

Tror inte att någon här har några invändningar på hur var och en använder sin husbil. Däremot finns det många här som har invändningar mot ett antal campingägare, som genom lobbying får sin vilja igenom så det förbjuds att övernatta i fordon på annan plats än på deras camping. Det är en helt annan sak. Det har överhuvudtaget inget att göra med de husbilister som hellre väljer att stå på camping än ställplats.
Vad man väljer för typ av övernattningsställe är helt upp till var och en, vi har alla olika skäl till vårt val och det är ingen annan som ens har med det att göra.

Jag säger inte att just du LasseJ, har sagt något om detta, men jag vet att det är en del andra här på forumet, som av någon märklig anledning känner sig påhoppade och utpekade för att de väljer att stå på camping. Det är en total feltolkning av situationen. För oss som hellre väljer ställplats handlar det om att vi vill kunna fortsätta göra detta utan att bli intvingade på en camping. Vi är inte intresserade av den boendeformen, men därifrån att vi skulle tycka det är fel att andra husbilar väljer att på bo campingplats är en helt felaktig missuppfattning och skapar en onödig affekterad konflikt mellan oss som har husbil som gemensamt intresse som egentligen inte existerar.

/Ludde

D

Deleted member 11118

Guest

Håller med dig, vad heter campingen i Avignon som ni står på? Är det cykelavstånd till påvepalatset?.

Har inte kommit åt internet förän idag. Campingen heter "du pont d´avignon ligger på ön Barthelasse. Går gratis båt över Rhone tar 2 minuter sen går du till påve palatset på 3-4 min.
Båten går utan för campingen, cyklar du in tar det 6-7 minuter till palatset.
Vi stannade i 5 dagar och är vår favorit.

F

F.d. 52945

Guest

Många gånger bestämmer ju priset var man slår ner benen på markisen (om man får detta) Här hemma i Svedala så är det nästan alltid ställplatser resp. fricamping (där man får detta) som gäller, oftast i norra Spanien tar vi in på camping (har varit samma de sista 4 åren) lågsäsong tror jag att vi betalade omkring 12 el, 14 Euro per dag om man slog ut de 2 veckor som vi bokade.
Billigare är svårt att hitta, många ställplatser i Europa tar från 0-16 Euro beroende på faciliteter m.m

Med vänlig hälsning
Pilot

F

F.d. 52920

Guest

Jag känner inte en endaste en, som använder husbilen som hur någon
annan vill.
Möjligen påverkas man och förändrar sitt användande.
Det man hoppas på är att man även i fortsättningen, får
ha den möjligheten att kunna välja.

F

F.d. 24356

Guest

Nu kom den här tråden mest att handla om hur man skall övernatta. Men det finns ett annat gott råd i Lassaj:s första inlägg som är värt att fundera över !

Bästa tiden att resa i medelhavsområdet är vår och höst om man vill slippa trängsel och få väder som det är skönt att vara aktiv i. Mina favorit månader är maj juni sept och oktober men t o m vinter är bättre än hettan och trängseln i juli aug.

Jag reser i Italien året runt men på sommaren åker jag till Sverige.

Om det står något annat än juli aug i kalender är ställplatserna halvtomma köerna borta men alla turistattraktioner kvar. Ta en tidig eller sen semester och upplev Italien utan turister !

Toppen