• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Använda dator utan el.

F

F.d. 29837

Guest
Vår inverter 150 W klarar inte av att försörja vår laptop (några år på nacken).
Skall vi köpa ny kraftigare inverter eller finns det någon minidator som klarar sig med den ström som vår inverter klarar av? Kan inte läsa mig till vilken W dom olika datorerna drar.
Skulle vara tacksam om vi kunde tips av någon som "vet".

Marianne o Bengt
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använda dator utan el.

Hej
Normalt bruger ingen laptop mere end ca. 110 watt - så jeres inveter skulle kunne bruges.
Men OK - er jeres inverter af ældre type - jeg har også en sådan (Mascott 1997 160w ) + en nyere type på 1200 w - så støjer de ældre typer lidt mere.
Det kan være en fordel med en lille laptop af nyere dato - større ydelse.
Invertere er også blevet billigere - min type koster i dag 799,- danske kroner hos Harald Nyborg.
Men vælger du en 12 volt strømforsyning behøver du ikke at anvende 220 volt inverter.
Det kan være lettere at installere.
 
F

F.d. 53132

Guest
Sv: Använda dator utan el.

Växelriktare med ren sinusvåg 300watt är lämplig förTV å dator kostar ca 1200kr Den billigare med modifierad sinusvåg duger bara till TV 300Wattan ca 500kr MVH Adria670
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Använda dator utan el.

Marianne och Bengt, gör som Håkan föreslår, ta absolut bort PC-batteriet ur datorn!

Men förslagsvis ersätt också din inverter, som bara är en "omväg" med en spänningsomvandlare = renare ström, effektivare och enklare!
En spänningsomvandlare behöver 11-14volt från bilens 12v uttag, levererar 19volt (ställbart 15-24v) till PC'n = bättre/stabilare energitillförsel, sänkt effektbehov = mindre omformningsförluster!

Spänningsomvandlaren har bättre verkningsgrad än motsvarande inverter som har ca 10%'s förluster (12->230->19v) = ca 10-15watt i ditt fall!

Spänningsomvandlare inkl 12v-bil- och PC-kontakt för ändamålet, finns att köpa hos ex Clas Olsson, mfl och kostar mindre än en inverter.
 
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Använda dator utan el.

Tack för det tipset. Det vore ju det lättaste och billigaste om detta löste problemet. Skall kolla upp detta så snart det är möjligt att komma fram till husbilen. Rena isgatan är det där.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Använda dator utan el.

Hej!
Är det någon som vet om och hur man kan förse en bärbar MAC book PRO (inte min) med ström från bilen utan att gå via en växelriktare. Anslutnigen är speciell så de "vanliga" sätten fungerar inte.

På tal om växelriktare så tror jag att de billigast finns hos Clas Ohlson där en för ren sinuskurva kostar en bit under 1000:-
NOTERA att växelriktare inte tål att startas med belastning.
//Conny
 

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: Använda dator utan el.

Det finns billaddare att köpa till MAC, dock inte original.
Sök på Internet efter SDR-85WAPP. Priset varierar från strax under 300:- till 500:- så det lönar sig att söka ett tag.

Har´bra
BJ
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Använda dator utan el.

Pröva att ta bort batteriet i datorn så drar den mindre eftersom den inte behöver ladda.

Hej!
Jag funderar på om det inte räcker med att först enbart ladda och sedan enbart köra datorn med det laddade batteriet i.
Det vore värt att prova för det är i så fall enklare.
//Conny
 
Senast ändrad:

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Använda dator utan el.

Det är så att när man sätter in datorns strömförsörjning i iomformaren, så blir det en kortslutning, precis just när den sätts i (inget fel), detta kan slå ut omformaren. Jag brukar sätta i sladden till datorn innan jag sätter på omformaren och då brukar det fungera. Annars finns det omformare hos Kjell och kompani till bra pris. Köpte en själv på 1000w för under tusenlappen.

Mvh
Åke
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Använda dator utan el.

Det är så att när man sätter in datorns strömförsörjning i iomformaren, så blir det en kortslutning, precis just när den sätts i (inget fel), detta kan slå ut omformaren. Jag brukar sätta i sladden till datorn innan jag sätter på omformaren och då brukar det fungera. Annars finns det omformare hos Kjell och kompani till bra pris. Köpte en själv på 1000w för under tusenlappen.
Mvh
Åke
Hej Åke!
Det är möjligt att jag missförstår dig, så rätta mig gärna om jag har fel, men det låter som om du startar växelriktaren med belastning vilket man inte skall göra. Det står i instruktionen till min och vid samtal med Elfa så var de mycket tydliga på den punkten, då växelriktarn kan skadas.
Jag vet flera som inte gör som man skall utan att det händer något men det betyder inte att det är riskfritt.

Jag vet av andras erfarenhet att alla datorar inte går att köra på alla växelriktare som inte levererar en riktig sinuskurva så det kan vara ide att ha öppet köp om man köper en växelriktare med någon form av "trappkurva" som du antagligen (?) berättar om.
//Conny
 

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Sv: Använda dator utan el.

Hej!
Är det någon som vet om och hur man kan förse en bärbar MAC book PRO (inte min) med ström från bilen utan att gå via en växelriktare. Anslutnigen är speciell så de "vanliga" sätten fungerar inte.

På tal om växelriktare så tror jag att de billigast finns hos Clas Ohlson där en för ren sinuskurva kostar en bit under 1000:-
NOTERA att växelriktare inte tål att startas med belastning.
//Conny

Hej!

Finns en relativt billig laddare på Kjell o Co.Kjell & Company - 44499 - 12 V billaddare till MacBook

Fungerar bra till min Macbook Pro från 2010.

/Kim
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Använda dator utan el.

har samma som gunnar ,inköpt på clas olsson 150-200kr omställbar fr v4-20v
men jag tro det följde med ett set med olika anlutningstift, annrs får du köpa dom separat, lycka till
 
Toppen