• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Använda andras bilder i annonser

Status
Stängd för vidare inlägg.

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Hobby 690 GES -05 Endast 600 mil | Jönköping | Blocket annonserar någon ut sin husbil, likadan som vår.

Personen i fråga har hämtat bilden av våran bil här på HBK och satt in i sin annons, dock med påpekandet att det inte är bilen på bilden som är till salu!

Får man göra så?

Jag har ifrågasatt annonsörens handlande i ett mail!
Är jag fel ute?

/Bosse

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Använda andras bilder i annonser

Nej. du är helt rätt ute.
Din bild, är din bild, och den får ingen använda utan tillstånd.
Gå till polisen och gör en anmälan, och kräv ett saftigt skadestånd för brott mot upphovsmannarätten.
Däremot om någon har tagit ett kort på din bil, och sedan använder bilden, så finns det inte så mycket att göra.
Calle

F

F.d. 4755

Guest

Antar at ditt bilde ikke innehar kunstneriske verdier/kvaliteter av betydning? I såfall vil jeg anbefale at du IKKE anmelder dette til politiet. Jeg antar at politiet også i Sverige har viktigere saker å arbeide med. Å anmelde slike saker ser jeg på som sløseri av offentlige ressurser.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hobby 690 GES -05 Endast 600 mil | Jönköping | Blocket annonserar någon ut sin husbil, likadan som vår.

Personen i fråga har hämtat bilden av våran bil här på HBK och satt in i sin annons, dock med påpekandet att det inte är bilen på bilden som är till salu!

Får man göra så?

Jag har ifrågasatt annonsörens handlande i ett mail!
Är jag fel ute?

/Bosse

Maila Blocket annars och kräv att dom tar bort annonsen för det står ju ditt regnummer också på bilden och det kanske inte alla som vill att personer plockar fram uppgifter om sitt fordon samt så kan dom ju även få reda på vem som äger den och då kan man sedan även gå in på upplysning.se eller ratsit.se och nästan även få fram skonummret på ägaren och dess släkt .

Kundservice

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej Bosse, jag tycker sunt förnuft ska råda, om du känner dej illa till mods för att de använt din bild, skall du givetvis göra något.
Personligen tycker jag att det är skoj när man kan hjälpa någon, nästa gång kanske jag behöver hjälp.
Sköt om er där ute och var försiktiga med "bitterheten".

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag anser att du skall anmäla bildstölden till Blocket. Det är ju så att bilden används utan ditt medgivande. Dessutom syns ditt regnummer vilket är ett påhopp på din integritet.

F

F.d. 4272

Guest

Det värsta är nog det att regnr. syns. Går att få massor av info från vägverket, som bytt namn till ??.

Inte kul att eventuellt komma hem till tomt boende, vet man med sig att bli borta ett tag kan man prata med grannarna att det inte ska dyka upp en flyttfirma :)

// Jonny

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Det var just av den anledningen jag tillverkade en Copyright logga med HBK som automatiskt applicerades på bilderna som medlemmarna lade in på medlemmarnas hemsida att sedan någon eller några uppfattde det som att klubben stal bilderna var ju helt befängt de fanns ju redan där och kunde tagas bort när medlemmen själv ville. Om det hade hjälpt i med Copyright HBK detta fall år svårt att säga, man kan ju bara beskära bilden. Det hade ändå varit lite i avskräckande syfte att ta den.

F

F.d. 24290

Guest

Maila blocket och säg att den ska bort omgående, jag tycker det är bedrövligt att personen i fråga inte ens kunde ta bort reg.nr.

Absolut inte okay! Jag låter inte ens mitt eget reg.nr synas om jag lägger ut en annons på blocket!

Jättebra att HBK loggan syns, det borde dock vara en "amatör" som lånat bilden eftersom det ju är väldigt enkelt att beskära bilden från HBK loggan samt mörka reg.nr.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Att de tagit bilden från forumet är det så att man måste vara medlem för att få tag på bilden eller räcker det som intresserad?
Det kanske inte hör hit men är vederbörande medlem här så kan man ju be om ursäkt o ta kontakt med ägaren./susanne

F

F.d. 1997

Guest

Det verkar som om alla kan komma in i "Garaget" och titta på de foton som ligger där. För att testa loggade jag ut från husbilsklubben.se för att sedan gå in på hemsidan igen och in i "Garaget".

Ha ett fortsatt trevligt veckoslut!
David

J

Jarn

Guest

Hur kan man lägga till en " Copyright" stämpel på sina foton?

Går det med programmet Photoshop Elements?

Eller vad behöver man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen