• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

antisladd

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Jag har köpt en husbil dom har "antisladd", säljaren sade att man inte skall köra för länge
med detta system inkopplat för det var inte bra för bilen...min fråga är hur kör ni själva med detta system? Ibland kör vi upp till norra Finland på vintern och jag kan tänka mig att där är det nog bra om systemet är inkopplat så mycket som möjligt !

//Pilot

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: antisladd

vad jag fattar så går det in automatiskt när det händer vid sladd eller slirar det skall alltid vara på,symbolen lyser vid urkopling du behöver inte göra något, symbolen slocknar efter några sekunder när du startart motorn och tänder sig om du slirar med hjulen mvh håkan

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Är förmodligen "antispinn" handlaren pratar om. Denna kopplas ur efter en viss hastighet. Funkar som en diffspärr vid igångtagning d.v.s driver på båda hjulen. Är det en Mercedes??

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Vi har antispinn på vårt transit och den går på när någon av drivande hjul börjar spinna, den går även att koppla i från om man vill.

sacce

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Antispinn och antisladd är två olika system.
Antispinn bromsar det spinnande hjulet med ABS-systemet för att det hjul som inte spinner skall få drivkraft via differentiolen.
Antisladd bromsar något eller fler av de fyra hjulen för att hjälpa till att hålla bilen på vägen om systemet känner att något hjul tenderar till att sladda.
Har man antisladd så har man oftast antispinn.
Allt sköts av ABS-styrenhet.
Bägge systemen skall (bör) vara inkopplade alltid.
Det är därför varningslampan tänds när de är frånkopplade.

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Du menar knappen ASR vid varningsblinksknappen????

Denna kopplar bort Anti-Slir, altså om du vill att framhjulen skall spinna så trycker man på knappen.

Anti- sladd är alltid igång (ingen knapp).

Peter.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Man kopplar aldrig ur systemet utan allt sköter sig själv .

Här visar Top Gear hur alla system fungerar : ABS , ASR/TCS , ESP

YouTube - Top Gear - Fifth Gear - Bosch ESP mycket sevärt trots det är på engelska.

ESP är helt fantastiskt hur det fungerar men ändå så skall man ju ha bra däck .

Vi körde "audi quattro Test Drive" på Åresjön i vintras och då fick vi köra konbana med urkopplade system och en kille höll på att skrota en A4 för 400.000:- mot en A6 allroad för 600.000:- när han fick panik och låste gasen i botten i sladden .

ASRén fungerade väldigt bra när vi körde med husbilen både i Tandådalen och Åre .

Här är ESP testet på en buss vilket ligger kanske bättre i väghållningen som en husbil .
YouTube - Volvo ESP 1 Bus

Senast ändrad:
Toppen