• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Antal passagerare

F

F.d. 774

Guest
Hej!
Är nybliven husbilsägare, har köpt en välbevarad "gammal" Frankia-88.
Det är en mycket bra hemsida ni har här, verkar finnas svar på det mesta!
Kanske har ni redan skrivet om detta men jag frågar ändå:
När jag nyligen kollade i registreringsbeviset så fann jag till min förvåning att bilen bara är registrerad för två personer! Är det någon som vet varför? Det finns ju hela åtta sittplatser om man räknar med både främre o bakre sittgrupper (4+2).
De framåtriktade platserna i fyrgruppen har dessutom bälten.
Måste man registrera om den för att åka fler i bilen och krävs då några ändringar på bilen då?
Är det olagligt att åka fler än två i bilen nu, och vad händer om man gör det?

F

F.d. 346

Guest
Sv: Antal passagerare

Hej!
Nu finns det folk i klubben som är proffs på detta men jag svarar ändå!
Är bilen "reggad" för två personer så är den bara godkänd för två.
Jag skulle nog inte våga åka fler utan att registrera om bilen. Vid en ev. olycka skulle det säkert uppstå en mängd problem.
Vad som måste göra på bilen och hur det skall se ut överlåter jag glatt till nån annan att svara på!!!!

Anders :):):):):):):)

F

F.d. 3581

Guest

Kanske det står fel i registreringsbeviset. På den första versionen som jag fick var det angivet 3 passagerare inkl. förare.
Dvs. två passagerare enligt min definition av passagerare.
Jag klagade hos säljaren och meddelade att bilen återlämnas om den inte kan frakta fyra personer....
Vad dom än kallas för av Vägverk ett.
Inom en vecka erhöll jag en ny version från Vägverk ett, som angav fyra personer, eller fyra passagerare inkl. förare.

DS
Märkligt med VV att även föraren kallas passagerare. Man kommer osökt att tänka på Kalle Anka o Långben där man undrar över vem som kör egentligen......

F

F.d. 58573

Guest

Det kan även vara så att din bil ligger så högt i tjänstevikt att den inte får ta fler passagerare utan att tillåten totalvikt överskrids. Kolla reg.beviset!
aake

Ronnie 690

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
690
Medlemskap
2026

Balaze välkommen som husbilsägare.

Teckna dig som medlem på direkten!!

Du har ett otroligt kunnande i denna klubb, på direkten får du oftast hjälp med dina frågor!!

Har själv lärt mig otroligt mycket genom alla hjälpsamma HBK:are

Hälsar Ronnie i Kristianstad

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är bilen direkt importerad efter 1994 så gäller dom nya reglerna om att den bältade sittplatsen skall vara förstärkt enligt dom nya reglerna som började gälla 1994 .
Om man inte har denna förstärkta lådan så vid en krock så viker sig även sittplatsen för bältena vill ju sträcka på sig och om man då är bältad och åker frammåt så åker lådan med .

Min bil var besiktigad och godkänd för 1 förare och 6 passagerare i Tyskland men när jag registrerade den i "sketna" Sverge så blev den bara godkänd för 1 förare och 1 passagerare pga. detta .
Dom platserna som är i bakåtvänd färdriktning godkändes inte hller för att först måste dom rättvända vara godkända .

Vi har åkt hela familjen ändå och inte blivt stoppade och den är inte mer trafikfarlig än en likvärdig i samma årsmodell , bara "dumma " svenska regler .

F

F.d. 58562

Guest

Bengt-Åke Linder;

Sketna landet, Dumma svenska regler ..................
Vad kallar du oss andra som bor här?

/Bosse

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Om ni blir stoppade eller ej spelar väl ingen roll. Det är väl säkerheten det gäller!!!!! Tur att er familj inte råkat ut för någon olycka och därmed förorsakat er skador kanske rent av invalidisering pga att säkerheten inte varit ok för att färdas som ni gör. Följer man inte den ena regeln varför ska man då följa andra regler. Kör onykter om ingen kontroll sker, är det ok då?
Anne-Louise

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Tror att det är vikigt att hålla sig till reglementet, om inte annat i händelse av en olycka.
Gäller försäkringen för den/de personer utöver antalet vad som står i registrerignsbeviset om de blir skadade..? Troligtvis inte.
Att bli stoppad av polisen och få eventuella böter är trors allt 'bara' pengar.

F

F.d. 3088

Guest

Hej.
Det finns gott om regler och så finns det undantag. Läs på Passagerare i husbilar

Vad jag förstår kan man åka så många som det finns säten till i en Frankia 1988 årsmodell lagligt oberoende om man sitter framåt, bakåtvänd eller i sidled. Sedan om det är säkert att åka obältat är ju upp till var och en.
Undantaget är ju som vanligt en byråkratisk pappersprodukt i ett land som förespråkar nolltolerans :(

Bältade Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 774

Guest

Hej igen!
Tack för alla svar, även om jag fortfarande inte är säker på vad som gäller!
Bilen är inte importerad och totalvikten är 3100 kg.
Det verkar ju finnas någon slags "gråzon" här om jag förstår det rätt med tanke på tipset jag fick om vägverkets regler för undantag, saxat ur campingsverige.se:

"Men det finns undantag, och ett av dessa gäller husbilar. Vi saxar ur VVFS 2006:69, Vägverkets föreskrifter om undantag från bestämmelser om antalet passagerare i en bil:

3 § Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006.

Undantagen gäller om den eller de ytterligare passagerare som tas med färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.

Föreskriften träder i kraft den 1 juli 2006, och gäller tills vidare."

Jag frågar mig nu, hur definieras "ett annat lämpligt fast monterat säte"? Är det alla de befintliga sätena så skulle ju bilen plötsligt vara godkänd för 8 personer!

Eller kan det vara så att det bara är de två (framåtriktade i 4-gruppen) som har bälte? Dessutom är dessa bara midjebälte, räcker det? (Räckte troligen när bilen var ny?)
Och hur definieras "fast monterat"? Sätena o ryggstöden i bägge sittgrupperna är ju "lösa" eftersom de är bäddbara!

Sen är väl frågan om försäkringsbolaget kan ha andra regler, man vill ju vara säkra på att alla som åker med täcka av försäkringen!

Jag är fortsatt tacksam för alla synpunkter i ämnet!

mvh
Lasse

F

F.d. 3581

Guest

Lasse, det är väl som vanligt med ankdammen hos VV.
Titta bara på B-kortet och PB2.
Där mumlar man något om att man inte vet exakt vad som gäller förrän någon har dömts i domstol.....!!!!

Mao, du måste krocka bilen först och sen får du svaret från myndigheten....eller domstolen.

DS

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Hej !
Vi har en Pilot som är bältad och gk för fyra, men skulle vi sätta oss 4 vuxna i bilen så skulle vi inte få lämna parkeringsplatsen. Tjänstevikten 3200 kg, totalvikt 3500 kg. Tre passagerare plus all annan "byring" man har med sig så skulle vi väl hamna runt 4 ton. Så kolla vilket lastutrymme Du har.
Trevlig sommar!!!
Lasse

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Dumma svenskar ... ;) :) skämt men du kanske alla regler är jättebra eller ?

Om du tar in en äldre husbil så borde det ju gälla dom reglerna som gäller för den årsmodellen annars så borde ju alla gamla svensksålda även drabbas av dom nya reglerna .

Tur det inte är abs och airbag krav för det hade ju blivit lite jobbigt .

Hur många exempel vill du ha på "dumma" regler ?

F

F.d. 3088

Guest

Hej!
Är nybliven husbilsägare, har köpt en välbevarad "gammal" Frankia-88.
Det är en mycket bra hemsida ni har här, verkar finnas svar på det mesta!
Kanske har ni redan skrivet om detta men jag frågar ändå:
När jag nyligen kollade i registreringsbeviset så fann jag till min förvåning att bilen bara är registrerad för två personer! Är det någon som vet varför? Det finns ju hela åtta sittplatser om man räknar med både främre o bakre sittgrupper (4+2).
De framåtriktade platserna i fyrgruppen har dessutom bälten.
Måste man registrera om den för att åka fler i bilen och krävs då några ändringar på bilen då?
Är det olagligt att åka fler än två i bilen nu, och vad händer om man gör det?

Hmm Seriöst hur var det nu, hur många kan åka med balaze i hans Frankia lagligt:confused:
Han måste väll kunna ha 8 passagerare i Sverige om han inte överskrider maxvikt:D
enligt länken
Passagerare i husbilar
men utomlands undrar jag ???:confused:

Gurra

F

F.d. 774

Guest

Jag har kollat i papperna och tjänstevikten är 2300 kg, vilket ger maxlast på 800 kg vilket alltså räcker gott till både fler passagerare och en del övrig last.
Jag kan tänka mig typ förare + 4 passagerare skulle vara lagom.

Jag behöver dock veta vad jag ev ska göra inför en ev ny registreringsbesiktning - om det nu överhuvudtaget behövs med tanke på det här undantaget i vv:s regler?
När det gäller bälten-är det de regler som fanns vid första registreringen (dvs -88) som gäller?

Ska jag kolla med försäkringsbolaget också, eller blir det ännu mer "förvirring" då?

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Jag skulle rekommendera att du letar upp någon av vägverkets vågar uteefter de stora vägarna och väger bilen i det skick som den är nu innan du gör något annat. Ta en tur till Helsingborg så finns där vågar starx norr om den södra infarten.
Har själv fått erfara att den vikt som anges som tjänstevikt inte stämmer alls. Den verkar vara satt utan utrustning i bilen. Jag har en uppgiven max lastvikt på 450 kg men när jag väger bilen i "semesterskick" så har jag 200 kg övervikt, mest på bakaxeln. Då är det förare och en passagerare samt sommarpackning av kläder och ca 50 liter vatten. I vår bil är de bältade platser för sex pers inkl förare och vad man då skulle komma upp i för vikt det kan man bara fundera över.

EssoJ

Toppen