• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Antal laddningscykler

F

F.d. 51386

Guest
Ett batteri har ett max antal laddningscykler, min undran är hur det ligger till med dessa cykler egentligen.

Låt oss säga att ett batteri har 2000 cykler, påverkas antalet beroende på hur mycket jag plockar ur batteriet innan laddning? Jag syftar inte på att man nu dragit ur batteriet så pass att det börjat sulfatera.

Min tanke är följande.
Sparar jag på batteriet om jag bara drar ut det till 12v innan laddning eller 11.5v?
Om jag drar ur batteriet till 11.5 så kanske laddningscyklerna näst intill halveras, ni fattar hur jag menar va......Så, tjänar jag på att plocka ur ett antal tiotals volt mer och minska på laddningscyklerna eller sparar jag på batteriet med fler laddningar och lägre uttag?

Väntar med SPÄNNING på era svar......:)

F

F.d. 55397

Guest
Sv: Antal laddningscykler

Det finns "enklare" sätt att knäcka batterierna på.....

Om vi tar gamla hedeliga blybatterier så tar du snabbare knäcken genom djupurladdning / koka ur dom vattnet, även om det sker på ett ganska nytt batteri. Att bara låte dem stå kallt en vinter ex vis kan ta död på ett "nytt" blybatteri.

Modernare batterier med olika konstruktion är "bättre/okänsligare" än gammla NiFe/ blybatterier, tål att misshandlas mer, men mår naturligtvis bäst av god omvårdnad, dvs bra miljö o ladda upp med jämna mellanrum.

Så att räkna laddcykler är inget att optimera på

Toppen