• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Anslutningssladd och jordfelsbrytare

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026
Jordfelsbrytare dyker per automatik upp i nästan alla el-trådar ;). Nu senast har vi bloggat om att en trasig anslutningskabel kopplats till en elstolpe utan jordfelsbrytare och framkallat stor fara för sig själv och andra personer på en campingplats i Danmark. Dessutom har inte campingägaren följt gällande föreskrifter (som säkerligen även omfattar Danmark) om att elstolpar bland annat skall vara försedda med jordfelsbrytare.

En jordfelsbrytare i den bil, som tillkopplats med den trasiga kabeln, hade inte löst ut i detta fall eftersom felet uppstått före jordfelsbrytaren.
En jordfelsbrytare i en annan bil hade inte heller skyddat om tillräckligt hög ström hade passerat genom kroppen mellan inkopplade skyddsjord och krypströmmen i marken.

De enda 100% rätta placeringen av jordfelsbrytare är och förblir i elstolpen.

Näst bästa alternativet är att ha en fast monterad jordfelsbrytare på anslutningskabeln. Den skall helst inte ha nollspänningsutlösning eftersom sådan måste återställas efter ett strömavbrott som exempelvis kan bero på att någon flyttat om bland uttagen. Själva jordfelsbrytaren påverkas däremot inte vid strömavbrott.

Att ha jordfelsbrytare inbyggd i bilen är naturligtvis av godo men frågan är om inte den långa anslutningskabeln med sina kontaktdon, liggandes på marken, utsatt för vädrets makter, överkörd och trampad på, är den del i systemet som är mest motiverat att skydda.

De finns små, smidiga stickproppar för vanliga vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare men ett åtkomlighetsproblem kan uppstå om anslutningen sker i ett skåp som låses av campingens personal. Den skulle annars gå fint att använda på adapterkabeln man har till sin CEE-kabel.
Jordfelsbrytare för kabel > Överspänningsskydd, jordfelsbrytare | Kjell.com

Jag skulle nog föredra att ha en jordfelsbrytare monterad på kabeln ca 750 mm från stickproppen. Så den stora frågan är: Finns det sladdmonterad jordfelsbrytare utan nollspänningsutlösning och som kan anslutas till 2,5 mm2 kabel?
Jordfelsbrytare för kabel > Överspänningsskydd, jordfelsbrytare | Kjell.com

De länkade produkterna är säkert bra men har nollspänningsutlösning. Frågan är, överdriver jag problemet med denna funktion?

Med vänliga husbilshälsningar!
Thomas Eriksson

PS: Jag vet att man slipper denna problematik om man inte nätansluter bilen!;)

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Anslutningssladd och jordfelsbrytare

Alla skyddsanordningar förutsätter att man kopplar in sig på en felfri stolpe. Så första åtgärden måste ju i rimlighetens namn vara att kontrollera stolpen innan man kopplar in något.

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

Jo, det är nog så rätt och riktigt Kenth, men jag närde en förhoppning om att diskutera och få uppslag om lämpliga sladdmonterade jordfelsbrytare och då är ju ditt inlägg lite vid sidan om, så att säga. Dessutom har du och andra just beskrivit testapparaten i en annan tråd. Jag har för övrigt också en sådan tingest och tycker den är suverän.
MVH/Thomas

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, ja det verkar lite tunt med färdiga jordfelsbrytare utan nollspänningutlösning.

Enklast kanske är att skaffa en godkänd vattentät liten box och montera en "vanlig" din-jordfelsbrytare i med kabelavlastning m.m. Och bara ha ca. 1m. sladd med hanen på.

Eller ev. en personskydd med både jordfel och lämplig säkring i. Den kan vara användbar om man kopplar in sig på ett 400V uttag för att ta ner fasen till lämplig säkringsstorlek för vad bilens utrustning max behöver.

Hur att få det "el-legitimt" kanske någon kan reglerna på.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 25026

Guest

De länkade produkterna är säkert bra men har nollspänningsutlösning. Frågan är, överdriver jag problemet med denna funktion?

Jag bekymrar mig inte så mycket för att behöva gå ut och trycka in startknappen när det varit strömavbrott, det händer ju inte så förskräckligt ofta. Men visst, om det skulle inträffa flera gånger varje dag skulle jag kanske bli lite irriterad.
Jag tycker att du ska köpa en av de förträffliga jordfelsbrytare du hittat på kjell & co och prova. Kanske duger den, i så fall har du sparat både pengar och besvär.

Men, men. Nu är det bestämt dags att raljera en smula:

Tyvärr är det förenat med fara för utskällning när vi okunniga föreslår sådant som "experterna" har dömt ut, och minst en av de jordfelsbrytare du föreslår råkar ingå i den förbjudna kategorin.
Se här för detaljer: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/612165

Så det är kanske bäst att vara tyst och rätta sig i ledet, för experterna har ju alltid rätt.

Som till exempel när jag för några år sedan anlitade behöriga elektriker från välrenommerad firma att koppla in några vägguttag och strömbrytare. Visserligen hade de inte lyckats pricka rätt överallt utan råkat sticka in kabeln mellan plinten och isoleringen på två av strömbrytarna, och dessutom hade de glömt att spänna fast jordskruven på ett av vägguttagen. Visst fungerade det, men installationen var både brandfarlig och livsfarlig. Men det gör naturligtvis ingenting eftersom de var "experter".

Och jag gjorde säkert fel som fixade det de hade glömt, men den smällen får jag väl ta. Jag har för ovana att kolla allt som utförts av de hantverkare jag anlitar, till minsta detalj. Min erfarenhet hittills är att det är ytterst ovanligt med en expert som faktiskt besitter den kompetens han påstår sig ha.

Kakel-klanten anlade fallet i badrummet bort från avloppet. Rör-krökaren lödde dit 30 onödiga böjar (han tog ju betalt per skarv). Elektriker-klanten begrep inte att när man viker nätverkskabeln tvärt i 90 grader förkortas maxlängden på grund av överhörning. Och så vidare, i oändlighet.

Det innebär förstås inte att experten alltid har fel. Även en trasig klocka visar rätt tid då och då.

Om du undrar hur man känner igen en "expert": Experten känns igen på att han kryddar sin signatur med diverse epitet såsom "installatör", "ingenjör", "inspektör" med flera, att han är nedlåtande och otrevlig mot de som vågar ifrågasätta hans evangelium, att han "minsann har jobbat med detta i 150 år" och liknande.

Jahapp! Då har jag raljerat färdigt för denna gång! Hehe...

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jisses vad jag håller med dig. Vill dock hjälpa dig med ett förtydligande. ALLA hantverkare är inte okunniga fuskare. Vi har många duktiga och seriösa hantverkare i HBK som INTE SKALL TA ÅT SIG AV INLÄGGET. Har egen erfarenhet av hur någon kan uppfatta det som ett påhopp på just honom.

Mitt totala hantverkarförbud i hemmet och husbilen kvarstår.

:cool:

F

F.d. 25026

Guest

Du har rätt.
Jag råkade visst ta i från tårna, så raljerandet var kanske i grövsta laget...
Jag instämmer i ditt förtydligande!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det finns massor av duktiga yrkesmän inom de flesta yrken, men de är sällan kopplade till det billigaste priset, eller de flashigaste annonserna/lokalerna/bilarna. :)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Du har rätt.
Jag råkade visst ta i från tårna, så raljerandet var kanske i grövsta laget...
Jag instämmer i ditt förtydligande!

Ett inlägg från den största klantskallen som tagit hjälp.
Tar man hjälp så gör man det av experter annars går det som för dig. Och påstår du att du gjorde det så har du redan svarat på frågan att du är dålig på det.
Ha ha men billigt blev det va

Nej nu va jag ironiskoch elak

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Snacka om dryg