• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ansluta Truma s5002

Klabbe

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Halland
Hej!
Har köpt en Truma s5002 till hus bilen, lite osäker på hur jag ska koppla den.
Behöver dra ett rör/slang från husbilens gas system till värmaren. Måste göra ett hål i golvet och dra slangen/röret igenom eftersom anslutningen till värmaren sitter på undersidan.
Har någon erfarenhet av detta? Fått många olika svar. En säker att man drar kopparrör och bockar dem vilket jag ej kan, en annan säger att det är nog med med att dra en vanlig orange slang med slangklämmor.

Tips på hur man kopplar ihop det? Båda ventilhanarna? är ca 14mm breda.
Tack för hjälpen!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tyvärr måste jag konstatera att dina frågor tyder på att du inte besitter ens de mest elementära kunskaper när det gäller installation av gasapparater.

Att själv ge sig på gasolanläggningen, utan att besitta sådana kunskaper, kan medföra LIVSFARA! Överlåt därför installationen till någon som besitter de rätta fackkunskaperna.

(För din kännedom bifogar jag dock en installationsanvisning.)

I all välmening.

Pålle
 

Bilagor

  • trumatic_s_3002_5002_installation_de_gb_fr_it_nl_dk_es.pdf
    2,6 MB · Visningar: 52
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det är säkert svårt att få uppgifter hur man skall göra för då faller ju ansvaret delvis på den som har gett uppgifterna, antingen de sedan har blivit rätt eller kanske fel utförda, så man bör nog kunna tillräckligt själv eller med annan aktiv hjälp få det gjort.

Men bara som upplysning så bör/skall man ha en huvudkran till varje enskild brännarenhet inne i bilen (förutom kranen ute på tuben), på samma ställe som det redan bör finnas några till spisel, kyl m.m. Sedan skall man absolut inte ansluta fasta gasolutrustningar med slang, utan det skall vara med rör och med riktiga gasolkopplingar/skarvar och väl klamrade rör.

Det finns ett flertal firmor i Sverige som säljer rätt delar om du googlar, men man behöver veta själv vad man behöver beställa.

Det går nog att läsa sig till hur det skall vara gjort, men inte hur man skall göra rent mekaniskt tyvärr.

M. v. h. och också i all välmening. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen