• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ansluta till D+ vid generatorn

Martin Ahlgren

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lomma
HBK-Nr
34217
Medlemskap
2024
Jag har köpt en dc-dc laddare. Kopplingsschemat är tämligen enkelt, svårigheten är dock att komma åt D+ anslutningen som sitter på generatorn långt under bilen. Jag har en Carthago chic E-line 2018 med en Fiat Ducato motor, 177 hk.
Min fråga: Finns det ett enklare sätt att hitta denna anslutning på ett mer lättåtkomliga ställe än under bilen? Eller en finns någon annat anslutningsställe som ger samma funktion dvs säger till ladd-boostern att generatorn har startat? Någon som vet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du
Jag har köpt en dc-dc laddare. Kopplingsschemat är tämligen enkelt, svårigheten är dock att komma åt D+ anslutningen som sitter på generatorn långt under bilen. Jag har en Carthago chic E-line 2018 med en Fiat Ducato motor, 177 hk.
Min fråga: Finns det ett enklare sätt att hitta denna anslutning på ett mer lättåtkomliga ställe än under bilen? Eller en finns någon annat anslutningsställe som ger samma funktion dvs säger till ladd-boostern att generatorn har startat? Någon som vet?
Du kan ta 12v från valfri plats som är strömsatt när du vrider på nyckeln,tex. från säkringsboxen vänster om ratten,detta har jag gjort eftersom mina stödben är kopplade dit också.
 

Martin Ahlgren

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lomma
HBK-Nr
34217
Medlemskap
2024
Till vänster om ratten sitter avstängningsknappen som man trycker på när man stänger av tonen som ljuder när man glömt dra in fotsteget under bodelsdörren. Lossa de fyra skruvarna på plattan som avstängningsknappen sitter på. Den sladd som skulle gått till D+ anslutningen på generatorn, parade jag ihop med den orange. Egentligen den grå sladden som är ansluten ihop med den korta orange sladden, eftersom den är lite längre och lättare att para ihop med kabeln från ladd-boostern. Sedan är det ”bara” att gömma sladden under golvet fram till ladd-boostern. Lycka till!
 
Toppen