• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ansluta en Efoy 140 till elblock 220-4

F

F.d. 53165

Guest
Hallå, en liten anslutnings fråga bara....hur eller snarare var ansluter jag en Efoy bränslecell till Elblocket då jag har solceller på solar ingången ?
Finns det flera passande ingångar ?
Tack för alla svar...
/Per

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ansluta en Efoy 140 till elblock 220-4

En må koble kontoll-ledningene direkte til batteri, og helst også ladeledningene. Gjør en ikke dette så vil Efoy starte for tidlig og kjøre i lengre tid enn nødvendig = for stort forbruk av metanol. Grunnen til denne feilen er at det er et spenningsfall mellom batteri og elblock bassert på motstand i kabelen.

F

F.d. 53165

Guest

Okej, jag förstår men då är det väl så att återstående batteri kraft mm. inte kommer stämma i manöverpanelen.....spänningen kommer ju självklart öka men kvarvarande AH kommer ju vara mer än vad som visas när Efoy går....
verkar vara en bra manick den där bränslecellen.....

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

En må koble kontoll-ledningene direkte til batteri, og helst også ladeledningene. Gjør en ikke dette så vil Efoy starte for tidlig og kjøre i lengre tid enn nødvendig = for stort forbruk av metanol. Grunnen til denne feilen er at det er et spenningsfall mellom batteri og elblock bassert på motstand i kabelen.

Det borde väl räcka med kontrolledningarna, om det är de som mäter spänningen på batteriet? Då får man ju fortfarande rätt värden i kontrollpanelen?

Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

EBL brukar ha en ingång som heter "Connections for auxiliary charging unit" den borde klara en Efoy.
Då stämmer allt i systemet. Kan inte tänka mig att det skulle bli någe fel med det.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det borde väl räcka med kontrolledningarna, om det är de som mäter spänningen på batteriet? Då fårr man ju fortfarande rätt värden i kontrollpanelen?
Ja det burde fungere, men selv har jeg testet alle 3 variantene og det virket som selve ladningen fra Efoy 1600 økte noe etter jeg også flyttet ladeledningene direkte til batteri. Men all teorier sier at det ikke burde spille noen rolle. Nå står min Efoy mindre enn en meter fra batteriene og jeg hadde 5 m ekstra kabel (orgina forlenger) til koblingen på EBL. Igjen spenningsfall som spiller meg et puss? Har etter hvert kommet til en mening om dette, kortest mulige kabler mellom lader og batteri er det sikreste når det gjelder inteligente ladere.

F

F.d. 53165

Guest

Hej och tack för svar-
Jo jag har sett dessa ingångar (Zus-Lader 1 och 2), ser man någon symbol på displayen när denna/dessa ingång nyttjas ?
Känns som att detta torde vara den bästa lösningen....

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Om jag tolkar schemat rätt så ser du ingen information på ngn display men du kommer att se på amperemetern att det laddar. De två ingångarna möter den inbyggda laddaren i samma punkt innan shunten. Ingångarna är säkrade med 25A så det räcker väl till.

Toppen