• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ansiktet utåt

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Vad är det för intryck som nyanlända utländska husbilsturister får respektive tar med sig som sista minne av Sverige om de passerar Trelleborg?
Parkeringen strax väster om färjeläget har ju en helt perfekt placering. Ska man med en tidig färja eller ankommer med en kvällsfärja är det ju ett mycket bra ställe att övernatta på.
MEN!! Servicehuset är ju det absolut sämsta i Sverige, och har så varit nu ett antal år.
Vi övernattade där senast i mitten av augusti på väg ut och kom sent på kvällen efter ett helt fantastiskt Tatoo i Ystad. Parkeringen var i det närmaste full, huvuddelen utländska husbilar. Jag gick bort mot toaletten för att kolla om man gjort något åt eländet. Mötte där min husbilsgranne, en holländare som bara skakade på huvudet och sade något som inte kunde misstolkas. Vad kunde jag göra annat än att skämmas och lova mig själv att kontakta Trelleborg i ärendet. Oavsett om det nu är Trelleborgs kommun eller Vägverket som äger platsen så har de ju ett ansvar för Kungarikets ansikte utåt!
Om Trelleborg har några ambitioner att främja turism borde man ställa upp ett riktigt servicehus, kanske t.o.m. installera eluttag. Dom får ju gärna ta betalt!

Samma sak gäller servicehuset på Långholmens husbilsparkering i Stockholm. Ett lika SUNKIGT servicehus har vi inte hittat ute i Europa, inte ens i de före detta öststater vi besökt. Detta är inte acceptabelt! På Långholmen tar man dessutom hutlöst betalt!
Man kan inte undgå att beröras av bitska kommentarer från våra utländska gäster.
Östermalms idrottsplats är visserligen ännu dyrare men har ju en acceptabel servicenivå.
Det dom borde göra är att bättra på skyltningen av tillfartsvägarna.
Nog borde Stockholm stad kunna ordna en anständig ställplats året runt i likhet med den i Berlin Spandau!

Vad kan vi göra? Jag har skrivit till Trelleborg kommun och Stockholm stad i ärendet för att hålla det jag lovade och döva MITT samvete, men det liknar ju en ..... i missisippi.

Vehere necesse est!
Macke

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Ansiktet utåt

Nu har Trelleborgs Kommun tagit till sig den kritik som jag framförde angående toalett m.m. i anslutning till parkeringen väster om färjeläget.
Jag har fått ett mycket trevligt brev från Mathias Lindsjö Servicechef vid Kommunal Teknik i Trelleborg som fått ärendet från turistbyrån. Han beskriver att man inte kunde ana att det skulle bli en sådan frekvent användning av denna parkering när man ställde i ordning den, att man avvaktat utredning om ny dragning av E6 o.s.v men nu har man tagit beslut om att se över behovet av offentliga toaletter. Ett skriftligt bevis på beslutet bifogades. Det är således kommunen som har ansvaret, jag var rädd för att det var vägverket. Nu finns det nog visst hopp om att det händer något, även om det måste utredas om det ska anslutas till avloppssystemet m.m. Hittills har det ju varit en tank som måste tömmas varje vecka med slamsugning.
Vi som brukar stå där sista natten före färjeturen över till Tyskland resp stanna över när vi kommit med kvällsfärjan håller tummarna!
Någon reaktion från Stockholm beträffande förhållandena på Långholmen har inte hörts av, jag kommer att fortsätta att ligga på.
Vehere necesse est!
Max

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027
Sv: Ansiktet utåt

Hej!

Det var ett bra initiativ av dig "Macke" som ledde till och ett positivt besked från Trelleborgs kommun.

Bra jobbat!!!

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D

Toppen