• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Anmärkningsvärt koldioxidutsläpp

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Här listar SvD Näringsliv "De värsta bilarna för miljön": Värsta bilarna för miljön | Näringsliv | SvD

Anmärkningsvärt är, att en Bentley Continental GT Convertible har i princip samma utsläppsvärde som schablonvärdet för husbilar.

Kanske kan detta vara en indikation på att schablonen är fel?

(Så länge schablonen finns, anser vi dock att man ska följa denna och inte "fuska" med CoC-dokument som hör till en annan bil än den husbil man äger.)

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Anmärkningsvärt koldioxidutsläpp

Bentleyn var mig en snåljåp. Den ena av mina hobbybilar har ett utsläppsvärde på 396 g/km :D

(EDIT: För att ytterligare vidga perspektivet ;) )

Senast ändrad:
R

Rolfevert

Guest

Enligt statistik från Transportstyrelsen är det 1068 husbilar som blivit beskattade enligt schablon under 2014.
Det är väldigt många och detta har då medfört att dessa får betala för hög skatt i förhållande till de co2 utsläpp de medför.
Detta gör att Skatteverket och Transportstyrelsen nu har kommit fram till att nya formler för beräkning av skatten skall införas.
Tråkigt är det nog omöjligt att få till stånd en förändring till att skatten skall tas ut på bränslet vilket hade varit detta enda rättvisande.
Att det reguistrerades 5185 husbilar under 2014 gör att jag förstår alla inlägg i denna frågan där "lågskattare" protestera mot att man petar i detta och ofta kallar det avundsjuka men Människor som protesterar mot att rättvisa skall råda är för mig små människor.
Rolf

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

...alla inlägg i denna frågan där "lågskattare" protestera mot att man petar i detta och ofta kallar det avundsjuka men Människor som protesterar mot att rättvisa skall råda är för mig små människor...
Rolf

Egentligen dumt att gå in i diskussionen här men jag känner att vissa delar kunde vara riktade mot mig:D.

Ja, jag tycker det är dumt att gå in och peta i enskilda personers fall där man har lyckats fixa till sig en lägre skatt genom att skicka in tvivelaktiga dokument till skattemyndigheten. Dokument som visar att bilen drar betydligt mindre bränsle och har lägre utsläpp än vad den verkligen har. Många som har gjort detta har varit ovetandes om vad som gäller och så uppenbarligen även skattemyndigheten.

Att 1068 husbilar blivit beskattade enligt schablon betyder inte alls dom per automatik betalar ”för hög” skatt i förhållande till sitt utsläpp. Det är helt enligt reglerna. Om man inte vet (tillverkaren ej deklarerat) värdena så är det schablon som gäller.
Reglerna runt skatten är ganska tydliga om än orimliga.

Bättre att lägga energin på att få till en ny rimligare modell för beskattningen av husbilar än lägga fokus på att vissa fått igenom egna skattesänkningar på kanske oklara grunder.

Har vi lite flyt nu så kanske uppmärksamheten ändå leder till en snabb förändring till allas vår fördel :)

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

För att ytterligare vidga perspektivet släppte Kina ut över 8 miljarder ton CO2 år 2012.
Hmmm, undrar om dessa stannar inom kinas gränser.
:rolleyes:

Måste faktiskt försvara kineserna. Om du räknar om det per capita så får du en annan sanning. Det är vi i västvärlden som skitat ner mest på denna jord. :yes:
Kan dessutom meddela att kineserna är otroligt långt framme på elfordon.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Umeå har i et par år kjørt elbusser med motor i bakhjulene, et hollands utviklet system. Finnes og som hybrid-buss, el-drift med rekkeviddeutvidelse - første av disse hybridene hadde en VW Golf Diesel motor som ladet driftsbatteriene.

De første av Umeå bussene har hurtigladning på endeholdplassene og ingen rekkeviddeutvider.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Enligt statistik från Transportstyrelsen är det 1068 husbilar som blivit beskattade enligt schablon under 2014.
Det är väldigt många och detta har då medfört att dessa får betala för hög skatt i förhållande till de co2 utsläpp de medför.
Detta gör att Skatteverket och Transportstyrelsen nu har kommit fram till att nya formler för beräkning av skatten skall införas.
Tråkigt är det nog omöjligt att få till stånd en förändring till att skatten skall tas ut på bränslet vilket hade varit detta enda rättvisande.
Att det reguistrerades 5185 husbilar under 2014 gör att jag förstår alla inlägg i denna frågan där "lågskattare" protestera mot att man petar i detta och ofta kallar det avundsjuka men Människor som protesterar mot att rättvisa skall råda är för mig små människor.
Rolf

Och vad blir ditt nästa projekt när du lyckats få upp skatten för alla som betalar mindre än du?
Vissa har haft turen att köpa fastighet före det senaste decenniets prisuppgång och en och annan köpte guldsmycken när guldet stod i 35$ per uns, där ett par uppslag för nästa kampanj. Lycka till!

aake
En förvisso liten människa, som dock inte rört ett finger för att påverka varken min eller någon annans bilbeskattning.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Rolf

I all din rättvisepatos, är du säker på att lägga all skatt på bränslet är det mest rättvisa för alla i samhället? Eller är det det mest rättvisa för dej?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har inte funderat särskilt mycket på sådant här tidigare men nog tycker jag det verkar vara självklart att man ska betala efter den mängd koldioxid man belastar planeten med och att då lägga skatten på bränslet verkar ju vara helt rätt.

Ingen körning - ingen skatt, lagom körning - lagom skatt, mycket körning - mycket skatt.

Man kan ta bort bilskatterna helt och ersätta alltihopa med skatt på bränslet - en lysande idé!
En rejäl extra skatt för dubbdäck skulle förbättra miljön ytterligare!

Jappe

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Glöm inte en rejäl gnällskatt också jappe :)
Själv skulle jag få tillbaka stora summor varje år.
Tror visst vi kom lite utan för ämnet...

CoC intygen som godkänts är dock inte rätt, och det har väl myndigheten kommit på.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jappe, vad säger du då om de som måste köra mycket, p.g.a. att de inte bor i centralorterna men ändå måste till jobb, dagis, affär, sjukhus m.m.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det skulle nog bli svårt att administrera en gnällskatt! Ingen bra idé!

Jappe

PS. Jag har tänkt till lite. De som gnäller mest är väl de som kör mest och då skulle det kanske bli lite orättvist ändå....möjligen... få se nu... måste tänka mera...

Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

För oss som bor i storstadsområdena och som kan nyttja utbyggd subventionerad kollektivtrafik skulle det fungera alldeles utmärkt med all skatt på bränslet. Värre för dem som bor utanför dessa orter och som behöver bilen för transporter. Fast o andra sidan, kanske lika bra att landsbygden får avvecklas.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Vi som inte har tillgång till kollektivtrafik och måste ta bilen till arbetet gör avdrag på skatten för dessa resor. Däremot har vi på landet i regel alltid fler bilar per hushåll än vad storstadsfolket har, flerbilshushåll missgynnas av "innehavsbeskattning".
Landsbygd: Flera bilar, varav minst en stor, i regel äldre och högbeskattade (straffbeskattade).
Storstad: En bil, ofta liten eller typ Prius som är gynnad av skattesystemet pga de ekonomiska och praktiska fördelarna en sådan ger i storstan med parkering och liknande.

Oavsett skatt på innehav eller på användande så gynnar det storstadsmänniskorna, det gör varken från eller till. Ska det däremot vara för miljöns skull som det så fint heter så är skatt på drivmedel det som har en direkt effekt och premierar både byte till snålare bilar som uppmanar till snålare körning. Årlig skatt har motsatt miljöeffekt då det gynnar de som har en enda stor bil att pendla ensam till jobbet i 51 veckor av 52 bara för att de åker till fjällen en gång om året...

Toppen