• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ang. kamremmar

Bo i Bil

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 td
Årsmodell Chassie: 1993
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter 542 i
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1993
Ämnesområde: Motor
Hej på er.

Vilken tur att man är med i Husbilsklubben och läser på hemsidan.
Sista tiden har det skrivits mycket om kamremmar på Fiatmotorer, och tack var det så lyssnade jag häromdagen på vår husbilsmotor, och tyckte att jag hörde ett vinande ljud.
Då bestämde jag mig för att montera bort skyddet som sitter för kamremmen, och då hittade jag anledningen till ljudet. Det kom från det ena spännhjulet där lagret var rent kass !! Det lagret har suttit där i 2 år och 1100 mil.........när jag skulle demontera det så föll det i 3 delar. Hade jag fortsatt att köra så hade jag fått motorhaveri ganska snart !!

Så ett litet tips till er alla: Kolla era spännhjul för kvaliten är tydligen mycke dålig trots att det var ett SKF-lager som satt i min bil.

Lycka till !
Hälsar Bosse o Lena:yes:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Hej

Jag blev själv lite orolig efter att ha läst om diverse bytesintervaller och haverier här . Tog mig i kragen i lördags och böt rem och spännrullar. Jag vågade knappt starta bilen innan då den är 10 år gammal och gått 8.000 mil utan rembyte...
Det såg iaf inte ut att vara något fel på den gamla remmen och lagren rullade fint.

Kan passa på att tipsa om att Margies Bookshop har verkstadshandböcker på engelska till bla 1.9,2.5 och 2.8 från -94 och framåt. Riktigt bra om ändå i konstigt "pocketformat".

Toppen