• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ang fukt - täthetskontroll

F

F.d. 27046

Guest
Hej!
Jag ämnar att köpa en husbil för att kuska runt i under säsongen och min budget är 100 000 kr. Jag är medveten om att vissa skavanker får en ta vid en sådant köp. Nu kollar jag på en Fiat Dethleff från -95 (12 500 mil), besiktigad och funktionsgenomgången. Allt verkade helt ok tills jag fick protokollet gällande fukten...

Detta är mitt första köp och jag har inte lärt mig att tolka något fuktprotokoll. Se gärna bifogad fil. Är det så illa som det ser ut att vara?? Tips och råd behövs!

Tack för hjälpen.

Bilagor

• Täthetskontroll Dethleffs -95.pdf
    554,9 KB · Visningar: 374

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ang fukt - täthetskontroll

Den skall du inte köpa. Den hade ju riktigt höga fuktvärden på vissa ställen.
Det går givetvis att täta om öppna upp och torka ut men risken är stor att det finns röta och mögel. Jobbet är också inget för den som inte kan vad som behöver göras.
Det finns bättre bilar.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Med dom skadorna så är åtgärder ett absolut måste. Det räcker inte med att enbart täta om bilen. En firma tar säkert 30 - 40000:- för detta (om det räcker). Det är klart att om man kan, har lokal & utrustning kan göra det själv. Men det är ett väldigt stort arbete & tar tid. Jag har själv gjort en omfattande fuktrenovering av min HB så jag vet vad jag talar om. Om man ser till priset så är det alldeles för högt. Avstå denna bil & titta på en annan.

Om du kollar på Blocket så finns det många HB i den prisklassen som säkerligen är ett bättre alternativ.

Bennie

F

F.d. 27046

Guest

Med dom skadorna så är åtgärder ett absolut måste. Det räcker inte med att enbart täta om bilen. En firma tar säkert 30 - 40000:- för detta (om det räcker). Det är klart att om man kan, har lokal & utrustning kan göra det själv. Men det är ett väldigt stort arbete & tar tid. Jag har själv gjort en omfattande fuktrenovering av min HB så jag vet vad jag talar om. Om man ser till priset så är det alldeles för högt. Avstå denna bil & titta på en annan.

Om du kollar på Blocket så finns det många HB i den prisklassen som säkerligen är ett bättre alternativ.

Bennie

Tack för rådet! Jag har varken lokal eller utrustning... Söker blocket med ljus och lyckta. Har du något tips där? :wub:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Om du talar om vad du är ute efter så är vi nog några stycken som kommer med förslag.

Bennie

F

F.d. 27046

Guest

Vad snällt!

Målet är att åka runt i Sverige för att orientera i sommar, helst fyra eller fem bäddar (och bältade säten). Har inga större krav på någon vidare lyxig komfort invändigt eller att den ska vara snygg utvändigt. Får alltså vara trångt och säkert inte den bästa ljudisoleringen. Vill mest att den ska rulla och vill minimera riskerna för totalhaveri... Har mest kollat på Fiat Dethleffs och Fiat Hymer, men har inga direkta preferenser så heller.

Så mkt bil som möjligt utifrån min budget helt enkelt!!

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024

En del värden visar ju nästan bara vatten ,94 % är ju nästan bara enbart vatten så om dom inte skänker dig den så avstå köp.

Toppen