• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ANGÅENDE TÖMMNING, M.M.

F

F.d. 52943

Guest
Sv: ANGÅENDE TÖMMNING, M.M.

Har precis kommit hem från 10 dar i Norge och slogs av den stora skillnaden mot Sverige när det gäller tömningsfaciliteter.

Vi såg massor av skyltar om tanktömning för husbilar. På nästan alla fanns också latrintömning - i många fall även för fasta tankar (samma hål i backen). Massor av mackar har tömning som service, eller försöker tjäna några tior på en mindre avgift. Det dyraste vi såg var 40 NOK för tömning av Latrin och gråvatten (20+20 i automat).

Vi tömde toan varje dag utan att behöva leta - behövde aldrig ta fram reservtanken.

Heja Norge!!!:D:D:D

F

F.d. 5322

Guest

Som dykare är frugan och jag väldigt nya, så vi har inte så mycket att jämföra med men jag kan tala om att det är extremt tragiskt att se hur det ser ut på botten av Östersjön. Insjöar också för den delen! Västkusten har vi inte hunnit med/ haft möjlighet att dyka på än.
Det finns allehanda skräp givetvis men vad jag tycker är värre är att det är dött så fort man kommer ner till 8-10 meter! Det som växer är någon grå-brun "goja". Inget annat. Däremot är det väldigt vackert ner till 5 meter eller så. D.v.s. mellan ölburkar, plastmuggar, nät, papperstallrikar....

Om det beror på fritidsbåtarnas gråvatten att botten verkar så död, vet jag inte men om jag får tro något, så tror jag att det finns en massa olika skäl: Jordbruket, båtlivet, oljetanker som "städar" sina tankar mm.
Det känns lite som om "man" anser att om man slänger/ tömmer i havet, så syns det inte. Och syns det inte så finns det inte!

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det såg ut på samma sätt på 70-80-talet, ingen växtlighet under 8-10m och dyker man i hamnar såg det ut på samma vis som du beskriver med sopor enda skillnaden mot nu är kanske att det fanns betydligt mera blåstång på grunt vatten då i Östersjön.
Åke

Toppen