• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ANGÅENDE TÖMMNING, M.M.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: ANGÅENDE TÖMMNING, M.M.

Stig B. som startade denna tråd, efterlyser våra åsikter kring båtfolkets tömning av grå- och svartvatten i havet. En parallell till husbilsfolkets tömningsproblematik som tål att jämföras även i detta forum. Varför inte? Det är dock alltid lätt att peka ut ”dom andra”, de som tydligt och ibland väldigt synligt förorenar vår miljö, medvetet eller omedvetet och ibland även i smyg. Det spelar knappast någon roll om det är båt- eller husbilsägare.
Jag bortser självklart från de asociala element i samhället som medvetet skiter ner miljön och fullständigt ”skiter i det”, de är endast några få procent.
Ja, och alla vi andra då? Om vi skulle rannsaka oss själva någon gång?
Vet vi alla var skiten tar vägen när man åker färja eller cruising över haven?
Vet vi alla hur mycket skit fartygen släpper ut i havet när de transporterar våra efterlängtade varor över jordklotet?
Vet vi alla hur mycket haven övergöds när vår mat produceras?
Vet vi alla hur mycket vatten som förorenas och oftast orenat går tillbaka till havet vid produktionen av de nya jeansen du köpte igår, eller T-shirten, eller dom nya fina läderskorna?

Det var bara några enstaka exempel på miljöeffekterna av vår omåttliga konsumtion som vi sällan funderar över.

Alla som bryr sig om miljön borde se 90 minuters dokumentärfilmen HOME av Yann Arthus – Bertrand ( finns på YouTube).

Vad jag ville ha sagt?
Att det är lättare att döma ut andra än att rannsaka sig själv!
Men det är där vi borde börja, med oss själva!
Trevlig husbilssommar!
Julian

F

F.d. 29925

Guest

Har haft tömningsmöjlighet från däck i båten sen mitten på 80-talet men tömningsmöjligheter har bara funnits i holländsa kanaler, men nu börja det tydligen hända saker.

Har legat mycket i Österby havn på Läsö, och att titta på vattnet i hamnen efter några stilla sommardagar är verkligen en upplevelse, tyvärr av det mindre angenäma slaget.

För övrig 55.000 husbilar spridda över hela landet och kanske 500.000 båtar koncentrerade utefter kusterna.:rolleyes:

Så här fint vatten som på bilden är det bara vår och höst i Österby havn på Läsö.

Bilagor

• Läsö.jpg
    Läsö.jpg
    500,8 KB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2591

Guest

Jag har ingen båt men jag kollar på gästhamnarnas sidor. Man får tydligen tömma på öppet vatten vid ett visst avstånd från hamnar och om båten har fart. Sen finns det slamsugning i många hamnar. Ibland söker båtägarna upp campingplatser och nyttjar deras tjänster.

Hej !

Hur ofta tror du att båtägare tömmer på campingplatser, skulle nog villja kalla det önsketänkande.

F

F.d. 29962

Guest

Det kan jag inte svara på. Det är nog svårt att få en total överblick. Men det är kanske inte det mest intressanta. Mängden utsläpp från fritidsbåtar är inte oväsentlig i sammanhanget. Sedan vill jag inte "kasta skit" :oops: på båtfolket, jag gillar själv att segla även om jag inte har egen båt.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Varenda större båtklubb investerar i tömningsanläggningar, en del har haft det i många år som t.ex Viggbyholms Båtklubb som byggde sin redan på 70-talet. Finska segelbåtar får inte släppa ut svartvatten samma förbud kommer hit inom något år men mindre båtar utan fasta tankar kommer fortsätta som tidigare.
Men så länge stora städer på östsidan släpper ut sina avlopp orenade kommer vi att få se en ökad nedsmutsning av Östersjön. Skall vi förbättra havsvattnet borde vi bygga reningsverk på östsidan och kräva att färjorna skall tömma septictankarna innan dom lämnar kaj.
Åke

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Mycket intressant läsning!
Vi är en av dem som lever (även på sjön) med problemet och det tunga samvetet.
Min enkla reflektion är dock att tömningsstationerna är, och kommer att vara fler, huvudsakligen kommunala anläggningar. Det kostar inget för båtägarna att tömma där heller. :)
Rimligtvis borde det vara så även för husbilsägarna.
Hur kan det komma sig att campingägarna betraktar kommunens engagemang i ställplatser med vatten och avlopp, varande i strid med konkurrenslagen? :confused: Men kommunala hamnar med tillgång till vatten och avlopp betraktas som en självklarhet! :(
Julian :confused::confused::confused:

F

F.d. 7282

Guest

Rimligtvis borde det vara så även för husbilsägarna.
Hur kan det komma sig att campingägarna betraktar kommunens engagemang i ställplatser med vatten och avlopp, varande i strid med konkurrenslagen? :confused: Men kommunala hamnar med tillgång till vatten och avlopp betraktas som en självklarhet! :(
Julian :confused::confused::confused:

Troligtvis för att båtägarna aldrig setts som konkurenter till campingarna.

// Pär

Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Det finns inga gästhamnsägare, varken privata eller kommunala, som försöker påverka fritidsbåtarna att välja gästhamn istället för naturhamn.
Utomlands (de flesta västeuropeiska länder), ser campingägarna det inte heller som något problem att husbilarna står någon annanstans än på campingen. T.ex min senaste erfarenhet av Italien, där vi fick länsa och tanka vatten, oftast gratis, på alla campingar som hade s.k. "Camper Service" och där vi som mest betalade 3€ för denna service. Men i Sverige skall det krånglas och vara så märkvärdigt med det mesta! :confused: Julian

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Julian & Stinas tanke är nog viktigare än man tror. I båtvärlden fanns naturhamnen som en självklarhet långt för ordnade gästhamnar. Husvagnen behövde campingplatser från början och har vuxit tilsammans med varandra.
Nu kommer "helt plötsligt" ett gäng husbilar (samt även vissa nya husvagnar mad tankar) och klarar sig utan den service som någon har byggt upp som levebröd. Inte så konstigt att talet om enkla ställplatser blir problematiskt för campingägaren eller den kommun som arrenderat ut mark till en camping.
Men så småning om gör väl globaliseringen sitt även här. Går det bra i andra delar av europa så skall det väl gå här också!

EssoJ, som vid behov av camping letar efter sådana med så få stjärnor som möjligt.

F

F.d. 7282

Guest

Jag kom och tänka på en sak, söder över tar man betalt på vissa ställen om du ankrar i samma vik som marinan, vilket kan jämföras med fricamping.

Ankring på våra breddgrader är inte så vanligt men båtarna tenderar att öka i storlek även här ,så fenomenet kanske kommer att uppstå i europa också .

// Pär

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Vi är inne på 12 året med husbil och hade tidigare husvagn och motorbåt.
Aldrig har vi upplevt några problem med att bli av med grå eller svartvatten.
Vi har alltid åkt året runt och Europa på sommaren men efter vi skaffat en bättre vinterbil har det blivit ännu mera det kalla halvåret.
Ibland krävs det förståss lite tankemöda men om man tömmer när tillfälle ges och då även gråvatten via toatanken så minskar problemet.
2 toatankar är väldigt bra att ha.
Sommartid och i Europa var som helst så är vatten o avlopp inget problem alls.
Sök via internet eller köp en bok så hittas massor med ställen.
I Sverige är det dock ibland problem pga. campingars ovilja att ge service till de som ej ligger på campingen.
I de länder vi besökt i Europa (De flesta) är det ett separat pris på Tömning/Fyllning och i Italien samt Frankrike är det väldigt ofta GRATIS att tömma o fylla om man besöker något mindre ställe.
Så krångla inte till det med att besöka turistfällorna utan gå lite vid sidan av strömmen så upplever ni säkert som vi att generositeten är större än girigheten.
Vi har alltid mött trevliga och engagerade människor vare sig det är i Sverige eller ute i Europa.

F

F.d. 7282

Guest

:confused::confused::confused: har du läst hela tråden ??

// Pär

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Jag kom och tänka på en sak, söder över tar man betalt på vissa ställen om du ankrar i samma vik som marinan, vilket kan jämföras med fricamping.
Nja! Det beror oftast/antagligen på att de som ligger för ankar i samma vik där marinan finns (eller i närheten) tar gummibåten, ror in till marinan och använder dess faciliteter. Eftersom de syns så tydligt brukar gummibåtsbesättningen fråga om lov och betalar för sig. Samma parallell finns med husbilar och campingar fast i det här fallet kan det hända att personerna smyger in på campingen, låtsas vara boende där och nyttjar facileteterna gratis. Så säger i alla fall en del campingägare.:confused: Vet faktiskt inte om det är sant, förekommer nog mera sällan!?

Håkan! För egen del har jag aldrig haft något problem med tömning av grå- och svartvatten.
Vi diskuterar eventuella campingägarnas avoga inställning till husbilar eller husbilarnas möjlighet till tömning och vattenfyllning på campingen utan incheckning! :rolleyes:
Krångligare än så är inte diskussionen. :cool:
Julian:)

F

F.d. 53012

Guest

Ja vi husbilsåkare är nog över lag ganska skötsamma. Hörde att turistbussarna tömmer sina toaletter direkt i dagavloppet pga att det nte finns tömningsanläggningar för bussar som i andra storstäder på continenten. Stockholms kommun lovade att åtgärda problemet till nästa år enligt kommunens miljösamordnare. Tänk om vi husbilsägare hade samma påverkan, men om vi släpper lite gråvatten så blir det ett jävla liv men bussar och båtar är det ok att drälla med enorma mängder och det oftast i centrum enligt Ekot av 19/7.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Tack Janase,
denna typ av artiklar har jag väntat på länge.
Här finns det en ingång för att få igång en intressant och nyttig process för fler tömningsmöjligheter i storstäderna.
Jag har redan spridit info via Facebook till min omgivning. Tyvärr funkade inte SRs Twitter-funktion.
Ska även försöka komma i kontakt med reportrarna.
V-backen :)

Senast ändrad:
Toppen