• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Angående hydrauliska stödben

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Har vissa funderingar på att skaffa sådana till vår husbil (denna eller nästa) för att slippa nivåklossar.

DSCN6646.JPG

Men när jag nu tittar på denna husbil så undrar jag om man verkligen behöver både hydraliska stödben och nivåklossar. Är det inte lite som både livrem och hängslen?

Alltså min fråga är varför lägger man klossar under framhjulen när man har dessa suveräna stödben.

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Sv: Angående hydraliska stödben

Smile..vår förra husbil hade markis som vi aldrig använde, jag tvättade dock av den varje vår.
Till vår nya husbil tog vi ingen markis, men nu vill jag montera på en.
Varför då säger hustrun....tja..

:wideeyed:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Angående hydraliska stödben

Har aldrig använt varken klossar eller stödben. :) O när jag tänker efter har vi inte använt markisen heller :)

Med dagens kylskåp är det inte nödvändigt att bilen står i våg, annat var det för några decennier sedan.
Men vare sig att laga mat eller att sova i kraftig lutning är någon höjdare, så varför man skulle avstå från att använda dessa hjälpmedel begriper jag inte. Alternativet blir att hitta helt plana övernattningsplatser, men då skulle sannolikt 90 procent av de i övrigt lämpliga falla bort och husbilslivet bli en ständig jakt på plana sovplatser. Och när man väl finner en plan plats så medför vägran att använda markis att det inte finns skugga.

Att jag för egen del föredrar klossar och inte velat montera automatiska stödben beror på att jag inte litar på att sådana skulle fungera utan trassel vid vinterbruk i fjällen, kräva mellanlägg etc för att inte frysa fast.

aake

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: Angående hydrauliska stödben

Det ser lite dumt ut när hjulen är i luften ,och lutar det för mycket så kan man inte använda den automatiska inställning, då får man köra manuellt, det bästa jag monterat, mvh håkan

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Min bil är lägre fram än bak ca 2dm står du plant så lyfter bilen bak ca 1dm då blir det ca3 till 4dm fram då får du hjulen i luften ser dumt ut tycker jag, byter jag fjädrarna fram så blir bilen rak från början, men det är mer bekvämt att lyfta manuelt fram så du får hjulen i luften stoppar under kilar ,sänker bilen, sedan trycker du på automatiskt så får du en bil som står stilla även i den värsta storm och i lod mycket bekvämt att vara i ,kan rekomendera det ,mvh håkan

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Min bil är lägre fram än bak ca 2dm står du plant så lyfter bilen bak ca 1dm då blir det ca3 till 4dm fram då får du hjulen i luften ser dumt ut tycker jag, byter jag fjädrarna fram så blir bilen rak från början, men det är mer bekvämt att lyfta manuelt fram så du får hjulen i luften stoppar under kilar ,sänker bilen, sedan trycker du på automatiskt så får du en bil som står stilla även i den värsta storm och i lod mycket bekvämt att vara i ,kan rekomendera det ,mvh håkan

nu blev det två inlägg☺

Cittran

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2025

Hej på er!
På vår husbil har vi EP hydrauliska stödben, som monterades i samband leveransen av husbilen från Codat 2013. De fungerar väldig bra och underlättar för att få husbilen i våg.

Jag lägger under klossar om husbilen lyfts så mycket att något hjulpar blir hängande i luften (nästan alltid blir det framhjulen).

Varför gör jag det? Jo, först och främst var det på min fråga en rekommendation från Miro (montören), som sa att det var bra för stabiliteten att hjulen vilade på något underlag samt att det var inte så bra om stötdämparna hängde uttänjda under längre tid än ett dygn. Sedan tycker jag att det ser lite dumt ut med hjulen hängande, fast det är min syn på det.

Rent praktiskt gör jag så att jag låter bilen komma i våg med automatiska inställningen, höjer det hjulpar som hänger i luften lite till med den manuella inställningen, lägger under klossarna, sänker sedan med den manuella inställningen. Så var det klart! När vi skall åka så är det bara omvänd ordning.

/Lennart

molle78

HBK Intresserad
Kommun
Habo

Har hydrauliska stödben på vår bil och det är den absolut bästa investering vi gjort på bilen.
På vissa platser där det lutar mycket lyfter benen ibland upp framhjulen en bit ovan backen, brukar då lyfta upp den lite till och sedan lägga under klossar och sedan sänka ner den i våg igen.
Bilen upplevs lite stabilare när hjulen inte hänger fritt, och när ungar far runt i bilen.
Den står stabilt även utan klossar men ännu mer med dessa, dock behöver man dom inte om man inte vill.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For Fiat med eller uten alko ville jeg og spre belastningen litt, stoler ikke helt på stivheten i rammen. Tidligere ble en frarådet å sette hydrauliske ben på disse chassi, hva Fiat / Alko sier i dag vet jeg ikke. Det å sette noe av lasten på hjulene beskytter rammen noe mot skjev last.

På Iveco er det ingen bevegelse i bilen selv om alle hjul henger i luften. Er det bevegelse så er det rammen som gir etter for belastnonger den ikke er bygget for.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hasse

När du körde fast var du inte ensam om det. Det gjorde även en annan större bil än din. Men den hade stödben. Han hissade bara upp bilen och lade något under och körde därifrån.:D

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Den hade bakhjulsdrift . Bärgaren hade fyrhjulsdrift men jag fick hjälpa till med min
Framhjulsdrift annars har inte den lille bärgaren fått ut oss.
HaDe Hasse

Carl-Axel

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026

Kanske är man rädd för att bilen ska rulla iväg om det lutar

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej Hasse,
ja det är lite tårta på tårta :)
Det man kan göra är att lägga hjulstoppar klossarna som ofta medföljer bilar över 3,5 ton, om det lutar där du ska stå så kan man lägga en kloss på vardera sidan om ett av hjulen, så håller det emot lite om bilen vill "hasa" framåt när du lyfter t.ex.
Vi har haft våra hydraliska stödben i två år nu och det är bland det bästa vi gjort med husbilen.
Körde faktiskt fast som du gjorde på en vattensjuk gräsmatta, lyfte då upp hela framvagnen och lade plank under sedan var det bara att sänka ner bilen och köra därifrån för egen maskin. Sen har jag gjort några underlägg i byggplyfa som finns under min egen tråd (hydraliska stödben) de kan man använda om man inte vill att kolvarna ska gå för långt ut, blir mindre vingligt så.

Toppen