• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Angående husbilsplatser mot havet vid 5e vik Getterön

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025
Sv: Angående husbilsplatser mot havet vid 5e vik Getterön

Fyra meter mellan hb tycker jag är ett bra och lagom mått både när det gäller säkerheten och för trivseln. Skulle vi komma till en ställplats och har för avsikt att övernatta så måste det vara minst fyra meter annars åker vi vidare.

För mig har trivseln en mycket stor betydelse och den finns inte när hb står för nära varandra. :)

F

F.d. 50012

Guest

Vill man ha 4 m mellan bilarna på en ställplats så får man nog stanna i Sverige om ens där. I Europa gäller andra regler, en ställplats är som regel ca: 3-5 m bred och 8-10 m lång i Tyskland och Frankrike.
Man får inte glömma att en ställplats är just det, en ställplats, en plats att övernatta på eller stanna något dygn eller två.
Bifogar ett foto på en populär ställplats i sydvästra Frankrike

Bilagor

• Mimizan Plage Frankrike.jpg
    Mimizan Plage Frankrike.jpg
    35,8 KB · Visningar: 23

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Att hoppas på fyra meter mellan husbilarna är optimistiskt och fungerar mycket sällan utomlands. På ställplatser i italien så får man vara beredd på att någon backar in emellan om luckan till nästa bil är så stor som fyra meter. Om man minst vill ha fyra meter gäller nog camping men söderut är det inte helt ovanligt med 2-3 meter mellanrum även på camping. Om jag kom till en ställplats där det var 7 meters lucka mellan bilarna men i övrigt fullt skulle jag inte tveka att backa in i den luckan. Det är ju en ställplats vi pratar om. Det finns en bra camping på getterön om man önskar disponera en campingtomt.:):):)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi måste komma ifrån tanken med 4 meter mellan husbilarna på en ställplats om vi skall ha en chans att få kommunerna med på idén att skapa ställplatser.

En normal ställplatsyta i Tyskland o Frankrike är ca 4 X 10 meter och det bör vara normen även i Sverige.

Ställplatser skall inte konkurrera med campingplatser, båda behövs.

Har man behov av större plats finns campingplatserna redan att tillgå.

Nedan ett exempel på bra markerad ställplatsyta!

Gunnar /medlem

050408 016.jpg

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej husbilsvänner, ett tips. när man parkerar sin husbil, så behöver det väl inte finnas 7 meter i mellan bilarna, om man höll 4 så kunde ju fler få plats. Tänk om vi kunde tänka på det!

Trevlig sommar
Stig

Skulle det vara 7 meter mellan bilarna så kan man ju införa europastandard att köra in emellan , är det 7 meter så är det väl bara egoism att kunna ha lite stor plats för det är ju inte camping utan mera en övernattning . eller ?

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

i varberg apelviken är det ca 2meter mellan bilarna, och det är för att så många skall få plats, det är uppmärkt på staketet var bilen skall stå, och det tycker jag man skall respektera, och inte ställa sig längs med och ta upp 3st platser, för vi vill alla vara ute,,
var i böda hamn, där stog dom längs kajen tog upp ca 7platser,, för att sitta gör man framför billen,, inte vid sidan gillar man inte att stå så, får man leta efter något anat ställe
som man kan vara själv på,,jag har säkert fel mvh håkan:cool:

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Det här såg jag på Zell am See campingen här om året :confused:

Jojje

Bilagor

• Sem 06 205.jpg
    Sem 06 205.jpg
    455,4 KB · Visningar: 5
F

F.d. 25193

Guest

har du inte förstått öland är öland de har egna regler det skall du veta men nu har de förstått att husbilar är köpkraftiga men de lever på sommarpengarna når vi har åkt ta dej istället till södra öland där är mer gemytligt hoppas vi ses där.:mcride::music-icon:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!Saxemaraligan.
Hur många "starköl"?????
MVh.

har du inte förstått öland är öland de har egna regler det skall du veta men nu har de förstått att husbilar är köpkraftiga men de lever på sommarpengarna når vi har åkt ta dej istället till södra öland där är mer gemytligt hoppas vi ses där.:mcride::music-icon:

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

Har ni alldrig varit utomlands

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022

Hej på er!
Jag kan inte tänka mig att räddningstjänsterna /kommunerna i vårat land skulle tumma på säkerhetsavståndet 4 meter, det har ju med våran säkerhet att göra. Om det är på en ställplats eller campingplats har ingen betydelse, säkerhetsavståndet är bla tänkt för att minska spridningen vid en eventuell brand. Min uppfattning är att vi ligger före övriga europa i sättet att tänka när det gäller säkerhet.
ha det bra
Fd räddningstjänsanställd//Janne

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Du har rätt när det gäller campingplatser, där anser jag att 4 meter egentligen är för kort avstånd när man betänker att förtält markiser grillar etc inte räknas in och finns ofta placerade på dessa 4 meter. Uppställda husvagnar och även husbilar med nerdragna stödben, förtält, markiser etc är inte lätta att snabbt flytta.

Husbilar på en ställplats enligt tysk och franskt mönster går lätt att flytta vid eventuell fara, det är bara att starta motorn och köra därifrån. Har man tänkt sig att mer permantent ställa upp husbilen skall man välja campingplats.

Gunnar /medlem, som en tid också jobbat med räddningstjänst.

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Efter att ha varit med om en att en husvagn sidan om vår brann ner till chassiet och damen som bodde i den avled så kan jag bara säga att har elden tagit sig har man inte många minuter på sig att komma undan, vi låg 6 meter ifrån och vår husvagn smälte trots ösregn och vattenbegjutning, fick undan bilen och gasolflaskorna men sedan blev värmen för hög för att vistas i närheten av husvagnen. Detta har gjort att vi är väldigt uppmärksamma på hur det ser ut där vi stannar idag. Det var ett elfel i den andra vagnen som utlöste branden

Thomas

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022

Hej Gunnar!
När det gäller husbilar på ställplatser går det bra att flytta dom om man är i närheten när olyckan sker. Men på natten när man ligger och sover känns det tryggare med ett längre avstånd mellan husbilarna. Kortare avstånd ökar naturligtvis spridningen av en ev brand, och därmed ökar naturligtvis risken att man skadar sig eller i värsta fall omkommer.
//Janne

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vet du någon husbilsbrand som skett på en ställplats?

Visst kan allting hända men man måste vara realistiskt annars kan man sitta hemma och hoppas att inte taket ramlar ner i huvudet, vilket har hänt och är därför en större risk.

Hur kan man från Räddningstjänsten godta att nöjesbåtar ligger med en fenders avstånd i hamnarna ofta med sovande personer ombord?

Det är egentligen så med allt man gör, man väger risken med nyttan. Tycker man att något känns osäkert eller farligt undviker man det. Trots det så kör vi alla här med husbil på vägarna och hur säkert är det?

Gunnar /medlem

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Man skall inte måla "hin håle" på väggen men man måste ändå vara medveten om vad som kan hända, så resonerar vi efter det vi varit med om

Thomas

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022

Gunnar.
Man behöver väl inte använda både hängslen och livrem. Min uppfattning är att det bara finns vinnare om vi kan hålla säkerhetsavståndet, och MÅSTE man inte chansa så är det väl dumt att göra det. Att stå tätare med husbilarna för att få en plats till är ett dåligt argument.
/Janne

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag har skrivit det tidigare att tyskar och fransmän anser att det är tillräckligt säkert med deras avstånd och upplägg på ställplatserna, så varför skulle det vara annorlunda för oss i Sverige. Vill man har mer plats för att känna sig trygg så kör man in på campingplatser.

Vi har under mer än 10 år, både vår och höst, kört söderut till kontinenten och övernattar då alltid under resan på ställplatser. Kanske är det denna erfarenhet som gör att vi känner oss trygga där.

Skall vi ha en chans att få kommunerna att skapa citynära ställplatser för husbilar kan vi inte kräva samma utrymmen där som på campingplatser.

Gunnar /medlem

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det finns risker med allt och kan undra om ens 10 meter räcker som ett riktigt säkerhetsavstånd om det skulle ta sig och vinden ligger åt fel håll osv . och som det skrevs att båtar ligger med en fender emellan och även dom har gas i sina båtar men dom har inte lika lätt att göra gastest som vi .

Är det så att man är vaken så är det ju egentligen bara sätta i nyckeln och köra om det skulle brinna och man är i närheten ( skit samma om markisen är ute .... ) .

Det vore intressant och veta den fakta om någon husbil brunnit över huvudtaget på en camping eller ställplats och tänkte då inte på "Harrisburg ( i Hasse å Tage) .

Vi skall ju inte börja bli rädda för att campa eller sova i våra husbilar pga. brandrisken .

Skulle grannens hus börja brinna så är vårat bara 15 meter därifrån och då kan ju vårat hus börja brinna .

Njut av livet medans man kan dock sskall man ju inte slarva så det blir "dumt" .....

Toppen