• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ANGÅENDE TÖMMNING, M.M.

F

F.d. 2591

Guest
Hej husbilsvänner

Det diskuteras så mycket om tömmning av gråvatten och toa tömmning när det gäller husbil. Men vad gäller båtar så snackas det absolut ingenting om detta. Vad gör båtfolket av stt gråvatten ????? Ovh vad tömmer de sina toaletter???? Det är så märkligt med detta anser jag. Så fort det det gäller HUSBIL så är det så otroligt diskutabelt om än det ena och än det andra. Men ta båtägarna som inte ens betalar båtskatt, ta oss alla husbilsägare som betalar vägskatt och mycket mer än vanliga personbilar. Men så fort det gäller husbilar så är det så otroligt märkvärdigt, skulle vara kul och höra andras åsikter och uppfattningar kring detta, eller är det bara jag som upplever situationen så här?

Stig. B.

F

F.d. 3077

Guest
Sv: ANGÅENDE TÖMMNING, M.M.

Skillnaden är att båtfolk aldrig pratar om detta,dom bara tömmer.
Allmänheten ser ju inte detta av förklarliga skäl,därför ingen diskussion om ämnet heller.
Mvh Bernt

F

F.d. 7282

Guest

Om du läser på lite Stig, så kommer du att upptäcka att det finns olika förutsättningar.

Tycka kan alla göra.................................

// Pär

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Västnytt:Renare hav i Bohuslän
På måndagen startade M/S Latrina sin sommarturne längs bohuskusten. En båt som kan suga upp latrin från fritidsbåtar, men framförallt segla runt som ett dåligt samvete för dem som kan, men inte tömmer sitt toalettavfall på land.
Publicerad 4 juli 2011 - 16:02
JvH

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Vi måste var snälla mot båtfolket. Dom är tillräckligt bedrövade över att behöva vara nyktra till sjöss. Snart kanske det blir avgaskrav och skatt.
bosse b:wink:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har ingen båt men jag kollar på gästhamnarnas sidor. Man får tydligen tömma på öppet vatten vid ett visst avstånd från hamnar och om båten har fart. Sen finns det slamsugning i många hamnar. Ibland söker båtägarna upp campingplatser och nyttjar deras tjänster.

F

F.d. 7282

Guest

Hur många här vet hur det fungerar att tömma toaletten i båtar ?

// Pär

Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest

Hur många här vet hur det fungerar att tömma toaletten i båtar ?

// Pär
Antar att alla som haft eller har båt vet hur det fungerar, är det så många fler som behöver veta?
Att det för närvarande inte är skatt på båtar skulle ju kunna bero på att kostnaderna för underhåll och byggnation av vägar inte är så betungande på sjön.
Finansiering och drift av hamnar belastar till största delen båtägarna genom medlemskap i båtklubb.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Antar att alla som haft eller har båt vet hur det fungerar, är det så många fler som behöver veta?

Vi kan ju tycka att det är av stort värde då vi ofta rör oss längs med kusterna och älskar nystekt strömming och havsutsikt. Priserna i gästhamnarna är ofta rimliga och vi gillar att umgås med båtfolk men kan inte ha båt själva pga defekt balanssinne.

Det är så kul att vidga vyerna, sitta och ta en öl tillsammans.

:wub:

F

F.d. 25270

Guest

Hej husbilsvänner

Det diskuteras så mycket om tömmning av gråvatten och toa tömmning när det gäller husbil. Men vad gäller båtar så snackas det absolut ingenting om detta. Vad gör båtfolket av stt gråvatten ????? Ovh vad tömmer de sina toaletter???? Det är så märkligt med detta anser jag. Så fort det det gäller HUSBIL så är det så otroligt diskutabelt om än det ena och än det andra. Men ta båtägarna som inte ens betalar båtskatt, ta oss alla husbilsägare som betalar vägskatt och mycket mer än vanliga personbilar. Men så fort det gäller husbilar så är det så otroligt märkvärdigt, skulle vara kul och höra andras åsikter och uppfattningar kring detta, eller är det bara jag som upplever situationen så här?

Stig. B.

Ärligt svar från f.d. seglare. Gråvattenavlopp direkt ut i sjön, PortaPotti som tömdes i WC på land. Använde fosfatfritt diskmedel. Sådär, nu har man lättat sitt samvete. Numera hb-ägare som tömmer i därför avsedda tankar.
Mvh
Harry Hymer

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025

Enligt internationella sjöfartsregler får fartyg släppa ut orenat avloppsvatten om de befinner sig minst 12 sjömil utanför kusten, ser väl mysigt ut:eek:

Bilagor

• utsläpp.jpg
    utsläpp.jpg
    17,9 KB · Visningar: 1.185

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Eller som Norrmannen, på besök i Bohuslän, svarade i Västnytt: ”Jeg tömme langt ut till havs!” Varpå reportern frågar:”Vad tror du Svenskarna tycker om det?”
”Men det er ingen svenske farvann! Det er internasjonalt!”

Julian

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ärligt svar från f.d. seglare. Gråvattenavlopp direkt ut i sjön, PortaPotti som tömdes i WC på land. Använde fosfatfritt diskmedel. Sådär, nu har man lättat sitt samvete. Numera hb-ägare som tömmer i därför avsedda tankar.
Mvh
Harry Hymer

Då är det olika för jag har sett hur det pupas ut när man kommit ut en bit .
Jag bor ju även i en stad med många gårdar runt om och har sett hur lantbrukarna kör omkring med gödseltunnor och gödselspridare på vårarna men det är klart att kasta skiten till havs blir det väl algblommning och försurningar eller ?

Som jag skrivit innan så har dom sagt i Falköping att man kan tömma gråvattnet dvs. diskvatten,duschvattnet i dagvattenbrunnarna .
Men även om det är tillåtet så finns det säkert dom som tycker det ser illa ut .

S

Sören-6830

Guest

Enligt internationella sjöfartsregler får fartyg släppa ut orenat avloppsvatten om de befinner sig minst 12 sjömil utanför kusten, ser väl mysigt ut:eek:

Har haft båt(ar) i 35 år innan vi bytte till husbil.
Åtskilliga gånger har jag sett fenomenet på bilden. Det har inte ett dugg med något utsläpp från fartyg att göra utan bältet består av algblomning som samlat ihop sig i en strömfåra.
Tycker att det tros, antas och gissas lite väl mycket ibland här på forumet.
Det avloppsvatten som kommer från fritidsbåtar är nog ändå en droppe i havet jämfört med utsläpp från större fartyg och diverse utlopp från länderna runt Östersjön.
Vad nu egentligen detta har med husbilar att göra?

F

F.d. 7282

Guest

Om nu dom flesta vet hur en toa i båt fungerar så borde denna fråga inte komma upp titt som tätt.

Denna fråga har diskuterats i olika politiska forum i åratal.
Moment 22 får ett ansikte i denna fråga.

Hamnar / Kommuner har inte skaffat tömmningsutrustning ( kostnad ) för att det finns inga båtar med däcksventiler för tömmning.

Båtägare / tillverkare har inte utrustat sina båtar ( kostnad ) med däcksventiler för tömmning för att det har inte funnits några tömmningsstationer i hamnarna.

Till skillnad från husbilar har dom flesta båtar fast toatank vilket innebär en anläggning och system som klarar en suganläggning.

Men alla har ju rätt att tycka vad man vill....................................

// Pär som seglar

Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag undrar viket som är värst, att tömma gråvattnet i dagvattenbrunnarna eller att tvätta bilen på garageuppfarten.
Speciellt på vintern med allt avfettningsmedel od som används.
Jo, jag vet att det inte är tillåtetet, men det verkar som de flesta inte bryr sig.
Vi hade segelbåt i många år, och gråvattnet gick direkt ut i havet.
Svartvattnet tömde vi minst 3 NM utanför närmsta land.
När det blir lag på att man måste tömma tanken i land, hur skall man kunna kontrollera att det inte finns en tömmning under båten?
Skall polis ellr kustbevakning lyfta upp alla båtar?
Blir det dessutom en kostnad för tömmning i framtiden (troligt) så kommer nog de flesta båtägare att smygtömma.
//W

S

Sören-6830

Guest

Hej Pär o Marianne!
Välkommen till Falsterbokanalens Båtklubb, här finns suganordning för tömning av tankar.
Måste dock ge er rätt i att de flesta äldre båtar saknar möjlighet till sådan tömning, nyare, större båtar förse dock i större utsträckning med däcksventil.

F

F.d. 29962

Guest

Fritidsbåtarna släpper ut 3,4 miljoner liter fekalier och urin i vattnen längs med den svenska kusten under ett år. Detta bidrar till övergödning och därmed algblommning i havet. Särskilt känslig är Östersjön. Eftersom tömningarna företrädes vis sker under sommaren då havet är uppvärmt blir problemet än större än om det tömdes ut jämnare under året. Ännu så länge är det inte förbjudet att tömma båttoaletten i havet. Ett förbud förbereds och Transportstyrelsen räknar med att det kan vara klart någon gång 2014-2016.

Visst, vad har detta med tömning av husbilstoaletter att göra? Inte mer än att vi alla, oavsett om vi turstar på land eller till sjöss, bör dra vårt strå till stacken för en bättre miljö i den natur som både husbils- och båtfolk älskar att vistas i.

Toppen