• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Android, SDkort och minneshantering

F

F.d. 52943

Guest
Jag får ingen rätsida på hur androiden hanterar sd-kortet. Jag ha satt i ett 32Gb kort. Markerat SD-lagring på stora appar som sygic och locus mfl.
När jag tittar i filhanteringen verkar det finnas 2 SD-kort. Ett på 12Gb och ett på 32Gb. Finns det ett intern SD-kort oxå?
Alla appar verkar ligga på det lilla kortet som börjar bli fullt, det stora är tomt. Kan man flytta appar till det stora (externa)?

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Android, SDkort och minneshantering

Inställningar - Lagring - Diverse - Överför data till SD-kortet

För att flytta filer eller mappar mellan korten:
File Commander öppna menyn för resp. fil/mapp genom att trycka på de tre prickarna längst till höger. Välj och öppna sen det andra kortet och klistra in eller radera.

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag har en tråd om detta men min platta kunde inte lagra appar på det lösa Sd kortet. Bara musik och bilder. Mycket dumt!

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Jag är ingen expert på Android, men det verkar som om Android skiljer på det interna SD-kortet (enhet 0, RAM) och det externa SD-kortet:

Screenshot_2015-01-29-08-41-02.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

I min gamla nalle har jag det här bekymret, högst förbryllande då minnesplatserna kallas för internminne och phonestorage, som grädde på moset stämmer inte storleken på phone storage som minneskortet kallas och det snurrade till rejält i kolan innan jag fick kontroll på situationen.

Mitt första steg för att ordna upp det hela var att göra som Tommy beskriver, koppla sladden till datorn och arbeta i en miljö som är bekant.
Det fungerar bra och råkar man flytta en app som inte tål att flyttas så märker man det snart när den inte fungerar och det är bara att flytta tillbaka den.

Min lösning nummer två: Tryck inställningar> tryck på "appar" och gå igenom dina appar manuellt för att se om det finns några som kan flyttas från internminne till phonestorage. Ganska bökigt men det görs med viss kontroll.

Nummer tre: Installera appen AppMgr3 (det finns säkert fler som fungerar)
AppMgr3 söker själv igenom telefonen efter appar som kan flyttas, när man installerar nya appar brukar den vara med på ett hörn och ställa frågan om var jag vill installera den nya appen.
Appmgr är okej men baksidan är att den är reklamfinansierad,, kanske finns någon betalvariant om man letar.

Offtopic, den dagen det är dags för en ny platta så tänk på det här med lagringsplats, jag har nu i min nalle 64Gb internminne utan möjlighet att stoppa in ett minneskort, livet har blivit enklare! :):D

mvh jocke

Tillägg angående Locus, om jag inte minns helt fel så går det inte att ha Locus på minneskort i Android 4.4.4

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

Ok, tack alla.
Jag trodde inte man kunde flytta program - bara data - mellan olika lagringsställen utan ominstallation. Om det är så enkelt så är problemet löst.
Jag hade redan gått igenom apparna manuellt och markerat sd-lagring. Det var väl så dom hamnade på det interna sd-utrymmet.
Ska flytta några appar till det externa kortet (via 7zipper) och se om apparna funkar efter det.

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Får allt som oftast internt minnesproblem utan att kunna flytta eller rensa. Installerade 360 Security för Android och när den var klar med rensning av skräp-och kopior blev det ytterligare 1,5GB! Den skall klara att flytta appar men inget behov nu. Prisvärd, gratis!

F

F.d. 52943

Guest

Har testat med 4 appar. Sygic, Locus och Rupi mgr fukade u.a. Aldiko ville inte vara med, men funkar igen efter återflyttning. (Det visade sig lättare att flytta med Mina filer än med 7zipper)
Har också rensat bort en del appar som fanns med från början, men som jag inte använder.
Vi får se hur långt det räcker.

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2025

Verkar inte som att det går att flytta appar till det extra SD-kortet när man har Android 4.4.x.
Det kommer ett felmeddelande!

När man tar bilder med plattan tycks de dock kunna lagras på SD-kortet

/L-E

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Jag har 4.4.4 Prova appen jag föreslog Classe, finns en del behändigheter förutom rensning, antivirus och boost.

F

F.d. 52943

Guest

Jag har installerat 360 Security. Ser intressant ut.

F

F.d. 52943

Guest

Internet hängde sig igen trots rensning av autostartade appar och boosting/rensning med 360 security. Funkar som vanligt efter omstart.
Suck..:( .

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Ett alternativ kanske:
Har Clean Master, en liknande app - med många funktioner.
Har aldrig haft några problem med den.
Den är särskilt bra på att "boosta" telefonen, respektive att rensa den från skräp/junk.
Kan ju vara även andra filer som ger dej minnesproblem än apparna i sig;
Kartor, foton, webbhistorik, apk, appar som avslutas utan att rensa efter sig, etc.

Så hör ser min telefon ut efter rensning:

Screenshot_2015-01-30-09-38-17.jpg Screenshot_2015-01-30-09-39-02.jpg Screenshot_2015-01-30-09-39-28.jpg

Rensning junk, boost respektive resultat efteråt.
Den rensades även igår kväll, alltså detta är vad den samlat på sig hittills idag!

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Nu när det börjar flyttas program till minneskortet.

Tänk på att använda ett högklassigt SD-kort av hög kvalitet, (inga billiga Ebaykort)
Annars kan systemet bli ännu trögare :(

Bättre att avaktivera eller avinstallera program som sällan körs ifall mobilen saknar resurser,eller byt mobil till en med rejäla resurser, vi har en tendens att bara fylla på med bra att ha appar, och samtidigt ställa höga krav på mobilen.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Man ska vara försiktig i Android med dessa sk. "app killers"
De tenderar att även stänga ner system-appar som då måste startas om, vilket kostar mycket batteriresurser.
En av fördelarna i Android är just att det själv stoppar appar för att hålla upp ledigt RAM-minnet helt själv.
Att hålla på och "städa" innebär även mer datatrafik, då mycket av det som städats bort måste hämtas igen, blir en negativ spiral :(

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Håller med;
Bättre att stänga "användarappar" med ordinarie funktion
(nere till höger eller vänster beroende på telefonmärke).

F

F.d. 4220

Guest

Jag hade problem med utrymme på min förra telefon (galaxy s2). Där var den stora boven loggfiler som tog upp närmare 2gb, sk dumpfiler. De hittades aldrig av de olika rensningsappar jag testade (däremot fick jag stabilitetsproblem).
Av en händelse läste jag om problemet med dessa dumpar och hur man skulle ta bort dem. Sedan blev den telefonen trevligare att ha att göra med igen.
Logfiler och dumpfiler kan man normalt sett radera utan problem. De kan vara bra vid specifik felsökning, men har man inget annat man har problem med, tar de bara plats. Här finns en guide till olika rensingar man kan göra.
How to Free Up Internal Memory on Android

Vad gäller 4.4.4 och problemet att man inte kan flytta filer till SD-kort, så skall det vara tillbaka i 5.0 igen. Och om man kan tänka sig att roota telefonen, så finns det en app som fixar problemet även på 4.4.4. "KitKat External SD Card Patch" heter appen.

//Stefan

F

F.d. 52943

Guest

360 security boost och clean funkar delvis. Kan köra samsungs internet browser vidare utan internethäng om jag boostar relativt ofta. Om jag också kör clean så verkar det funka längre utan häng, men då uppstår en bieffekt - jag läser e-böcker från biblioteket via Aldiko. Clean verkar rensa bort någon fil som behövs för att aldikos säkerhetssystem ska verifera plattan (android). Omstart av aldiko kräver då inloggning till adobe med lösenord för verifiering av ny enhet. Mycket irriterande.
Har också kollat på andra browsers (chrome & firefox) som alternativ, men inte hittat någon jag trivs med. Svårt att få de teckenstorlekar jag vill ha. Vet inte om någon av dem klarar sig längre utan stopp.

Toppen