• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Andningsuppehåll

F

F.d. 2549

Guest
Detta skrivit med anledning av Concorros inlägg ”CPAP”.

Kanske kan mitt inlägg rädda någons liv. Jag utgår ifrån att även sådana tilltag är tillåtna i denna klubb?

Jag har varit inlagd en natt för kontroll av mina andningsuppehåll. Jag är 1,80 hög och vägde då 87 kg. Av sköterskan som hela natten kontrollerade alla slangar och kablar, vilka var fästade på min kropp, fick jag kunskapen: Andningsuppehåll beror huvudsakligen på övervikt. Gränsen för när andningsuppehåll infinner sig är mycket individuell. Enligt hennes erfarenhet kunde redan ett kg. upp eller ner vara tillräckligt för att orsaka respektive undvika detta riskabla tillstånd.
Jag lät min vikt dala till 83 kg. och då försvann obehagen med andningsuppehållen. Vid de tillfällen min vikt passerar 85 kg. så börjar även de nattliga problemen. Just nu visar vågen 84,5 och min nattsömn är djup och störs inte av de nattliga näradödenupplevelserna.

Hälsningar från farbror Claes, som satsar på att gå ner ett kg. till.

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Andningsuppehåll

Intressant att höra, farbror Claes. 85 kilo för din höjd över havet är ju duktigt. Jag är 176 resp 92 kg och har då en annan klass av benägenhet till apné. Visst är muskel- och fettmassan en väsentlig faktor, men det finns ju också spetar och spetor som snarkar, men snarkningen i sig är ju inte farlig utan just andningsuppehållen.

Jag kan bara än en gång tacka min lyckliga stjärna för att jag i tid fick min "snarkmaskin" som mina barn och barnbarn kallar den. Utan den hade jag nog inte suttit här och längtat efter våren.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Andningsuppehåll

Något som säkert gör "underverk" är att man bryter trenden med sina matvanor om dom inte är "bra" .

Det är ju lätt att man har rutiner för en viss mat och sedan så ruller det på som ett hjul , orkar man även med att gå lite promenader så är det ju ett steg i rätt riktning .

Man kan ju prova stavgång om man tycker att man vill ha lite stöd .

Ett tips är ju att man kan dricka 1 eller 2 glas med vatten före maten för då blir man mätt fortare och mycket grönsaker .

Jag ser ju hur maten tillagas hemma hos föräldrarna och det är ju gärna en smörklick i stekpannan innan man steker och till såsen så kryddar man den med lite extra grädde .

Detta i samband med lite lägre ämnesomsättning och mera stillasittande så är det inte konstigt att kilona kommer .

Toppen