• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Andersson TV

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Hej

Har en Andersson TV som fungerar mycket bra men jag har ett problem. När jag kommer till ett annat land ex Norge, så klarar jag inte av att få in någon canal, det är troligen någon plats som jag skall ställa om på min TV, men jag har försökt allt. Är det någon som har ett tips.

Lasse

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Andersson TV

Om du har en vanlig digital antenn måste du göra en ny kanalsökning vareje gång du kommer till en ny plats. Om du har parabol gäller andra regler som jag inte känner till, men normalt brukar parabolen vara självsökande, det vill säga även med sådan måste du göra en kanalsökning.

F

F.d. 3633

Guest

Hvist du mottar bakkesente kanaler ,er det ikke sikkert at du
kan bruke ditt tv apparat.
I Sverige benyttes ett digitalsystem som heter mpeg2
I Norge bruker vi mpeg4

Tant Sture

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Observera att Norge kör med Mpeg4, alltså måste du ha en box som klarar detta system.
Svenska boxar klarar ej detta, men inom en viss tid ska även vi gå över till detta system.
Att vi som konsumenter ska få bita i den sura A - gurken bryr sej ej de styrande om.
Finns säkert inlägg om Norsk Tv på forumet.
Enklast blir nog att ta kontakt i Norge och inhandla vad som krävs.

Tant Sture

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Jag tror ni menar skillnaden mellan DVB-T och DVB-T2. T2 stöder HDTV. Jag backar på det att jag aldrig använt boxen i Norge. Men det funkar utmärkt i de flesta andra länder. Danmark, England, Tyskland, Kroatien, Frankrike, Holland, Belgien plus ytterligare antal är länder där jag kan se fria kanaler via den inbyggda boxen. Men jag är tämligen säker på att en modern DVB-box köpt i Sverige även funkar i Norge. För att se de fria kanalerna vill säga.

F

F.d. 55591

Guest

Observera att Norge kör med Mpeg4, alltså måste du ha en box som klarar detta system.
Svenska boxar klarar ej detta, men inom en viss tid ska även vi gå över till detta system.
Tant Sture

Hej
Svenska boxar finns för mpeg4 sedan länge för det svenska nätet i alla fall.

F

F.d. 58892

Guest

En Andersson Tv har normalt inga problem med mpeg4, se spec på en vanlig 19" för 990kr:

Andersson LED1941DC är en slimmad 19-tums HD Ready LED-TV, perfekt för den som vill ha en lättplacerad och mindre TV i t.ex. köket, sovrummet eller varför inte i barnens rum.

Tack vare att TV:n drivs med 12V (nätadapter 230V->12V medföljer) kan man med fördel använda den i t.ex. husvagn/husbil eller andra platser där man enbart har tillgång till 12V. Allt som behövs är en kompatibel 12V-kabel (säljs som tillbehör).

Trots sitt slimmade yttre är TV:n utrustad med digital-TV-mottagare (MPEG2/4*) för både Boxer (DVB-T) och kabel-TV (DVB-C), USB-ingång med stöd för uppspelning av foto, musik och film samt HDMI- och VGA-ingång för inkoppling av externa enheter så som spelkonsoler som Playstation 3 och Xbox 360 eller dator.

* Operatörsberoende, vänligen konsultera leverantören av tjänsten för information om tillgänglighet/funktion

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

har en tre år gammal Andersson TV den är INTE MPEG4 klar.Numera tycks de dock vara det,åtminstone den modellen jag tänkt byta till

kjellemona

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022

Hej

Har en Andersson TV som fungerar mycket bra men jag har ett problem. När jag kommer till ett annat land ex Norge, så klarar jag inte av att få in någon canal, det är troligen någon plats som jag skall ställa om på min TV, men jag har försökt allt. Är det någon som har ett tips.

Lasse

Glöm inte att ändra i menyn i vilket land som en ny kanalsökning skall ske.

Oftast får man göra detta manuellt för varje land man befinner sig i.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, det verkar som Anderson TV.... Tillverkaren eller svenska återförsäljaren släpar efter alldeles för länge och "glömmer" att det kommer nya varianter av kanalväljare.

De höll på väldigt länge att prångla ut mpeg2 apparater fast mpeg4 hade blivit ny standard.

Sista gången jag kollade upp deras TV var nu på våren, visserligen mpeg4 mottagare, men då var fortfarande alla mindre apparater bara DVB-T och ingen hade det nyare DVB-T2 systemet vilket innebär att de inte funkar att ta mot HD-TV med, och även det "glömmer" också försäljarna att upplysa om.

På min fråga om när de får in apparater med uppgraderad kanalväljare så skruvade försäljaren lite på sig och upplyste om att han inte visste det.

ESSAL hur gammal är eran Andersson TV. Det kanske inte finns en mpeg4 mottagare i den om det är längre än ca.1,5 år sedan ni köpte den, och då funkar den inte i bl.a. Norge utan en lös box bredvid.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen