• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det här våren drar vi åter till Portugal, torsdag 26/1 Trelleborg- Rostock. Men Grekland ska det bli. Vart åker ni?
Okay. Vi tog Spanien förra vintern så nu blir det södra Peloponessos. Håller just på att läsa in mig på all fin information som Amstel lagt in (stort tack!) Hör gärna av er när det blir dags för Grekland, vi tillbringar stora delar av året på Lefkas.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Hej, Lena & Björn. kul att ni lämnar Levkas och ser er omkring på Peloponnesos, jag vill minnas att ni gjort det förut!?! Februari är en bra tid att lämna Sverige, lagom att möta våren i Grekland som startar 15 febr. (d.v.s om ni har samma tur med vädret som vi har haft;)). Som ni säkert har märkt skriver jag inte så mycket på HBK-forum, även FB har jag lämnat men via Stina på FB kan ni ta del av höstens begivenheter i kort form, skall försöka skicka en länk! Det svenska intresset för Grekland har blivit "tunt" så det känns mycket bra att andra tar vid och "håller upp den grekiska flaggan". Smultronställen kan vi förmedla senare eller via p.m. Tar ni landvägen eller sjövägen med färja från It.? Var beredd på att det är många D-husbilar, även NL och att S är sällsynt. För övrigt är det som vanligt fram till juli då det är relativt fritt att parkera om man begränsar campingbeteendet minimalt. Vi ser fram emot att läsa om era äventyr på Pelops. :)
:bye: Julian
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej, Lena & Björn. kul att ni lämnar Levkas och ser er omkring på Peloponnesos, jag vill minnas att ni gjort det förut!?! Februari är en bra tid att lämna Sverige, lagom att möta våren i Grekland som startar 15 febr. (d.v.s om ni har samma tur med vädret som vi har haft;)). Som ni säkert har märkt skriver jag inte så mycket på HBK-forum, även FB har jag lämnat men via Stina på FB kan ni ta del av höstens begivenheter i kort form, skall försöka skicka en länk! Det svenska intresset för Grekland har blivit "tunt" så det känns mycket bra att andra tar vid och "håller upp den grekiska flaggan". Smultronställen kan vi förmedla senare eller via p.m. Tar ni landvägen eller sjövägen med färja från It.? Var beredd på att det är många D-husbilar, även NL och att S är sällsynt. För övrigt är det som vanligt fram till juli då det är relativt fritt att parkera om man begränsar campingbeteendet minimalt. Vi ser fram emot att läsa om era äventyr på Pelops. :)
:bye: Julian
Hej Julian, kul att höra av dig. Vi har ju inte träffats (ännu) men ändå haft kontakt i olika omgångar. Grekland kompletterar våra liv med värme, mat o fina upplevelser. Nu vill jag inte kapa din tråd så denna resa skriver jag om där. Rent allmänt så har mina loggar börjat minska. Egna hemsidor tunnas ut och inläggen på forum minskar. Vi var ute i nästan två år och jag skrev utförligt på Resedagboken.se, därtill massor av bilder. Sedan försvann den hemsidan… Tur att jag kopierade ut mitt material. Men lite rapporter blir det från denna resa. De kommer i Facebook, som även är en utmärkt kontaktyta med vänner utanför HBK.

Självklart stannar vi till på Levkas om någon månad, vi har ju ett liv där. Där har vi märkt en försiktig ökning av Svenskar. Fler Svenska husbilar, färre men återkommande charterresenärer och icke minst några fler som ”rotat sig”. Vi hör ju till den sistnämnda gruppen. Efter alla år med transportresor genom Europa så valde vi ett eget hus som normalt flyger till. Nu vill vi dock se mer av Peloponnesos än vad vi gjort under tidigare besök, det skall bli kul.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Jodå, visst har vi varit några gånger (4-5?) på Levkas, men den enda gången jag visste att ni var hemma, var Stina sjuk och ni hade varit på bröllop. Jag kan läsa mig till att det då var extremt varmt (för oss)! Amstel i Grekland Men vi har så mycket gemensamt att vi lär nog träffas förr eller senare.
Jag har inget emot att denna tråden "kapas" så länge det handlar om Balkan och / Grekland. Tvärtom, jag uppmuntrar till att skriva om Grekland här, hellre än att all kunskap och tips hamnar på olika ställen ut i periferin.
Mina hemsidor och bloggar står stilla sedan länge och Facebook är fullständigt värdelös vad gäller struktur och sökning. Jag har försökt! Funkar bra för korta meddelanden som inte behöver arkiveras! Sannolikt återgår jag vid nästa resa till HBK-forum, här finns åtminstone kontinuitet!
De flesta svenska resenärer stannar på nordvästra Greklands fastland och öarna i väst. Inget dåligt val under högsäsong men särskild under lågsäsong, är Grekland så mycket mer än "Pargas" :) (fast Drepano & Sagiada är väldigt grekiskt och behagligt även vintertid!!!:D) och det är synd att färjorna till den östra övärlden har blivit så dyra, i.a.f. för husbil. Levkas, Euboia och Peloponnesos har åtminstone broar vilket underlättar för husbil.
Med tanke på viktiga tips kring Balkan är jag nyfiken på om ni tar landvägen eller färja från Italien?
:bye:Julian
 
Senast ändrad:

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Tack Lars-Olof + Eva! Gott Nytt År till er med och hoppas ni kommer att trivas i Grekland. Det är lite längre än till Kroatien men inte längre än till Portugal:D.
Vi har av och till följd er blogg i Kroatien. Tack för utförliga beskrivningar! Vi själva rusade för några veckor sedan, kortaste vägen genom Kroatien för att komma hem innan Jul efter ca. 3 månader i Grekland. Vi har endast skrivit lite kortfattad på FB om Grekland men det mesta som finns i denna tråd och Amstel på Kreta-tråden, gäller sannolikt fortfarande.
Efter sista resan upptäckte vi att det, utanför högsäsong, egentligen inte har ändrats så mycket annat än att det är många fler husbilar, framförallt Tyska husbilar! Men från 1 oktober till 1 juni finns det gott om utrymme. Vi har endast sett tre svenska husbilar i Grekland, Peter (Muskatten) som vi har besökt på ner och upp-resan, en annan HBK-are som vi haft kontakt med på Peloponnesos och en som stod på en camping. Som du ser ovan så har även Esbjörn hittat till Grekland. Det finns säkert fler som inte vi vet om men det är i.a.f. mycket få svenska husbilar i Grekland.
Har ni frågor går det utmärkt att ställa dem här, jag skall försöka besvara så gott jag kan.
VH, Julian :bye:
Här är ytterligare ett par som har förvillat sig ner till Grekland, efter att ha lämnat Svedala i aug så körde vi via Polen,Tjeckien, Slovakien, Ungern, därefter Bosnien, Kroatien, Montenegro, Albanien och slutligen Grekland. Nu befinner vi oss i Kalamata Peloponnesos där vi blir ytterligare någon månad för att sedan utforska mer av detta vackra land. Hemresan börjar nog någon gång i april med Makedonien, Serbien, Slovenien som delmål därefter står det skrivet i stjärnorna. Landar i Svedala gör vi kanske i juli, för att därefter åka igen.
Ps.Vad det anbelangar Tyskar på vägarna så är dom snart fler än grekerna Svenska bilar har lyst med sin frånvaro sedan Kroatien Lana och Roger
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Jodå, visst har vi varit några gånger (4-5?) på Levkas, men den enda gången jag visste att ni var hemma, var Stina sjuk och ni hade varit på bröllop. Jag kan läsa mig till att det då var extremt varmt (för oss)! Amstel i Grekland Men vi har så mycket gemensamt att vi lär nog träffas förr eller senare.
Jag har inget emot att denna tråden "kapas" så länge det handlar om Balkan och / Grekland. Tvärtom, jag uppmuntrar till att skriva om Grekland här, hellre än att all kunskap och tips hamnar på olika ställen ut i periferin.
Mina hemsidor och bloggar står stilla sedan länge och Facebook är fullständigt värdelös vad gäller struktur och sökning. Jag har försökt! Funkar bra för korta meddelanden som inte behöver arkiveras! Sannolikt återgår jag vid nästa resa till HBK-forum, här finns åtminstone kontinuitet!
De flesta svenska resenärer stannar på nordvästra Greklands fastland och öarna i väst. Inget dåligt val under högsäsong men särskild under lågsäsong, är Grekland så mycket mer än "Pargas" :) (fast Drepano & Sagiada är väldigt grekiskt och behagligt även vintertid!!!:D) och det är synd att färjorna till den östra övärlden har blivit så dyra, i.a.f. för husbil. Levkas, Euboia och Peloponnesos har åtminstone broar vilket underlättar för husbil.
Med tanke på viktiga tips kring Balkan är jag nyfiken på om ni tar landvägen eller färja från Italien?
:bye:Julian
Frågor angående Balkan (kanske) vi har några svar på Lana och Roger
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Här är ytterligare ett par som har förvillat sig ner till Grekland, efter att ha lämnat Svedala i aug så körde vi via Polen,Tjeckien, Slovakien, Ungern, därefter Bosnien, Kroatien, Montenegro, Albanien och slutligen Grekland. Nu befinner vi oss i Kalamata Peloponnesos där vi blir ytterligare någon månad för att sedan utforska mer av detta vackra land. Hemresan börjar nog någon gång i april med Makedonien, Serbien, Slovenien som delmål därefter står det skrivet i stjärnorna. Landar i Svedala gör vi kanske i juli, för att därefter åka igen.
Ps.Vad det anbelangar Tyskar på vägarna så är dom snart fler än grekerna Svenska bilar har lyst med sin frånvaro sedan Kroatien Lana och Roger
Riktigt roligt att ni är på Peloponnesos. Vi är ju på väg, så kul om vi kunde träffas på något sätt, kanske i skiftet februari/ mars?
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Riktigt roligt att ni är på Peloponnesos. Vi är ju på väg, så kul om vi kunde träffas på något sätt, kanske i skiftet februari/ mars?
Hoppsan hej jo det vore kul.Antingen hör ni av er via H-klubben eller ANDERSSONROGER1@ hotmail.com .Alltid kul att fara med osanning på ens egna språk,så det ser vi fram emot Ps själva kommer vi ifrån Frillesås
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Hoppsan hej jo det vore kul.Antingen hör ni av er via H-klubben eller ANDERSSONROGER1@ hotmail.com .Alltid kul att fara med osanning på ens egna språk,så det ser vi fram emot Ps själva kommer vi ifrån Frillesås
Hej igen,kollade lite på vad för kufar ni var och OJ OJ så många gemensamma vänner/kompisar vi har.Detta kan bli kul
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Här är ytterligare ett par som har förvillat sig ner till Grekland, efter att ha lämnat Svedala i aug så körde vi via Polen,Tjeckien, Slovakien, Ungern, därefter Bosnien, Kroatien, Montenegro, Albanien och slutligen Grekland.
Just den vägen har vi tänkt ta nästa gång. Då har jag ju ett par bra reseledare:))
 
Toppen