• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ampermätare

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
Det var någon på forumet som hade införskaffat en smart strömmätare som jag fastnade för direkt och tänkte köpa men den var inte lätt att hitta någon sådan manick

Man drog ur säkringen och plugga in denna mätare som hade lika stift som säkringen så kunde man se ev tjuvströmar Ampere som gick över säkringen

Någon kanske vet //bp

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ampermätare

Hej thunder69, om du har solcellsladdaren inkopplad direkt till batteriet så har du troligen/förhoppningsvis en säkring på +sladden i närheten av batteriet, som skall skydda sladdarna mellan batteriet och solcellsladdaren mot kortslutning.
Om du kopplar in testaren där så ser du laddströmmen som går in i batteriet.

Tänk på att när du byter ut säkringen till mätarens instick, så bryts ju strömmen en kort stund, och då kan det ta ett tag innan solcellsladdaren har kollat upp batteriet och startat upp laddningen igen, lite beroende på hur intelligent den är.

Tänk också på att om du skall se full laddning som kan ske för tillfället med solcellen kontra solmängden just då, så får inte bobatteriet börja vara fulladdat för då kan solcellsladdaren ha börjat att dra ner laddningen redan, och då får du inte ett mått på vad den skulle kunna prestera just då.

M.v.h. JANKRO.

Toppen